ربیعی: اروپایی‌ها می‌خواهند با آمریکا هماهنگ کنند

سخنگوی دولت گفت: روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متنوعی رای دهند.

به گزارش مشرق، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: جا دارد اینجا از همه دست اندرکاران پیاده روی اربعین سپاسگزاری کنم. در مسیر چنین اجتماع بزرگ بشری اقدامات عظیمی انجام شد.

ببینید:

**تشکر از ملت و دولت عراق**

وی با بیان اینکه لازم می دانم از دولت دوست و ملت عراق خالصانه تشکر کنم، تصریح کرد: این راهپیمایی برای ایالات متحده دارای پیام است که مردم ایران در مقابل فشار حداکثری تسلیم نمی‌شود.

ربیعی تاکید کرد: اربعین باعث شد ملت ایران و عراق پیوند مذهبی خود را به منصه ظهور بگذارند، امسال با تلاش های دولت ویزای عراق برداشته شد که همین امر بر افزایش زائران تاثیر داشت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در هفته گذشته نشست خبری مهم رئیس جمهوری و سخنرانی ایشان در دانشگاه تهران را داشتیم که به نوبه خود متضمن یک جمع بندی کامل از دستاوردهای حضور ایران در سازمان ملل و برخی مسایل داخلی از جمله وضعیت اقتصادی، انتخابات پیش رو و مباحث مرتبط با قانون اساسی بود.

**معدودی از برداشت‌های خاصی از اظهارات رئیس‌جمهور کردند**

وی بیان داشت: این سخنان بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت و برغم استقبال گسترده ای که از این مواضع در میان مردم و نخبگان صورت گرفت، معدود افرادی هم مانند همیشه برداشت های خاصی از این اظهارات کردند که براساس همان برداشت ها راه تخریب پیش گرفتند. حال آنکه آن چه رئیس جمهور در چند سخن اخیرشان بدان اشاره کرده و می کنند، بی سابقه نیست و نه تنها پیش از این، چه به صورت علنی و چه غیر علنی در ارکان نظام جمهوری اسلامی بیان شده است.

ربیعی تصریح کرد: در واقع همه نخبگان نظام این را قبول دارند که قانون اساسی ما ظرفیت های بسیاری دارد که همواره می تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. خب این وظیفه کیست که این ظرفیت ها را فعال کند. خود قانون اساسی این مسئولیت را بر عهده رئیس جمهور گذاشته است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: فعال سازی قانون اساسی به منظور تحقق اهداف و آرمان های شناخته شده انقلاب برای خدمت هرچه بهتر به این ملت در نسبت اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود، یک حرکت انقلابی و لازم است.

**مقصود از تعامل، سازش یا تسلیم نیست**

وی با اشاره به وجود راهبرد در سخنان روحانی گفت: رئیس جمهور به ضرورت رشد و توسعه کشور اشاره کرد. موضوع مهمی که در علم اقتصاد به عنوان اقتصاد معیشتی بدون رشد و توسعه مطرح می شود. روحانی در مقام رئیس دولت بارها اعلام کرده است که می توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. مقصود از تعامل هم، سازش یا تسلیم نیست. دکتر روحانی از تعامل سازنده در برابر تقابل سخن گفت.

وی بیان داشت: همین تعامل سازنده بود که در نیویورک سبب شد رئیس جمهور بجای فرار از مذاکره، باب مذاکره سازنده را بگشاید و امریکا را از مدعی مذاکره به متهم مذاکره گریزی بدل سازد. اما مسئله اصلی اصلا مذاکره نیست. مساله اصلی این است که دشمن می خواهد ایران را تبدیل به کشوری ضعیف از حیث تجاری، صنعتی و مالی و اقتصادی تبدیل کند که طبعا کشوری با چنین وضعیتی قادر به پشتیبانی از یک ایران قدرتمد دفاعی و امنیتی نباشد. ما نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی که بحمدلله سرآمد هستیم، بلکه در بعد معیشتی هم باید قدرت اول منطقه باشیم و اصولا هرکاری که می کنیم باید در یک امتداد و یک مسیر باشد.

**رئیس‌جمهور خواهان یک انتخابات پرشکوه است**

ربیعی تاکید کرد: نکته بعدی رئیس جمهور این بود که ایشان خواهان برگزاری یک انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت است و مشارکت ملت در گرو رقابت است. تازمانی که مردم احساس نکنند رای شان معنایی دارد انگیزه رای دادن نمی یابند در واقع باید رای مردم را برای تغییر، معنی دار کرد. آن چه تحریم گران آن را فشار حداکثری می نامند باید با مقاومت حداکثری ملی و با مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خودش را پیدا کند.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور گفتند انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهند کرد که یک پیام بزرگ از دل این حضور عظیم و همه با هم بیرون آید؛ یک پیام تحریم شکن، لذا ما به عنوان دولت و نیز کل حاکمیت بخصوص شورای محترم نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم .

وی بیان داشت: روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند. الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متنوعی رای دهند. کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد.

**آمریکا دریافته عمر تحریم ها رو به پایان است**

ربیعی خاطر نشان کرد: در بحث سیاست خارجی هم جمع بندی رئیس جمهوری این است که امریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چرا که دریافته است عمر تحریم ها رو به پایان است و فشار حداکثری او علیه ملت ایران شکست خورده است.

وی بیان داشت: از سوی دیگر آمریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته است و این موضوع سبب می شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران، گریزی از مذاکره نداشته باشد.

**برشماری خدمات به زوار اربعین**

ربیعی در مورد خدمات ارائه شده در اربعین گفت: از ابتدای محرم تا روز اربعین نزدیک به سه و نیم میلیون نفر( 3میلیون و 468 هزار نفر) مشرف به عتبات عالیات شدند.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به دو هفته کلیه زیرساخت های غرب کشور در خدمت زائران قرار داشت، گفت: بیش از 14 هزار دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری در داخل کشور زائران را به پایانه‌های مرزی رساندند.

ربیعی با اعلام اینکه بیش از 1500 دستگاه اتوبوس به داخل عراق اعزام شدند،‌ گفت: بیش از شش هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به خدمت گرفته شد. 

سخنگوی دولت در ادامه یادآور شد: روزانه بیش از یک میلیون وعده غذایی و در مجموع نزدیک به 113 میلیون وعده غذایی و میان وعده و  150 میلیون بطری آب آشامیدنی در میان زائران پیش از ورود به عراق توزیع شد.

 وی با اشاره به اینکه بیش از 400 هزار نفر پیش از ورود به عراق به مراکز اورژانس مراجعه کردند، افزود: بیش از 1100 دستگاه آمبولانس و 44 دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز به مرزهای 4 گانه کشور اعزام شدند.

ربیعی اضافه کرد: 17 هزار نیروی عملیاتی اورژانس کشور در حالت آماده باش بودند. 160 تیم مجهز بهداشتی در این مدت به پایانه های مرزی ایران و کشور عراق اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: 15 فروند بالگرد و 4 فروند هواپیما در این مدت در مرزها مشغول به خدمات‌رسانی بودند.

سخنگوی دولت بیان داشت ما معتقدیم که مبارزه با فساد مسیری دراز مدت، همیشگی، ساختارمند، ریشه‌ای و جامعه‌محور است. یکی از شاخص‌های اصلی مبارزه با فساد افزایش نظارت مدنی است.

وی بیان داشت: تجربه و مطالعات تاریخی من نشان می دهد هرگاه مبارزه با فساد کوتاه مدت، هیجانی و سیاست‌زده صورت گرفته فساد عمیق‌تر و به لایه‌های پایینی رسوخ کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار ی در مورد توییت روز گذشته یک نماینده مجلس مبنی بر روشن شدن دستگیری‌های مرتبط با آمد نیوز در نهاد ریاست جمهوری گفت دستگیری در ریاست جمهوری کذب محض است، نمی توانیم با شیوه های آمدنیوزی با آمد نیوز برخورد کنیم.

ربیعی با اشاره به اینکه برخی افراد رکورددار نشر تهمت‌زنی هستند، گفت: برخی اظهارنظرها موجب از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم که دستگاه قضا با نشر اکاذیبی که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود برخورد کند.

ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه هنوز مردم با سختی زندگی می کنند، اظهار داشت: ما اگر همه سلایق را در انتخابات داشته باشیم حتما افراد بهتری حضور می یابند، تحریم شکننده حضور باشکوه مردم در انتخابات است.

**دولت از اقدام سازمان اطلاعات سپاه حمایت می‌کند**

وی در مورد رویکرد دولت در مورد دستگیری روح الله زم بیان داشت: دولت از اقدام سازمان اطلاعات سپاه در برخورد با جریان‌هایی که علیه ملت ایران فعالیت دارند، حمایت می‌کند. لازم است مراقبت کنیم در داخل افراد یا جریان‌هایی در راستای فروپاشی ذهنی جامعه فعالیت نکنند.

سخنگوی دولت در مورد بحث FATF گفت: دولت همواره بر ضرورت تصویب لوایح FATF تاکید کرده است. قطعا مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم از اهداف ایران است. اگر لوایح FATF تصویب نشود، در لیست سیاه قرار می‌گیریم یعنی سیستم بانکی ما در خارج کشور تعطیل می‌شود.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: اگر دولت ناتوان بود، چگونه در شش سال گذشته رشد اقتصادی و صنعتی داشتیم؟

وی افزود: خیلی‌ها نخواستند به علت مشکلات اقتصادی اشاره کنند، دولت همان دولت است فقط یک متغیر جدید یعنی تحریم‌ها وارد شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    25 1
    شورای نگهبان قانونی ونیازی به تایید روحانی نیست.!
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      5 0
      بهتر است بجای حاشیه سازی خدمت کردن به مردم را شروع کنید.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    15 1
    دولت در مورد سپاه عزیز کارشکنی نکند حمایتش را نخواستیم
  • علی IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    10 0
    چطوری عباد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس