ارتش آمریکا نیروی نظامی

روزنامه لبنانی البناء خروج آمریکا از سوریه و کل منطقه را نشانه شکست آمریکا در غرب آسیا دانست و تاکید کرد آمریکا می‌داند هرچقدر در این امر تعلل کند فروپاشی خود را نزدیک‌تر کرده است.

به گزارش مشرق، «محمد صادق الحسینی» نویسنده و تحلیلگر برجسته لبنانی و ستون نویس روزنامه البناء این کشور یادداشتی را درباره علل اقدام آمریکا برای خروج از سوریه با عنوان «تحریم‌های ترامپ موازنه‌ها را هرگز تغییر نخواهد داد و آمریکا سلطه جهانی خود را از دست می‌دهد» منتشر کرد.

بیشتر بخوانید:

آیا واشنگتن مجددا به داعش قدرت خواهد داد؟

نویسنده در مقدمه این یادداشت آمده است: همه شاخص‌های میدانی در عالم جغرافیا نظیر عالم سیاست حاکی است که آمریکا به آرامی در حال از دست دادن کنترل نظام جهانی است و آغاز این روند از دریاها و خشکی‌های ما شروع شده است.

الحسینی با  تاکید بر اینکه اعمال تحریم‌های رئیس جمهور آمریکا علیه بسیاری از کشورهای جهان ، شکست استراتژیک قاطع آمریکا در غرب آسیا را تغییر نخواهد داد سه دلیل را در اثبات این ادعای خود بیان داشت:

۱-- صحنه‌ای که در شمال شرقی سوریه شاهد آن هستیم  نتیجه تجاوز اردوغان به سوریه و بازی او روی طناب نیست؛ بلکه بخشی از نشانه‌های شکست  محور صهیونیستی و آمریکایی در توطئه‌هایش برای خاورمیانه است که اردوغان هم بخشی از آن محسوب می‌شود. فراموش نکنید که ارتش اردوغان و مزدورانش  از تانک‌های M۶۰ آمریکا که در اسرائیل مدرنیزه شده‌اند، استفاده می‌کنند که در کل ۴۶۰ تانک بوده است.
۲- عقب نشینی آمریکا از شرق سوریه نیز نتیجه تصمیم‌گیری سلیقه‌ای رئیس جمهور آمریکا نبود، بلکه تصمیمی آگاهانه و بازتاب همان شکست استراتژیک بود که در بالا به آن اشاره شد و در چارچوب دستورات ترامپ برای کاهش هزینه‌های ارتش آمریکا در جهان قرار می‌گیرد.

نویسنده افزود: این بدان معناست که خروج از سوریه اولین گام برای تکمیل عقب نشینی از کلیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در کل منطقه از جمله برچیدن یا رها کردن پایگاه نظامی در سرزمین فلسطین به نام «اسرائیل» است به گونه‌ای که اگر این رژیم در معرض حمله‌ای ویرانگر قرار بگیرد آمریکا پشت آن را خالی می‌کند.

الحسینی با بیان اینکه طرف آمریکایی به ویژه پس از همه تحولات دراماتیک در شمال شرقی سوریه تضمین‌های جدیدی را به اسرائیل نمی‌دهد، تاکید کرد تحولات جدید منطقه آغازگر  یک دوره جدید غیر از دوره آمریکایی و بر پایه جهان چند قطبی است.

نویسنده ادامه داد: بهترین گواه شکست استراتژیک آمریکا در غرب آسیا گزارش روزنامه ایندیپندنت انگلیس مبنی بر این است که ایالات متحده ۵۰ بمب هسته‌ای B۶۱ را از پایگاه اینجرلیک ترکیه خارج کرده و به پایگاه پوییدز در لهستان، ۲۰۰ کیلومتری غرب ورشو و پایگاه رومانیایی میشائیل کنگانینیکو  در حدود ۳۰ کیلومتری شمال بندر کنستانس رومانی در سواحل غربی دریای سیاه برده است.

 الحسینی همچنین دلایل این عجله آمریکا برای خروج نیروهای خود از غرب آسیا و کاهش هزینه‌های نظامی آن در این منطقه از جهان را ناشی از معضل واقعی استراتژیک آمریکا در روبرو شدن با چالش سیاسی اقتصادی و نظامی چین و روسیه  خواند که هند هم به زودی به آنها خواهد پیوست  و افزود: نه تنها رشد اقتصادی چین بلکه پیشرفت وحشتناک صنعت تسلیحات چین و روسیه و هند هم آمریکارا به چالش کشیده زیرا این پیشرفت‌های آنها که براساس یک قاعده علمی و فناوری است که ایالات متحده فاقد آن است.

نویسنده تصریح کرد: آمریکا منابع مالی خود را در کوه‌های «تورا بورا » افغانستان و ماسه‌های کویت و عراق و در جنگ‌های پوچ هدر داده است و در حالی که سه گانه فوق منابع مالی خود را در توسعه دانش و فن آوری علمی سرمایه گذاری کرده‌اند  که پایه و اساس صنعت مدرن و جهان آینده است. ایران هم نمونه‌ای از موفقیت این استراتژی ،علم و دانش است که کشور را تنها در مدت ۴۰ سال به یک کشور مهم صنعتی و غول منطقه‌ای تبدیل کرده است.

البناء نوشت: همچنین باید در این زمینه به یاد داشته باشید که دلایل نگرانی آمریکا از مواجهه با غول اقتصادی چین و به همراه آن روسیه و هند در آینده  تنها به مظاهر قدرت اقتصادی فعلی چین و روسیه و هند محدود نمی‌شود بلکه از ترس از امکانات آینده و عدم وجود هرگونه فرصت برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا به منظور حفظ سیاست سلطه خود بر جهان مانند گذشته است. روسیه ۴۰ مورد از ذخایر جهان از همه چیز اعم از نفت، گاز، مواد معدنی یا سایر منابع طبیعی مانند چوب را در اختیار دارد.

نویسنده اظهار داشت: اگر ایالات متحده بخواهد همچنان شکست را انکار و به  حضور  نظامی خود در جهان ادامه بدهد، ایالات متحده را با یک ضربه کاری حذف خواهد کرد و نه با فروپاشی تدریجی و پیش بینی شده توسط مجله نشنال اینتر  که چند روز پیش در وب سایت خود  پیش بینی کرد و گفت چنین اتفاقی تا سال ۲۰۴۵ رخ خواهد داد.

 الحسینی تاکید کرد: این بحران عمیق‌تر از این است که معاون رئیس جمهور آمریکا در سفری گذرا به ترکیه بتواند آن را حل کند و یا با حمله اردوغان به شمال سوریه قابل حل باشد که البته از مهم‌ترین دلایل عملیات نظامی ترکیه در سوریه تلاش اردوغان برای درگیر کردن ژنرال‌های ارتش ترکیه در مشکلات مرزی برای سرپوش گذاشتن بر بازداشت صدها نفر از همکارانشان و به زندان افکندن آنها طی سه سال گذشته است.

نویسنده بر این باور است که بن بست آمریکا یک بن بست ساختاری است که در سلسله شکست‌های آن از ابتدای قرن جاری تا امروز منعکس می‌شود .ماهیت بحران ریشه‌ای‌تر از این است که یک مسئله یا بحث و جدال در مورد یک موضوع خاص مانند تجاوز اردوغان به سوریه و خرید سامانه‌های موشکی روسیه یا موارد دیگر باشد.

البناء نوشت: این بحران گزینه‌هاست که نشان می‌دهد ترکیه ممکن است برای زنده ماندن و تأمین آینده خود به دور از پایان تاریک اردوگاهی که به آن تعلق دارد استراتژی جدیدی را آغاز کند. ترکیه دیگر مورد اعتماد آمریکا نیست زیرا ترکیه به توافقاتی با روسیه و ایران درباره سوریه و گاز روسیه و خرید سامانه‌های موشکی از روسیه رسیده است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ترکیه دیگر مورد اعتماد نیست و باید نابود شود و همین امر جاری شدن سیل تهدیدهای آمریکا درباره اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ترکیه را تشریح می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    0 0
    باید فکری برای خنثی سازی ۱۰ هزار بمب اتمی آمریکا کرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس