کد خبر 1003628
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
یمن

شدت گرفتن حملات هوایی متجاوزان سعودی علیه مناطق مسکونی یمن در سایه تحولات خاورمیانه و به حاشیه رفتن بحران یمن، لزوم توجه جامعه جهانی به این مسأله را می طلبد.

به گزارش مشرق، خاورمیانه این روزها هر لحظه آبستن تحولات جدید است؛ تحولاتی که موجی از اخبار و تحلیل های مختلف را به دنبال دارد و ممکن است هر تحول باعث شود دیگر مسائل مهم خاورمیانه مغفول بماند.

یکی از مسائلی که در سایه اخبار این روزهای خاورمیانه کم کم به حاشیه رانده می شود تداوم حملات وحشیانه ائتلاف متجاوز سعودی علیه مناطق مختلف یمن است؛ حملاتی که پی در پی و به صورت روزانه انجام شده و یک روز هم متوقف نشده است.

بیشتر بخوانید:

به نظر می رسد ائتلاف متجاوز سعودی در حالیکه تمام نگاه ها به تحولات دیگر خاورمیانه، از تظاهرات و ناآرامی ها در عراق گرفته تا درگیری ها و اعتراضات خیابانی و تحولات سیاسی لبنان و حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه و عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه به عراق....جلب شده، فرصت را مغتنم شمرده تا بر شدت حملات خود علیه استان های مختلف یمن بیفزاید.

جامعه بین الملل نیز که تا به امروز به ابراز نگرانی در خصوص اوضاع یمن و حملات سعودی ها بسنده می کرد، اخیرا بیان همین حد از نگرانی را نیز لازم ندانسته و واکنش رسمی در این خصوص از خود نشان نمی دهد.

متجاوزان نه تنها طی ساعات شبانه روز، دهها بار استانهای مختلف یمن به ویژه صعده و حجه را بمباران می کنند بلکه به کاروان کمک های بشر دوستانه نیز رحم نکرده و آنها را هم هدف قرار می دهند. نیروهای انصارالله اعلام کرده اند که ائتلاف سعودی حمله به جبهه‌های مرزی یمن را تا حد زیادی افزایش داده است، اما با این وجود، شبه‌نظامیان ائتلاف نتوانسته‌اند پیشروی کنند.

درست است که نیروهای انصارالله به مقاومت خود علیه متجاوزان سعودی ادامه داده و هر روزه شاهد خنثی شدن عملیات زمینی متجاوزان در جبهه های مختلف هستیم، اما نباید از شدت گرفتن حملات و بمباران هوایی جنگنده های ائتلاف سعودی علیه یمنی ها غافل شویم به طوریکه این جنگنده ها دست کم طی ۱۲ ساعت در ۳۰ نوبت مناطق شمالی این کشور را بمباران کردند.

علاوه بر این، عناصر وابسته به ائتلاف سعودی از جمله نیروهای دولت مستعفی یمن چندی قبل کاروان کمک های بشر دوستانه بین المللی را در استان الحدیده هدف حملات خود قرار داده بودند. این شبه‌نظامیان با حملات خمپاره‌ای موجب آتش گرفتن محموله‌ها شده و خسارت فراوانی به آنها وارد کردند. شبه‌نظامیان دولت مستعفی تا مدت‌ها مانع ورود کامیون‌ها به شهر می‌شدند. حمله به کامیون‌ها درست مقابل چشم مسئولان سازمان بهداشت جهانی، صلیب سرخ جهانی و نمایندگانی از سازمان ملل صورت گرفت.

شدت گرفتن حملات متجاوزان علیه مناطق مسکونی یمن در حالی صورت می گیرد که مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز ۲۹ شهریور گفته بود که نیروهای این کشور حملات پهپادی و موشکی به عربستان را متوقف می کنند، اما جنگنده های عربستان همچنان مناطق شمالی این کشور را بمباران می کنند.

به نظر میرسد سعودی ها نه تنها به دنبال تحقق صلح و آتش بس در یمن نیستند بلکه با سوء استفاده از شرایط موجود خاورمیانه و تحولات منطقه بر شدت تجاوزات خود افزوده و به صورت چراغ خاموش هم چنان در یمن تاخت و تاز می کنند؛ به طوریکه حمید عاصم، عضو هیئت ملی مذاکره کننده در صنعا پیش از این اعلام کرده بود که عربستان سعودی در متوقف کردن تجاوز به یمن هیچ جدیّتی ندارد و نمی‌خواهد با دولت صنعا (انصارالله) بر سر یک میز بنشیند.

وی تاکید کرده بود که با توجه به تشدید اوضاع و تنش آفرینی‌های عربستان ما نیز بر اساس قطعنامه ۱۹۳۴ در محاسبات خود تجدیدنظر خواهیم کرد. عربستان سعودی همچنان به بسیج و گردآوری نیروهای خود در ساحل غربی مبادرت می‌کند و به دنبال تشدید اوضاع و تغییر اوضاع میدانی و قرار دادن ما در برابر عمل انجام شده است در حالیکه آن‌ها زیان خواهند کرد و نمی‌توانند چیزی به دست آورند.

نیروهای انصارالله بارها حسن نیت خود را با ارائه پیشنهاد آتش بس و توقف حملات موشکی و پهپادی، در مقابل توقف حملات متجاوزان و برداشته شدن تحریم ها علیه یمن نشان داده اند اما ائتلاف سعودی هیچ گاه قدمی در این مسیر برنداشته است؛ گویی سردمداران تجاوز به یمن که در کاخ پادشاهی ریاض به سر می برند هم چنان بر ادامه یافتن سیاستهای غلط خود در قبال این کشور اصرار دارند.

طرح های پیشنهادی از سوی انصارالله و سازمان ملل که مورد استقبال همگان قرار گرفته، تاکنون نتوانسته از شدت حملات سعودی ها در یمن کاسته و این ائتلاف متجاوز را مهار کند؛ سعودی ها با این اقدامات خود بیش از پیش به جهانیان نشان می دهند که به هیچ توافق نامه و طرح و پیشنهادی پایبند نیستند و هر زمان، شرایط را مناسب ببینند اهداف خود را عملی می کنند.

البته پیش از این نیز، سعودی ها در روند مذاکرات یمنی یمنی در اروپا که میان نمایندگان انصارالله و دولت مستعفی یمن برای حل و فصل بحران این کشور از طریق گفتگو و راههای دیپلماتیک در چند روز برگزار شد سنگ اندازی کرده و با تحت فشار قرار دادن نمایندگان دولت مستعفی مانع تحقق یک توافق و اجرایی شدن آن شدند.

دور جدید حملات سعودی ها علیه یمن تاکنون واکنش رسمی از سوی نهادها و کشورهای جهان را به دنبال نداشته به طوریکه به نظر میرسد جامعه بین الملل در شرایط کنونی نسبت به این حملات احساس خطر نکرده و حتی ابراز نگرانی در این خصوص را لازم نمی داند.

سعودی ها نباید خاطره عملیات گسترده و بی نظر یمنی ها از جمله عملیات نصر من الله و یا عملیات آرامکو را فراموش کنند چرا که یمنی ها قدرت اجرای مجدد این عملیات و حملات مشابه را هم چنان داشته و در صورت تداوم حملات متجاوزان علیه مردم بی گناه یمن و اصرار سعودی ها بر زیر پا گذاشتن تمام طرح ها و پیشنهادات، دست به اقدامات عملی می زنند.

در هر صورت باید گفت که کشورهای جهان و مجامع بین المللی و نهادهای حقوق بشری نباید در میان تحولات گسترده منطقه، مسأله یمن و افزایش حملات سعودی ها علیه مناطق مسکونی این کشور را نادیده گرفته و از آن غافل شوند چرا که سعودی ها در سایه سکوت جهانی، شرایط را برای وخیم تر کردن بحران یمن مهیا می بینند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    0 0
    خوب تحولات خاوریمیانه می تواند راهی برای حمله به 3 پالایشگاه دیگر عربستان هم باشد
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    0 0
    انصارالله چاره ای جز تخریب بقیه تاسیسات نفتی مورد سو استفاده طواغیت حجاز ندارد. در کنار این مسئله موشکهای نقطه زن ضد هوایی از قببل دوش پرتاب و فناوری ساخت آنها برای خط مفاومت در جنوب لبنان و یمن و عراق و سوریه بسیار حیاتی و فوری است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس