کد خبر 1002619
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
خودرو سراتو

عدم اجرای کامل مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار از سوی خودروسازان باعث شده قیمت برخی خودروها در کارخانه گران‌تر از بازار باشد.

به گزارش مشرق، اجرایی نشدن مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار از سوی شرکت‌های خودروساز باعث شده تا قیمت برخی خودروها در کارخانه بالاتر از نرخ بازار باشد، در این خصوص در واقع دستورالعمل تعیین قیمت خودرو در کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار اعمال نمی‌شود. 

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین خودروی ایرانی کدام است

در این مورد می‌توانیم به سراتو سایپا  اشاره کنیم که از سوی کارخانه ۱۴ میلیون تومان گران‌تر عرضه می‌شود به طوری که در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار ۲۸۱ میلیون تومان است ولی کارخانه، آن را با قیمت ۲۹۵ میلیون تومان عرضه می‌کند. همچنین می‌توان به خودروی جک S۵ کرمان موتور نیز اشاره کرد که در حال حاضر با قیمت ۳۰۱ میلیون تومان از سوی کارخانه عرضه می‌شود ولی در بازار با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. 

برخی محصولات شرکت مدیران خودرو نیز دارای چنین شرایطی هستند به طوری که MVM۳۱۵ هاچ بک در بازار با قیمت ۱۲۳ میلیون تومان معامله می‌شود اما قیمت کارخانه برای این خودور ۱۴۰ میلیون تومان است. 

همچنین  چری تیگو۵ نیز در بازار با قیمت ۲۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود اما قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۳۱۳ میلیون تومان است. در مورد ایکس ۲۲ اتومات نیز باید به نرخ ۱۹۵ میلیون تومانی این خودرو در کارخانه و قیمت ۱۸۰ میلیون تومانی آن در بازار اشاره کنیم. در حال حاضر ایکس ۲۲ اتومات فول نیز با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان در بازار و ۲۰۳ میلیون تومان در کارخانه عرضه می‌شود. 

این اختلاف قیمت در خصوص تیگو۷ نیز وجود دارد به طوری که قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۴۳۰ میلیون تومان تعیین شده اما در بازار با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

* مردم مراقب فروش‌های اقساطی بلندمدت باشند

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد گفت: قیمت‌ها در بازار روند کاهشی دارد و نبود خریدار برای برخی خودروها باعث شده که قیمت این خودروها در بازار کاهش یابد اما خودروسازان حاضر به کاهش قیمت تولیداتشان نیستند و همین مساله باعث شده تا اختلاف قیمت بازار و کارخانه در مورد برخی محصولات رقم بالایی باشد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار خودرو با کمبود مشتری روبرو است و در این شرایط حتی اگر در سایت‌های فروش اینترنتی نیز قیمت برخی خودروها بالا اعلام شود ولی نبود مشتری باعث می‌شود تا قیمت‌ها در بازار پایین بیاید. 

وی پیش‌بینی کرد در بازار خودرو نوسان قیمتی خاصی اتفاق نیفتد و ثبات قیمت‌ها وجود داشته باشد. 

وی در مورد فروش شرایطی برخی خودروها نیز به مشتریان بازار خودرو هشدار داد و گفت: ممکن است برخی خودروها با اقساط بلند مدت عرضه شوند ولی در واقع سود زیادی از خریداران دریافت می‌شود و همین مساله باعث ضرر و زیان برخی مشتریان خواهد شد. 

نظارت بر بازار خودرو و قیمت‌گذاری خودروها از سوی خودروسازان یکی از وظایف مهم وزارت صنعت است که مردم نیز در این مورد مطالبه جدی را از دولت دارند. 

پس از انتشار این خبر روابط عمومی سایپا  توضیحی ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید:

1- همان‌گونه که گروه خودروسازی سایپا پیش‌تر به طور رسمی اعلام کرده، با توجه به تحریم‌ها و ترک ایران توسط شرکای خارجی نظیر شرکت کره‌ای کیاموتورز، «تولید» سراتو در این گروه خودروسازی متوقف و این خودرو از سبد فروش محصولات سایپا حذف شده است. در حال حاضر تعداد بسیار محدودی از این خودرو وجود دارد که با مجوز مراجع ذی‌ربط و تحت نظارت نهادهای نظارتی در طرح‌های تبدیلی و با تخفیف ویژه در قبال تعهدات غیرقابل تولید بر جای مانده از گذشته (فقط به صورت تبدیلی) عرضه می‌شوند و گروه سایپا هیچ برنامه‌ای برای فروش این خودروها با قیمت اعلام شده و یا هر قیمت دیگری نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.

2- در حال حاضر اختلاف قیمت به شکلی که برای خودرو سراتو مطرح می‌شود، در خصوص تعدادی دیگر از محصولات سایر شرکت‌ها نیز وجود دارد، لیکن اصرار بر مطرح کردن اختلاف قیمت خودرو سراتو آن هم در نیمه شب یک روز تعطیل و اختصاصی تیتر اصلی به آن، برای خودرویی که تولید و فروش آن توسط سایپا مدت‌هاست متوقف شده، شائبه عدم بی‌طرفی و تلاش هدفمند و جهت‌دار برای ایجاد ذهنیت منفی بر علیه یک تولیدکننده داخلی را در میان مخاطبان در سال رونق تولید تقویت می‌کند.

3- از آن جا که قیمت بازار متغیر بوده و متأثر از عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، قیمت اعلام شده در گزارش آن خبرگزاری برای کارخانه متعلق به فروش ماه‌های قبل بوده است. سؤال اینجاست در حالی که سایپا از مدت‌ها پیش تاکنون در طرح فروش فوری خود، عرضه سراتو را متوقف کرده، قیمت فروش فعلی کارخانه از کدام منبع به دست آمده و به استناد آن، سایپا گران‌فروشی متهم شده است؟ در شرایط رکود بازار و تعاملات رسمی کشور که با رکود معاملات خودرویی همراه است، چه اصراری وجود دارد که به مخاطب قبولانده شود که سایپا در حال فروش خودرو سراتو با قیمت 14 میلیون تومان بیشتر از بهای آن در بازار است؟

گرچه واضح است کاهش قیمت سراتو در بازار از 380 میلیون تومان در ابتدای سال به قیمت فعلی ناشی از عرضه مناسب این خودرو در ماه‌های قبل توسط سایپا و اشباع آن در بازار است.

توضیح در خصوص جوابیه:

1- همانطور که سایپا در مورد شماره 1 عنوان کرده در حال حاضر عرضه سراتو به عنوان خودروی جایگزین در طرح‌های تبدیلی قابل ارائه به خریداران خودروهایی است که تولید نمی‌شوند. در این زمینه سایپا طرح جایگزین را برای خریداران ساندرو با قیمت 235 میلیون تومان ( از حدود 15 روز پیش) اعمال می‌کند که البته به گفته مدیران برخی نمایندگی‌های فروش سایپا، این طرح چندان مورد استقبال این دسته از مشتریان قرار نگرفته زیرا اولاً مشتریان خودرویی مانند ساندرو، توان مالی خرید سراتو را ندارند و ثانیاً این مشتریان معتقدند طرح جایگزین باید طوری اعمال شود که زیان مالی ناشی از عدم تحویل ساندرو برای آنها جبران شود. این مشتریان می گویند اگر سراتو را با قیمت 235 میلیون تومان خریداری کنند و آن را در بازار با قیمت 281 میلیون تومان بفروشند، 46 میلیون تومان عایدشان خواهد شد اما اگر همان ساندرو (خودروی ثبت نامی خود و یا خودرویی در حد آن) را با قیمت خرید 50 میلیون تومان تحویل بگیرند می‌توانند آن را به قیمت 120 میلیون تومان در بازار بفروشند و از این محل 70 میلیون تومان عایدشان خواهد شد.

2-  جدای از طرح جایگزین، قیمت فروش نقدی سایپا در ماه‌های گذشته برای سراتو 295 میلیون تومان بود که همان موقع هم قیمت بازار پایین‌تر از نرخ کارخانه بود به طوری که در شهریور سال جاری قیمت سراتو سایپا در بازار 293 میلیون تومان بود در حالی که سایپا آن را با قیمت 295 میلیون تومان عرضه می‌کرد.

3- در مورد نحوه قیمت‌گذاری سراتو ابهاماتی مطرح است از جمله اینکه به چه دلیل در زمانی که این خودرو در بازار با قیمت 290 میلیون تومان عرضه می‌شد، سایپا به یکباره قیمت آن را از 220 میلیون تومان به 295 میلیون تومان افزایش داد و این رشد قیمت 75 میلیون تومانی بدون واکنش وزارت صنعت به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد خودروسازان اتفاق افتاد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    40 0
    خدایا دراین اربعین حسینی مردم ایران را از دست خودروسازان داخلی نجات ده بحق الحسین.....
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    29 4
    تا زمانی که انحصار وجود داشته باشه دلالان مثل سایپا مردم را خواهند چاپید
  • وطن IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    1 0
    انحصاري كه توسط دولت به خودروسازان حق مي دهد ، در حقيقت نشان از مافياي بودن اين صنعت و بي مسئوليتي دولتمردان و عدم اتخاذ تصميم درست براي ارتقاء صنايع خودرو و مادر مي باشد . و عدم نگرش به استراتژيك و تاكتيكي نگريستن به درآمدهاي اقتصادي ، گراني و تورم را در كشورمان افزايش داده است .
  • رضا IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    2 0
    با سلام خدا همه این خودرو سازهارو لعنت کنه، شهریور 97 مبلغ 100 میلیون تومان برای جک اس 5 به کرمان موتور پرداخت کردم که اردیبهشت 98 تحویل بدهند متاسفانه تازه در اواخر خرداد 98 دعوتنامه دادند که مابقی مبلغ یعنی 185میلیون تومان دیگر پرداخت شد همزمان تعهد گرفتند که دو ماه بعد تحویل دهند که هنوز تحویل نشده این در حالی است که بعد از بیش یک سال خواب پول قیمت جک اس 5 در بازار هم اکنون 255 میلیون تومان است.الانم که میگم پولمونو برگردونید میگویند نقدینگی نداریم باید 3 تا 4 ماه صبر کنی.نمیدونم کجا شکایت کنم.
  • صادق IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    1 0
    افتخاری دیگر برای خودروخواران داخلی.خون خواران داخلی.خدایا خودت میدونی.
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    7 0
    نخرید تا ارزون شه سزای گران فروش نخریدنه
  • یک جانباز IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    13 0
    مگر خودشان نگفتند ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار چرا عمل نمیکنند نکند آن پانزده نمایندگی خاص و گروهی که خودرو ها را میفروختند از زندان فرار کرده اند
  • ناصر IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 0
    تا زمانی که مردم لگن های حلبی سازهای داخلی رو می خرند و تعرفه واردات خوردرو جهت ادامه سودجویی انها برداشته نشده، وضع همین است. تو خیابانهای عراق جنگ زده همشون سوناتا، الانترا است چون خوشبختانه حلبی ساز داخلی ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس