سعدالله زارعی و هادی محمدی

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا از انواع قوانین بین‌المللی خارج‌شده و تکالیف خود را رها کرده است.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر فرماندهان سپاه (۱۰ مهر ۱۳۹۸) به موضوع تلاش دشمن برای آنچه «عادی کردن» (نرمالیزاسیون) می‌نامند، اشاره‌کرده و فرمودند: «سلطه‌گران به گفته‌ خودشان می‌خواهند ایران به کشوری عادی یعنی منطبق با سازوکار نظام سلطه تبدیل شود اما جمهوری اسلامی از آغاز شکل‌گیری خود با نظام سلطه مقابله کرده و از این‌ پس نیز مطلقاً تسلیم زورگویان جهانی نمی‌شود و راه انقلابی‌گری و مقابله با سلطه‌گران را قطعاً ادامه خواهد داد.»

این فراز از بیانات رهبر انقلاب مورد توجه رسانه‌های خارجی و ضدانقلاب قرارگرفته گرفت که از این‌ رو با توجه به نحوه بازتاب این موضع و پیشینه موضوع در ادبیات دشمن و غرب‌گرایان داخلی برای تحلیل این موضوع به سراغ کارشناسان رفته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

در همین راستا با سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت‌وگو کردیم. وی در این گفت‌وگو اظهار داشت: بحث عادی شدن که در واژه‌های مقام معظم رهبری مطرح شد با عادی شدن که در ادبیات سیاسی جبهه مقابل مطرح می‌شود تفاوت بنیادین دارد.

* اگر قرار بود نظام جمهوری اسلامی به کشوری عادی تبدیل شود نیازی به انقلاب کردن نداشت

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار بود نظام جمهوری اسلامی به کشوری عادی تبدیل شود نیازی به انقلاب کردن وجود نداشت، افزود: آنچه مایک پمپئو مقام آمریکایی در ارتباط با عادی نشدن مطرح می‌کند به این معناست که ایران نمی‌خواهد در چارچوب حقوق شناخته‌شده جهانی متعهد بوده و به تکالیف خود عمل کند و درواقع این‌طور القا می‌کند که ایران از جنبه حقوقی کشوری زیاده‌خواه و از جنبه تکالیف کشوری تکلیف گریز است.

* برخی از بنیان‌های بین‌المللی را استعماری می‌دانیم

زارعی بابیان این‌که چنین رویکردی در منطق جمهوری اسلامی کاملاً غلط است و ما ازلحاظ سیاسی برخی از بنیان‌های بین‌المللی را استعماری می‌دانیم در عین‌حال تصریح کرد: جمهوری اسلامی با همه قوانین جهانی چنین مواجهه‌ای ندارد که در این زمینه می‌توان به قوانین مربوط به محیط‌زیست، کشاورزی و سیاست خارجی و امثال آن اشاره کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در همین زمینه اظهار داشت: برخی از این قوانین بین‌المللی ماهیت استعماری ندارد کما اینکه جمهوری اسلامی بعد از انقلاب عضو سازمان انرژی اتمی باقی ماند و تغییری در عضویت ایران در آژانس بین‌المللی صورت نگرفت.

*ایران کشوری نظام‌مند مبتنی بر قوانین و آشنا به تکالیف خود در سطح جهانی است

وی در مثال دیگری به پذیرش «ان پی تی» از سوی کشورمان و فعالیت در چارچوب آن اشاره کرد و گفت: ما در حوزه سیاست خارجی اصل «عدم مداخله» و اصل «عدم تعرض» را پذیرفته‌ایم و از این‌رو کشوری نظام‌مند مبتنی بر قوانین هستیم که درعین‌حال به تکالیف خود در سطح جهانی نیز واقفیم.

زارعی ادامه داد: جمهوری اسلامی در زمینهٔ حقوق خود مطالباتش را دنبال می‌کند اما آمریکا این موضوع را نمی‌پسندد و توقع دارد کشورهایی مانند ایران فقط به یک سلسله تکالیف خود قائل باشند و عمل کنند.

*چرایی عادی نبودن رفتار رژیم آمریکا در نظام بین‌الملل

این کارشناس مسائل بین‌الملل در جمع‌بندی سخنان خود ضمن اشاره به تفاوت ادبیات سیاسی رهبر معظم انقلاب و مخالفان انقلاب اسلامی به موضوع دیگری مبنی بر عادی نبودن رژیم آمریکا در نظام بین‌الملل پرداخت.

* آمریکا از انواع قوانین بین‌المللی خارج‌شده و تکالیف خود را رها کرده است

وی درباره اینکه آیا آمریکا با توجه به مصادیق متعددی از جنایات و سیاست‌های استکباری کشوری عادی محسوب می‌شود یا خیر، گفت: آمریکا بر اساس عملکردی که در سه سال اخیر داشته و البته این امر مسبوق به سابقه نیز هست و در دولت‌های پیشین آمریکا نیز نمونه‌های تخلفات قانونی دولت آمریکا مشهود بوده، در بسیاری از موارد خارج از چارچوب قوانین بین‌المللی عمل کرده است.

زارعی با بیان اینکه بررسی عملکرد آمریکا در سه سال اخیر نیز نشان می‌دهد این دولت از انواع قوانین بین‌المللی خارج‌شده و تکالیف خود را رها کرده است، یادآور شد: این در حالی است که این رژیم با افزایش حضور نظامی در برخی کشورها از جمله عربستان نشان داده که برای خود حقوقی بی‌انتها قائل است و در عین‌حال می‌خواهد جمهوری اسلامی حقوق بلاتکلیف داشته باشد و از این‌ رو  چنین سیاستی، آمریکا را در خارج از این کشور با انتقادات بسیاری مواجه کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس