اربعین اهالی بصره ذي قار

تردد در مرزهای چهارگانه زائران اربعین اباعبدالله الحسین(ع) طی روزهای گذشته افزایش یافته و در بسیاری از جاده‌های منتهی به این مرزها شاهد ترافیک سنگین اما روان هستیم

به گزارش مشرق، تردد در مرزهای چهارگانه زائران اربعین اباعبدالله الحسین(ع) طی روزهای گذشته افزایش یافته و در بسیاری از جاده‌های منتهی به این مرزها شاهد ترافیک سنگین اما روان هستیم.

ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی/ ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به مرزهای چهارگانه

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راه راهور ناجا در در خصوص ‌آخرین وضعیت ترافیکی محورهای مواصلاتی به مرزهای چهارگانه، اظهار داشت: در حال حاضر ازدحام بیش از حد جمعیت را در پایانه‌های مرزی شاهد هستیم.

رئیس پلیس راه راهور ناجا تصریح کرد: ترافیک در محورهای مواصلاتی به استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه به خصوص مرزهای چهارگانه سنگین است. 

سردار حسینی عمده مشکل موجود در مرزها را به واسطه ضعیف بودن پذیرش و خدمات‌دهی کشور عراق دانست و خاطرنشان کرد:  خوشبختانه مسؤولین ما تمام خدمات را برای جابجایی و مدیریت سفر زوار فراهم کرده‌اند اما متأسفانه عمده مشکل به واسطه ضعیف بودن خدمات‌دهی در کشور عراق است که باعث ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی شده است. 

کرمانشاه؛ مرز خسروی شاهد ترافیک سنگین زائران/ ظرفیت روزانه این مرز۲۰ هزار نفر است

ترافیکی نسبتاً سنگینی از صبح امروز (۱۹ مهرماه) در محورهای مواصلاتی منتهی به شهرستان قصرشیرین وجود دارد. با این وجود مردم می توانند به مرز مراجعه کنند.

گزارش از ورودی شهرستان قصرشیرین (دانلود)

بیش از ۲۰ هزار نفر از زوار تا ظهر امروز از پایانه مرزی خسروی راهی عتبات عالیات شده‌اند و پیش بینی می‌شود بیش از ۲۷ هزار نفر امروز بتوانند از این مرز خارج شوند.

بنابر اخبار واصله زمان انتظار برای خروج از مرز خسروی به ۲ روز افزایش پیدا کرده و زوار در محل‌های از پیش تعیین شده در شهرستان قصرشیرین اسکان داده شده‌اند. 

گزارش از ورودی پایانه مرزی خسروی (دانلود)

از سوی دیگر، به دلیل افزایش چشمگیر زوار حسینی، اتوبوس‌های موجود نتوانسته‌اند پاسخگوی سیل جمعیت باشند و از این رو انتقال زائران از خسروی به سمت کربلای معلی با دشواری‌های همراه بوده است.

طی صحبت‌های صورت گرفته بین مقامات دو کشور، از صبح فردا امکانات بیشتریاز جمله اتوبوس مسافربری به مرز خسروی تزریق خواهد شد تا سرعت تردد زوار افزایش داشته باشد.

به دلیل ازدحام زیاد و حضور زوار از صبح امروز ورودی اول مرز خسروی که در فاصله ۲۰ کیلومتری پایانه قرار دارد مسدود شده بود اما ظهر امروز این ورودی باز شد تا زوار خود را به پایانه برسانند. گزارش ویدیویی از بازگشایی این بخش مرز را در زیر ببینید:

گزارشی از بازگشایی ورودی پایانه مرزی خسروی (دانلود)

ایلام؛ ‍ ۲۹۰ هزار زائر اربعین از مرز مهران تردد کردند

محمد حسنی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام ظهر امروز در ایلام اظهار کرد: از ۲۹۰ هزار تردد زائران ۲۸۷ هزار و ۲۵ زائر ایرانی و مابقی مربوط به زائران خارجی است که از طریق مرز مهران ورود و خروج داشته‌اند. 

وی بیشترین میزان تردد زائران را در این مدت (شبانه روز گذشته) مربوط به خروج زائران با ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ نفر بیان کرد و افزود: هر لحظه به کنگره بزرگ اربعین حسینی نزدیکتر می‌شویم بر تعداد زائران در مرز مهران افزوده می‌شود. 

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام، پرترددترین محورهای استان ایلام را در این مدت (ابتدای ماه محرم تاکنون) محور ایلام - صالح آباد - مهران عنوان کرد و گفت: این میزان تردد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. 

حسنی از اختصاص ۱۹۰۰ اتوبوس برای انتقال زائران در مرز مهران خبر داد و یادآور شد: با توجه به افزایش میلیونی زائران نسبت به سال گذشته و ظرفیت محدود اتوبوس، سه پس کرانه برای مهران از جمله پس کرانه‌های اندیمشک، همدان و کرمانشاه تعریف شده است. 

 وی تاکید کرد: مسافران به‌صورت چرخشی بین مهران و این شهرها انتقال پیدا می‌کنند و از آنجا به شهرهای خود منتقل می‌شوند که برای حالت پیک نیز ۱۹۰۰ اتوبوس برای چرخش انتقال زائران در نظر گرفته شده است.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر ناوگان اتوبوسی برای جابجایی مسافران درپایانه برکت مستقر هستند، اتوبوس به اندازی کافی برای برگشت زائران وجود دارد و مشکل خاصی برای جابجائی زائران وجود ندارد. 

هر ساعت ۱۰ هزار نفر از مرز مهران خارج می‌شوند

 احمد کرمی در گفت و گو با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی گفت: تا ساعت ۱۲ امروز ۱۳۴ هزار نفر از مرز مهران به سوی شهرهای زیارتی عراق راهی شده‌اند که متوسط هر ساعت آن حدود ۱۰ هزار نفر است. این در حالی است که تنها در روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه، حدود ۲۸۹ هزار نفر از مرز مهران به عراق رفته‌اند.

معاون استاندار ایلام که در خصوص کمبود آب به ویژه در زرباطیه (نقطه مقابل مرز مهران) مورد سؤال واقع شده بود، خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ تانکر آب خنک و مقادیری آب بسته‌بندی از طرف جمهوری اسلامی به مرز زرباطیه منتقل شده تا بین زائرانی که در مسیر مهران ـ زرباطیه ـ بدره هستند، توزیع شود.

یادآور می‌شود، با توجه به پیاده‌روی پنج کیلومتری زائران برای رسیدن به مرز مهران و گرمای شدید هوا در روز جاری (جمعه ۱۹ مهرماه) نسبت به روزهای قبل، نیاز زائران به آب آشامیدنی خنک بیش از گذشته است.

گیت‌های ورودی عراق در حال افزایش

با وجود ترافیک شدید مسیرهای منتهی به مرز مهران و تراکم جمعیت زائران در این نقطه صفر مرزی، خروج آنان با نظم کامل در حال انجام است. این در حالی است که طرف عراقی هم با مشاهده افزایش بی‌سابقه جمعیت، گیت‌های ورودی را افزایش داده است.

در حالی که ترافیک منتهی به مرز مهران از عصر دیروز تا صبح امروز تا ۷۰ کیلومتری این شهر کشیده شده بود، اما با تمهیدات مسؤولان کشورمان، تردد به سمت مهران تا اندازه‌ای روان و آرام شده و زائران کشورمان با نظم ویژه‌ای در حال خروج از کشور هستند.

تصاویر و فیلم زیر نشان می‌دهد که زائران اربعین حسینی با انضباط کامل در حال ترک کشورمان و ورود به کشور عراق هستند.

تصاویر رسیده از مهران حاکی از آن است که پیش‌بینی پارکینگ، اسکان و پذیرایی زائران به خوبی انجام شده و مهم‌ترین گذرگاه مرزی اربعین، وضعیتی باثبات را تجربه می‌کند.

گزارشی از نقطه صفر مرزی مهران (دانلود)

کمبود سرویس بهداشتی در مرز مهران

افزایش آمار تردد زائران از یک سو و کمبودها و ضعف خدمات و زیرساخت‌ها از سوی دیگر سبب بروز مشکلاتی برای زائران شده است که یکی از مشکلاتی که زائران در مرز مهران با آن مواجه‌اند کمبود سرویس‌های بهداشتی است.

تعداد کم سرویس‌های بهداشتی در مرز مهران جوابگوی زائران نیست و این امر سبب ایجاد صف‌های طولانی شده است و تنها ۴ مجموعه از سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این راستا حجت‌الله نصیری‌پور شهردار مهران در ایلام گفت: سرویس‌های بهداشتی در ورودی، داخل شهر و خروجی شهر مهران ساخته شده اما به دلیل بالا بودن آمار زائران مشکلات فوق رخ داده است.

وی افزود: ۶۰ چشمه بهداشتی برای استفاده زوار در پارکینگ اربعین مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ۱۰۰ چشمه بهداشتی نیز در پارکینگ برکت بهره‌برداری شده و ۶۰ مورد دیگر تا آخر وقت امشب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شهردار مهران اضافه کرد: در پارکینگ برکت مکان برای اسکان زوار در نظر گرفته شده و در پشت پایانه برکت نیز مکانی توسط هلال‌احمر ایجاد شده است، همچنین در مسیر میدان اربعین نیز جهت اسکان زوار مکان‌هایی در نظر گرفته شده است.

تردد در محور ایلام - مهران به‌ کندی صورت می‌گیرد

سرهنگ رضا همتی‌زاده اظهار داشت: هم‌اکنون تردد در جاده حمیل به سرابله با سهولت انجام می‌شود و ترافیک در این نقطه روان است.

وی افزود: جاده ارغوان ایلام، تونل آزادی و راه کربلا با ترافیک سنگین است، بنابراین از زائران عزیز تقاضا می‌شود سفر خود را مدیریت کرده و یا به تاخیر بیندازند.

تصاویر هوایی از مسیر ایلام به مهران (دانلود)

 رئیس پلیس راه ایلام تصریح کرد: روز گذشته حدود ۲۴۰ هزار تردد از مرز بین‌المللی مهران صورت گرفته و مامورین پلیس راه این حجم تردد را در جاده‌های مواصلاتی به مرز مهران مدیریت کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به حجم تردد، زائران هنگام ورود به استان خودروهای خود را در پارکینگ شهرداری ایلام در کنار فرودگاه شهدای ایلام پارک کنند.

همتی‌زاده اظهار کرد: ظرفیت پارکینگ‌های داخل شهر مهران تقریبا پر شده و ۷۰ درصد ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین نیز از خودروهای زائران تکمیل شده است.

فتحی زاده معاون هماهنگ کننده ناجا: ترافیک نسبت به روز گذشته بهبود یافته

معاون هماهنگ کننده ناجا تصریح کرد: امروز ترافیک مرز مهران نسبت به روز گذشته بهبود یافته است و در مرز مهران مشکل خاصی نیست.

فتحی زاده ادامه داد: در مرز شلمچه نیز انبوه جمعیت در حال تردد هستند و به آرامی در حال عبور هستند.

وی یادآور شد: مرز خسروی به لحاظ ظرفیت روزانه‌ای که دارد، ظرفیت آن پر شده و پذیرای زوار نیست.

گفت‌وگو با معاون هماهنگ کننده ناجا (دانلود)

خوزستان؛ تردد ۱۱۷ هزار زائر در روز گذشته از مرز شلمچه 

فرمانداز ویژه خرمشهر امروز در حاشیه بازدید از شرایط تردد زائران از مرز شلمچه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علی‌رغم مشکلات به وجود آمده در خاک عراق که ناشی از کمبود وسایل نقلیه برای انتقال زائران بود و بسته بودن مرز در ساعاتی از روز پنجشنبه، میزان تردد زائران از این مرز، آمار چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، تردد ۱۱۷ هزار زائر در روز گذشته از مرز شلمچه به ثبت رسیده است.

فرماندار ویژه خرمشهر تصریح کرد: از آغاز این حرکت مردمی تا کنون، بالغ بر ۵۰۹ هزار تن به قصد زیارت عتبات عالیات و حضور در راهپیمایی اربعین از مرز شلمچه وارد خاک عراق شدند.

مودت خاطرنشان کرد: به توجه به ازدحام جمعیت و استقبال گسترده هموطنان از مراسم اربعین سال جاری، کشور عراق برای انتقال زائران در خاک خود دچار کمبود وسایل نقلیه است که بر این اساس، به زائران توصیه می‌کنیم برای حضور در مرزها و تردد از پایانه شلمچه تعجیل نکرده و سفر خود را کمی به تأخیر اندازند.

۱۷ هزار خودرو در پارکینگ‌های شلمچه پارک شدند

سرهنگ منصور جمشیدی، رئیس پلیس راهور استان خوزستان، ظهر امروز در شلمچه، اظهار کرد: بیش از ۱۷ هزار خودرو در پارکینگ‌های مرز شلمچه مستقر هستند.

وی در خصوص آخرین وضعیت مرز شلمچه،گفت: مشکلی خاصی در مرز نداریم و رفت و آمد طبق روال عادی در این محدوده صورت می‌گیرد، ترافیک روان است و حجم سنگین عابران پیاده در حال حرکت به سوی مرز شلمچه هستند. 

جمشیدی گفت: مسیر عبور اتوبوس‌های برون شهری از جاده امام رضا (ع) به سمت مرز شلمچه و پایانه صفر مرزی است و مسیر عبور سواری‌ها میدان مقاومت به سمت پارکینگ بزرگ ۸۰ هکتاری است.

رئیس پلیس راهور خوزستان بیان کرد: خودروهای مسافربری شخصی و مردم آبادان و خرمشهر به غیر از زائران به هیچ وجه از مسیر میدان مقاومت و جاده امام رضا(ع) تردد نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه زائران اربعین حسینی خودروهای خود را فقط در پارکینگ ۸۰ هکتاری شلمچه  پارک کنند، افزود: اگر زائران در مکانی غیر از پارکینک خودروهایشان را  پارک کنند، خودروها با جرثقیل به پارکینگ منتقل می‌شود و در برگشت ممکن است برای دست یابی به خودروها با مشکل مواجه شوند.

جمشیدی در پایان اظهار کرد: بر اساس هزینه مصوب در ستاد مرکزی اربعین به ازای هر شب پارک خودرو مبلغی معادل ۵ هزار تومان باید از زائران اخذ شود و با توجه به تاکیداتی که در ستاد مرکزی اربعین صورت گرفته، هیچ گونه افزایش نرخ کرایه و تعرفه‌ای در سال جاری نسبت به سال گذشته اعمال نمی‌شود.

گزارش ویدیویی از مرز شلمچه (دانلود)

سرگردانی زائران ایرانی، زیر آفتاب ۴۷ درجه شلمچه عراق

 خبرنگار شبکه خبر در گزارشی که در بخش خبری ۱۳ این شبکه از رسانه ملی پخش شد، وضعیت مرز شلمچه عراق را ناگوار و نامناسب توصیف کرد و گفت: هرچه در شلمچه ایران، وضعیت رسیدگی به زائران ایرانی خوب و رضایتبخش است، شرایط مرز شلمچه عراق در استان بصره این کشور، نامساعد است.

بر اساس این گزارش، امکانات کم و کمیاب  بودن وسایل نقلیه در این نقطه مرزی موجب شده تا مردم در شرایط آب و هوایی ۴۵ تا ۴۷ درجه سانتی‌گراد به نقاط محدود سرپوشیده پناه ببرند؛ چرا که کمبود وسایل نقلیه موجب تجمع بیش از اندازه زائران شده است.

این گزارش می‌افزاید، شرایط در مرز شلمچه عراق به گونه‌ای است که مردم به دلیل نبود محل‌های اسکان، ناگزیرند تا رسیدن وسایل نقلیه، حتی شب را در گرمای شدید منطقه، روی زمین سپری کنند که چنین وضعیتی، کار را برای خانواده‌ها به ویژه بانوان و کودکان سخت کرده است.

خوزستان؛ تردد در مرز چذابه روان است

حمید سیلاوی، فرماندار دشت آزادگان در دشت آزادگان، با بیان اینکه مرز چذابه برای خروج زائران به سمت عراق باز است، اظهار کرد: با توجه به عدم تامین به موقع  وسائل حمل و نقل زئران  در داخل کشور عراق یک توقف چند ساعته در خروج زائران در مرز ایجاد شد تا در این فاصله وسائل حمل و نقل زائران به شهرهای زیارتی فراهم شود.

وی با تاکید بر روان بودن  تردد در مرز چذابه،  افزود:  مسدود شدن موقتی مرز چذابه به درخواست مسؤولان کشور عراق صورت گرفت و پس از چند ساعت بازگشایی شد.

فرماندار دشت‌آزادگان با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با مسؤولان عراقی گفت: ما موظف به تامین اتوبوس زائران در کشور عراق نیستیم اما با توجه به شرایط پیش آمده و درخواست کشور عراق مبنی بر کمبود وسایل نقلیه آمادگی خود را برای اعزام تعداد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس اعلام کردیم.

سیلاوی بیان کرد: در حال حاضر مقدمات  کار اعزام  تعداد ۳۲ دستگاه اتوبوس و ۳۰ دستگاه مینی‌بوس به کشور عراق آماده شده است.

وی در رابطه با سرگردانی زائران ایرانی در مرز عراق گفت: بعد از ظهر پنجشنبه به سمت مرز رفتیم و اوضاع زائران  را از نزدیک رصد کردیم چنین چیزی صحت ندارد و زائران در حال جابه‌جا شدن به سمت شهرهای زیارتی هستند.

سیلاوی در رابطه با این سوال مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک شدن به مراسم اربعین و پیش‌بینی افزایش زائران احتمال بسته شدن طولانی مدت مرزها وجود دارد، عنوان کرد: تمام تلاش مسؤولان این است که مرز بسته نشود اما انتظار می‌رود زائران نیز تا فراهم کردن شرایط کامل در رفتن به عراق عجله نکنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس