کد خبر 1000717
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
چطور با کودک به راهپیمایی اربعین برویم؟

شاید به نظر برسد که راهپیمایی اربعین با حضور کودکان کار سختی است، اما طی چند سال گذشته افراد مختلفی با فرزندانش به این سفر رفته‌اند و هرکدام با کوله‌باری از تجربه برگشته‌اند.

به گزارش مشرق، ریحانه سادات طباطبایی یگانه، استاد دانشگاه است و دکترای معماری دارد، او سال گذشته با کودکش به راهپیمایی اربعین رفته بود و حالا تجربه‌اش را از شرایط این‌طور توصیف می‌کند.

«سفر کربلا، سفر به کرب و بلاست و قطعاً سختی‌هایی را به همراه دارد ولی باید بگویم این سفر همراه با کودکتان خیلی راحت‌تر است حالا اگر پیاده روی اربعین باشد که دلنشین‌تر هم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

برای این راحتی دلایلی هم دارم که برای‌تان ردیف می‌کنم؛

به خاطر تأمین امنیت زوار، باید از سیطره‌های مختلف رد شوید تا بدن و وسایل همراهتان چک شود و عموماً در زمان‌های خاص که تعداد زوار زیاد است رد شدن از چند سیطره با صف طولانی دلچسب نیست، ولی وقتی کالسکه دارید از مسیر متفاوتی می‌روید که نه بازرسی بدنی و نه صف دارد و این خیلی سفر را برایتان راحت می کند. از دیگر برکات کالسکه این است که علاوه بر فرزندتان می‌تواند بارهای شما را حمل کند (پس حتماً برای پیاده روی کالسکه‌ای ببرید که توان تحمل بار همراهتان را داشته باشد).

زمان پیاده‌روی حدوداً ٢-٣ روز طول می‌کشد و این فرصت بسیار استثنائی است تا ٤٨-٧٢ ساعت به طور پیوسته با کودکتان به صورت خاص وقت بگذارید (مثلاً زمان خوبی است برای حفظ قرآن، بازی‌های کلامی، تمرین‌های تعادلی و...).

پیاده روی اربعین تجلی همه زیبایی‌هایی است که ١٢٤هزار پیامبر آمدند تا آنها را به ما انسان‌ها یاد دهند و صحنه‌هایی را در این سفر می‌بینید که هرگز هیچ جای دنیا و در هیچ زمان دیگری قابل تجربه کردن نیست و این فرصت مغتنمی است تا در مورد این زیبایی‌ها با کودکتان صحبت کنید و آنها را به چشم ببینید (فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی، مهمان‌نوازی، عزاداری واقعی، مهربانی و...).

یکی از عوارض اکثر سفرها به اصطلاح آب به آب شدن یا عدم سازگاری بدن با غذاهای محلی مقصد است، اما در مسیر پیاده روی سفره‌ای بی انتها از تمام ذائقه‌ها پهن است که هر ذره آن با چاشنی دعا و عشق به امام حسین(علیه‌السلام) پهن شده است که قطعاً اثر معنوی در این لقمه‌ها وجود دارد که مایه تندرستی روحانی و جسمانی است و با تمام طبع ها و سلایق به راحتی می توانید خوراکی تهیه کنید.

در مسیر انرژی معنوی میلیون ها عاشق وجود دارد و انگار همه آماده اند که خوبی کنند و دل کودکتان را شاد کنند، از دادن هدیه های مختلف تا بازی و خنداندن که کمتر پیش می آید  طی دوسه روز این حجم از محبت افراد مختلف را کودکتان تجربه کند.

اربعین فرصت مناسبی برای کودک جهت آشنایی با ملت های مختلف در یک زمان و درک تفاوت هاست. (زبان، رنگ پوست، لباس، غذا و...) شاید هیچ وقت پیش نیاید که در کنار یک اروپایی، آفریقایی یا... بخوابید و اینقدر نزدیک با آنها تعامل برقرار کنید.

پیشنهادهایی برای راحت‌تر گذراندن سفر با کودکان

الف) لباس فرزندتان را راحت و نسبتاً خنک انتخاب کنید که بتواند با آن بخوابد و هوای گرم روز اذیتش نکند، ولی حتماً یک پتو و ژاکت یا کاپشن سبک آماده داشته باشید تا شبها استفاده کند.

ب) برای استراحت در طول روز بهتر است از موکب های ایرانی استفاده کنید، چون روزها موکب های ایرانی امکاناتی مانند غرفه ویژه بازی کودکان دارند و أحیاناً اگر زمانی که فرزندتان در کالسکه خواب بود شما پیاده روی کردید این فرصت مناسبی است که فرزندتان را در اتاق امن بازی تحویل دهید و یک ساعتی استراحت کنید. اما شبها موکب‌های عراقی اساساً با رفاه بیشتری همراهند، چرا که توزیع غذا داخل موکب انجام می شود و نیازی به خروج از موکب نیست بر عکس موکب های ایرانی، همچنین به خاطر ظرفیت پذیرش کمتر، آسودگی و آرامش بهتری برای خوابیدن شب دارید.

ج) نسبت به سلامت کالسکه و توان آن برای حمل همزمان بار و کودک پیش از سفر مطمئن شوید و در طول مسیر چرخ های کالسکه را با روغن چرب کنید تا بهتر حرکت کند.

د) بسته های هدیه کوچک همراه با کودکتان از قبل از سفر آماده کنید تا کودکتان به زوار و عراقی های هم سن و سال خود هدیه دهد. هم او تمرین بخشندگی می کند و هم شما قدمی در مسیر یگانگی دو ملت برداشتید.

ه) از لحظات سفر  با کودک خود عکس بگیرید چون خیلی از آموزه های اخلاقی را بعدها با دیدن این تصاویر به کودکتان می توانید یادآوری کنید و همچنین می‌توانید خیلی از  تصاویر سفر را با هشتگ های عربی و انگلیسی در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

و) کفش کودکتان را پارچه ای انتخاب نکنید. مسیر در جاهایی خاکی و حتی گلی است و ممکن است نیاز به شستشو پیدا کنید، بنابراین کفش پارچه‌ای مناسب چنین شرایطی نیست.

ز) گرچه پذیرایی در طول مسیر متنوع و به وفور است، اما همراه خود بعضی از تنقلات مثل آب نبات چوبی یا پاستیل همراه داشته باشید.

ح) وسایل را در کیف کوله خودتون و فرزندتون در کیسه بگذارید و بار را به صورت کیسه‌کیسه ببندید تا در آوردن وسایل با سهولت بهتری انجام شود.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس