موضوع مهم عدم ارائه گزارش رئیس جمهور به مردم است از آخرین نشست خبری رئیس دولت با اصحاب رسانه‌های داخلی حدود ۲۰ ماه می‌گذرد و گویا هنوز هم قرار نیست گفت‌وگویی با رسانه‌ها برگزار شود.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

انتظار ناکام سفیر آمریکا برای استعفای نخست‌وزیر عراق

پیش‌بینی و انتظار سفیر آمریکا در بغداد که پشت صحنه آشوب اخیر در شهرهای عراق قرار داشت، این بود که نخست‌وزیر عراق در اثر این فشار و فضاسازی استعفا می‌دهد.

در حالی که منابع خبری مختلف از نقش گسترده سفارت آمریکا در تحریک به اغتشاشات اخیر در عراق خبر داده‌اند، یک تارنمای خبری اعلام کرد سفیر آمریکا پیش‌بینی کرده بود عادل عبدالمهدی در اثر این حوادث استعفا می‌دهد.

تارنمای آمریکایی «تسک اند پریز» خبر داد متیو تولر (Matthew tueller)، سفیر آمریکا در عراق، صبح شنبه (۱۳ مهر) در نامه‌ای طبقه‌بندی شده به فرماندهان نظامی آمریکا، استعفای عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق را قریب‌الوقوع خواند و نوشت «برآورد ما این است که «مقتدی صدر» با پاسخ به خشم ضد دولتی تظاهرکنندگان، به دنبال بهره‌برداری از این بحران و تقویت موضع خویش است. حیدرالعبادی نخست‌وزیر پیشین نیز خواهان انتخابات زودهنگام شده است. با این تحولات جدی، استعفای عادل عبدالمهدی تا امروز به نظر حتمی بوده و آینده سیاسی دولت عراق نامعلوم و پرتنش خواهد بود. معلوم نیست که این تحرکات، اعتراض‌ها و خشونت‌های همراه آن را کاهش دهد یا خیر.»

یادآور می‌شود آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف - قبل و بعد از هر انتخابات- با فشارهای سیاسی تلاش کرده‌اند بر انتخاب دولت عراق اثر بگذارند اما نوعاً ناکام بوده و بنابراین، پس از آن تلاش کرده‌اند دولت مستقر را تحت انواع فشار و تهدیدها قرار دهند که این هم بی‌نتیجه بوده و بنابراین، آخرین بار دامن زدن به آشوب و ناآرامی با کمک رژیم سعودی و عربستان را چاره بی‌ثبات‌سازی عراق تصور می‌کردند تا از این طریق بتوانند ایران و سوریه را هم تحت فشار قرار دهند اما امید آنها به سرعت ناامید شد.
 

پدر موشکی رژیم صهیونیستی دوباره کلاه از سرش افتاد!

قدرت‌نمایی نظامی ‌و فنی ایران، بار دیگر یک مقام صهیونیستی پر سابقه در حوزه تولیدات موشکی را به شگفتی و تحسین واداشت.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل نوشت: نیروهای نظامی ‌ایران ابزار جدیدی تولید کرده‌اند با نام «لبیک۱» که راکت‌های توپخانه را به موشک‌های زمین به زمین ارتقا می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، «یوزی رابین» از پیشگامان تولید موشک در رژیم صهیونیستی، در این ‌باره می‌گوید «آنچه در این سیستم تازه تازگی دارد آیرودینامیک باله‌های آن است که بسیار نادر است و تا کنون در هیچ کشوری مشاهده نشده است». وی افزود: اقدام به یک طراحی اصیل و جدید، به جای کپی کردن از دیگران، خود نشانه اعتماد بنفس است. البته این دقیقاً همان پروژه «راکت نقطه‌زن» است که نتانیاهو و نیروی دفاعی اسرائیل از آن به‌عنوان «خط قرمز» یاد می‌کنند. گمان می‌رود حزب‌الله بیش از ۱۵۰ هزار موشک در اختیار داشته باشد و اگر رگباری از این موشک‌ها به تاسیسات حساس صورت بگیرد، مقابله با آن از توان عرصه‌های دفاع هوایی کشور خارج باشد.

 یوزی رابین پدر صنعت موشکی رژیم صهیونیستی، پیش از این هم به هنگام رونمایی ایران از ساخت موشک فاتح۱۱۰، درباره توان مهندسان ایرانی گفته بود: من دشمن آنها هستم اما به احترام توان موشکی ایران، کلاه از سر برمی‌دارم!

 
از وعده گزارش ۱۰۰ روزه تا ۲۰ ماه غیبت روحانی از رسانه‌ها

وعده دولت و رئیس‌جمهور درباره گزارش‌دهی به مردم، با عمل آنها مطابقت نمی‌کند.

روزنامه رسالت ضمن گزارشی در همین زمینه نوشت: انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ با وعده‌های جالب و هیجان‌انگیز دولت منتخب همراه بود؛ صحبت از گزارش‌های دوره‌ای مداوم به مردم و دولتی شفاف و امیدوار به سرمایه‌گذاری غربی‌ها در ایران برای حل مشکلات بود، اما بیش از ۲ سال گذشت و نه تنها وعده‌ای تحقق نیافت که دولتی‌ها حتی به روی خودشان هم نمی‌آورند که حرفی زدند و قولی دادند!

نه تنها به روی خودشان هم نمی‌آورند که دریچه‌های ارتباط با مردم را نیز بستند و هیچ صحبتی در مورد روند فعالیت‌ها، گزارش از برنامه‌های در دست اجرا یا منتفی شده و دلایل آن ارائه نمی‌دهند. مدتی است کشور با گرانی و سختی معیشت روبه‌روست و کارشناسان هرکدام از دلایل متعددی سخن گفتند، اما  قریب به اتفاق تأثیر مشکلات خارجی بر وضعیت اقتصادی را حدود ۲۰ درصد می‌دانند و عمده مشکل ریشه در داخل دارد و به راهکارهای کوتاه‌مدت  امیدوار نماند.

بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، کابینه دولت نزدیک به ۳۰۰ روز سخنگو نداشت و هیچ صحبت و واکنشی راجع به چرایی این مسئله به میان نیامد. اواخر مهرماه ۹۷ بود که علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در مرداد همان سال در مجلس شورای اسلامی استیضاح و برکنار شده بود به عنوان سخنگوی دولت معرفی شد.

موضوع مهم دیگر عدم ارائه گزارش رئیس جمهور به مردم است از آخرین نشست خبری رئیس دولت با اصحاب رسانه‌های داخلی حدود ۲۰ ماه می‌گذرد و گویا هنوز هم قرار نیست گفت‌وگویی با رسانه‌ها برگزار شود.
 

رأی‌الیوم: عقب‌نشینی آمریکا در قبال مقاومت ایران درس‌آموز است

یک روزنامه منطقه‌ای در یادداشت‌هایی تصریح کرد؛ ایران با ایستادگی، از تحریم‌ها عبور و آمریکا را وادار به عقب‌نشینی کرده؛ این درس برای کشورهای عربی است.

رأی‌الیوم با بیان اینکه «هر سه دشمن ایران یعنی رئیس‌جمهور آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد سعودی با بحران‌ها و مشکلات داخلی دست به گریبانند» نوشت: ایران دوره تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی را با خردورزی پشت‌سر می‌گذارد. برخی منابع اسرائیلی بلندپایه بر این باورند هر سه رهبری که در سال‌های اخیر سردمداران مخالفت با ایران بوده‌اند، هفته گذشته در بحران‌های داخلی غرق شده‌اند. دونالد ترامپ درگیر پرونده فساد جدیدی در اوکراین شده، وکلای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز برای نخستین‌بار برای اطلاع یافتن از فهرست اتهامات وی در جلسه استماع حاضر شدند.

تزیپی بارئیل شرق‌شناس اسرائیلی به نقل از این صهیونیست می‌گوید: متقابلاً سران ایران با وجود تحریم‌های آمریکا و مشکلات اقتصادی این کشور، دوره‌ای همراه با خردورزی را پشت‌سر می‌گذارند. منابع یادشده در عین حال خاطرنشان کردند حمله قاطعانه و ویرانگر ماه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان با واکنش نظامی آمریکا و عربستان روبه‌رو نشد و حتی ریاض بار دیگر تصریح کرد مذاکره با تهران را می‌پذیرد.

رأی‌الیوم در یادداشت دیگری خاطرنشان کرد: ایران این درس را آموخته که با ایستادگی می‌توان آمریکا را به چالش کشید و به عقب‌نشینی واداشت؛ این باید درسی برای کشورهای عرب منطقه باشد.

در حال حاضر این ایران است که آمریکا را به وحشت انداخته و واشنگتن را به عقب‌نشینی واداشته است.
 

رادیو فردا: برای ضربه زدن به آمریکا ایران دیگر مرزی نمی‌شناسد

رادیو آمریکایی «فردا» از بیانات رهبر انقلاب در جمع فرماندهان سپاه پاسداران اظهار نگرانی کرد.

وبسایت رادیو فردا با اشاره به تحریم چند ماه قبل سپاه پاسداران از سوی آمریکا نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران در روز ۱۰ مهرماه صریح‌ترین فرامین را برای «کاهش تعهدات هسته‌ای» از یک سو و توسعه «نگاه فرامرزی» سپاه به مسئله «جغرافیای مقاومت» را از سوی دیگر رسماً در یک «دیدار علنی» ابلاغ کرد.

چنین فرامینی اگر در اتاق‌های فکر ابلاغ شود جای شگفتی نیست، اما ابلاغ چنین فرامینی از زبان «فرماندهی کل قوا» به «بازوی اجرایی» نظام، یعنی سپاه پاسداران، آن هم در پخش تلویزیونی بسیار تأمل‌انگیز است. به‌ویژه این‌که او در این دیدار با برشمردن «عناصر هویتی» سپاه پاسداران چنین توصیه کرد: «نگاه وسیع جغرافیای مقاومت [یعنی] نگاه فرامرزی را از دست ندهید. قناعت نکنیم به منطقه خودمان... این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی، گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور است.»

این‌همه صراحت در کلام رهبر جمهوری اسلامی اشاره به چیست؟ توصیه او به نگاه فراتر از «منطقه خودمان» تا کدام مناطق را شامل می‌شود؟ توسعه «جغرافیای مقاومت»، آن‌گونه که او توصیه می‌کند،‌ تا کجاست؟ کاهش تعهدات هسته‌ای ایران چه مرزی دارد؟

 در این سخنرانی، رهبر جمهوری اسلامی حدی برای «توسعه فرامرزی مقاومت» تعیین نکرد.

برای درک موضوع کافی است به بیست سال پیش مراجعه کنیم. در آن هنگام هر وقت از حمایت ایران از یک جریان مسلح (حزب الله) در درون کشوری دیگر (لبنان) پرسش می‌شد، پاسخ مقامات ایران یک چیز بود: حمایت ما از حزب‌الله لبنان «معنوی» است.

چند سالی گذر زمان نیاز بود تا حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سال ۲۰۱۲ فاش کند که تنها سه سال پس از استقرار جمهوری اسلامی «انواع کمک‌های معنوی، سیاسی و مادی را از سال ۱۹۸۲ از ایران دریافت می‌کنیم».
ترجمان آنچه رهبر جمهوری اسلامی آن را توسعه جغرافیای مقاومت نامیده می‌توان در دیدارهای اخیر مقامات ارشد حماس و رهبران حوثی با خامنه‌ای یافت که مستقیماً از تلویزیون ایران پوشش داده شد. روشن است آن‌چه نصرالله اعتراف کرد عیناً می‌تواند در مورد حماس و حوثی‌ها مصداق داشته باشد.

به کار بستن صراحت کلام، تا آن حد که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار علنی با مقامات سپاه پاسداران هم‌زمان فرمان به «کاهش تعهدات هسته‌ای» و «توسعه جغرافیای مقاومت» بدهد، باید استراتژی مهمی را در درون خود داشته باشد.

آن استراتژی چیست؟

دونالد ترامپ در آرزوی پیروزی خود در دور دوم ریاست جمهوری و محمد بن سلمان در آرزوی نشستن بر تخت سلطنت است. این دو، اما، دشواری‌های بزرگی را در برابر خود می‌بینند. ترامپ اینک با روند رسمی استیضاح روبه‌روست و محمد بن سلمان که اینک تا تخت سلطنت تنها یک گام فاصله دارد، دچار دردسرهای بزرگی است. او نه تنها جنگ یمن را باخته بلکه گوشه گوشه خاک کشورش از جمله تأسیسات نفتی عربستان مورد حمله حوثی‌ها (گروه مورد حمایت ایران) قرار گرفته است. بنا به آخرین اخبار، جایگاه محمد بن سلمان در درون خاندان سلطنتی با چالش‌های بزرگی مواجه شده است.

در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (اگر استیضاح ترامپ رأی نیاورد) این تهران است که می‌تواند به دردسری بزرگ برای ترامپ تبدیل شود.
 

اروپا یک سال است از برجام خارج شده، آقای ظریف

اروپایی‌ها عملاًً مدت‌هاست از برجام خارج شده‌اند اما وزارت خارجه تغافل می‌کند.

سایت «الف» با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت مبنی بر اینکه «برجام یک توافق بین‌المللی است که در سازمان ملل به تصویب رسیده و چارچوب مشخصی دارد و آمریکا خلاف قوانین بین‌المللی از آن خارج شده است. اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که بتوانند از برجام خارج شوند و از نظر حقوقی حق این کار را ندارند» نوشت: این صحبت‌های وزیر امور خارجه بسیار شبیه سخنانی است که چند سال پیش، قبل از تصویب برجام در جلسه شورای روابط خارجی عنوان کرده بود. ظریف در آن جلسه در پاسخ به پرسشی به‌صراحت عنوان می‌کند آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!

اما ترامپ با بی‌توجهی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کرد. روحانی نیز بلافاصله با ابراز خوشحالی اعلام کرد عضو مزاحم از برجام کنار کشید که این موضوع به نفع توافق خواهد بود.

گویی تاریخ دوباره در حال تکرار شدن است و این‌بار همان جملات نسبت به اروپایی‌ها بیان می‌شود. البته بدعهدی اروپایی‌ها مسبوق به سابقه است و می‌توان حتی به عقب‌تر یعنی سال ۱۳۸۲ و توافق‌نامه سعدآباد نیز برگشت که به تعهدات خود پایبند نبودند.

در قضیه برجام نیز فعلاً اروپایی‌ها به جای سناریوی خروج از برجام، با عمل نکردن به تعهدات‌شان آن را از ارزش تهی کرده‌اند.

اروپایی‌ها سال گذشته همزمان با خروج آمریکا از برجام قول‌های متعددی به ایران داده بودند که به هیچ کدام آنها متعهد نبوده‌اند. این تعهدات شامل خرید نفت ایران، تسهیل تبادلات مالی، سرمایه‌گذاری در ایران و... بوده است. اروپایی‌ها تا کنون  حتی حاضر نشده‌اند  رفتار ترامپ را در خروج از برجام محکوم کنند و صرفاً به ابراز تأسف درباره این مسئله بسنده کردند.

از چند ماه قبل نیز که تهران به‌دلیل عدم نفع بردن از پایبندی به برجام اقدام به کاهش تعهداتش در قالب ماده ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای گرفته اروپایی‌ها عملاًً در پی منصرف کردن ایران  از انجام چنین اقداماتی بوده‌اند و اخیراً نیز در این‌باره هشدار داده‌اند.

 به همین دلیل است که مدتی قبل روزنامه انگلیسی گاردین نوشته بود که اتحادیه اروپا به ایران اعلام کرده در صورت برداشتن گام بعدی کاهش تعهدات که قرار است در اواسط آبان ماه اجرایی شود، آنها نیز از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد. و مکانیسم‌ ماشه را فعال خواهند کرد.

این موضوع نشان‌دهنده سیاست دوگانه اروپایی‌ها در قبال برجام است. از یک طرف در قبال بدعهدی و خروج آمریکا کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهند و در ادامه راه نیز نه تنها حاضر نیستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند بلکه سخن از تغییر برجام و مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای می‌کنند. کشورهای اروپایی همچنین بلافاصله بعد از واکنش ایران در چارچوب برجام، موضع‌گیری می‌کنند و در حال حاضر نیز سخن از اتحاد با آمریکا و بازگشت تحریم‌ها می‌کنند.

رهبر انقلاب در ۱۰ مهر ماه با اشاره به موضوع هسته‌ای گفتند: کاهش تعهدات هسته‌ای که مسئولیت آن بر عهده سازمان انرژی اتمی ‌است، باید همان‌گونه که دولت اعلام کرده با جدیت کامل و به‌صورت دقیق و جامع ادامه یابد تا به نتیجه مطلوب برسد و قطعاً هم به نتیجه خواهد رسید.

مشخص است مسئولان جمهوری اسلامی در قبال موضع‌گیری اروپایی‌ها قرار نیست عقب‌نشینی کنند و برداشتن گام‌های بعدی برای کاهش تعهدات به‌دلیل عدم انجام وظایف توسط اروپایی‌ها قطعی است مگر اینکه تا قبل از ۱۵ آبان اروپایی‌ها اقدام جدیدی انجام دهند که با توجه به رفتار آنها در یک سال و نیم گذشته این امر بسیار بعید است.

ایران

ربیعی نام برده در دادگاه فساد، عباس بوده نه علی

خبر اول اینکه،روز شنبه در جلسه سوم محاکمه گروه عظام، قاضی صلواتی خطاب به عباس ایروانی، متهم به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو گفت: شما با عباس ربیعی مدیر خدمات پس از فروش ساپکو قرارداد بستید، این قرارداد به نام همسرش زهره شکرچی بوده به مبلغ ۵۰ میلیون تومان که ربیعی هم ۲ میلیارد از جرایم شرکت‌های عظام را کسر می‎کند. برخی خبرگزاری‏ ها در تنظیم این خبر تنها از نام خانوادگی ربیعی استفاده کردند و یک پیج وابسته به عباس ایروانی هم با انتشار تصویری از سخنگوی دولت، اعلام کرد که قاضی صلواتی او را به رشا متهم کرده است. ماجرا به جلسه روز دوشنبه سخنگوی دولت کشید. علی ربیعی سخنگوی دولت در مقابل سؤالی که به بحث ارتباط مالی او و همسرش با گروه عظام اشاره داشت، گفت: من همسر ندارم، شوکه شدم. همسرم کجا بوده است؟ در دادگاه اسم کوچک نبردند، شباهت اسمی هم دردسر شده است. به گزارش ایسنا در جلسه دیروز دادگاه، شاه‎محمدی نماینده دادستان خطاب به متهم ایروانی گفت: در روزهای گذشته در پیج منتسب به شما در یکی از شبکه‌های اجتماعی پستی منتشر شد با نام و تصویر سخنگوی دولت آقای علی ربیعی که مدعی شدید در جلسه سوم دادگاه، بنده و قاضی پرونده ایشان را متهم به رشا کرده‌ایم. ضمن تکذیب این موضوع باید بگویم آن شخص عباس ربیعی یکی از مسئولان کیفیت ایران‌خودرو بوده است که متهم به رشوه با رقم ۵۰ میلیون است. شاه‌محمدی گفت: به شما توصیه صادقانه می‌کنم؛ به جای ایجاد حاشیه نسبت به دفاع ماهوی و شکلی اقدام کنید.

ائتلاف دریایی ضد ایرانی جوهری روی برگه

خبر دیگر اینکه،روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت: پس از آنکه ایالات متحده نتوانست یک قدرت دریایی بین‌المللی برای تضمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس و دریای عمان ایجاد کند، ایران، روسیه و چین مانورهای مشترکی را در برابر چشم‌های ناو آبراهام لینکلن انجام می‌دهند، تا پیام واضحی را به غرب برسانند مبنی بر اینکه پکن و مسکو، از سیاست تهران در منطقه و تشکیل ائتلاف نظامی دریایی جدید، حمایت می‌کنند. به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب با بیان اینکه ائتلاف پیشنهادی امریکا برای امنیت در خلیج فارس، تنها در حد جوهری روی برگه باقی مانده است، نوشته: با وجود مشخص نبودن حجم مانورهای دریایی نظامی، این مانور به احتمال قوی ابعادی وسیع خواهد داشت؛ چرا که روسیه قصد دارد به این شکل نیروی نظامی خود را به همگان نشان دهد. علاوه بر این، هدف از اجرای مانورهای عظیم، مقابله با دزدی‌ها و تهدیدات دریایی برای تجارت نفت و جلوگیری از ورود یک قدرت چهارم (ایالات متحده) برای سیطره بر تنگه هرمز و آزادی دریانوردی است.

حجاریان: روحانی پاسورها را معرفی کند

دست آخر اینکه، سعید حجاریان در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه شرق گفته است: رئیس‌ جمهوری اطلاع کامل دارد که اعتراضات دی‌ماه ۹۶ را چه کسانی کلید زدند و به امریکا پاس گل دادند اما فقط از گل می‌گوید و پاسور را نادیده می‌گیرد. او باید به‌صراحت اعلام کند. وی افزوده: تندروهای داخلی گمان کردند جریانی را علیه دولت راه می‌اندازند و با نیروهایشان می‌توانند دولت را زمین‌گیر کنند و به‌عنوان نیروی جایگزین مطرح شوند، اوضاع را آرام کنند و اداره امور را به دست بگیرند. ولی برنامه‌شان ناموفق بود و امریکا از ماجرا بهره‌برداری کرد. حجاریان در بخش دیگری گفته است: درباره اصولگرایان و نقدها و کارشکنی‌هایشان هم معتقدم که آنها باید ثابت کنند حقیقتاً در پارادایم مقاومت هستند؛ اگر بودند، می‌توانند دولت را تخطئه کنند! راست‌ها نمی‌توانند روحانی را نقد کنند چون بنیاد اصولگرایی براساس رانت و زندگی رانتی بوده است؛ چه در علم، چه در اقتصاد و چه در سیاست. آیا چنین نیروهایی می‌توانند ناقد وضع موجود باشند؟ بعید می‌دانم! اما من چنین حقی را برای اصلاح‌طلبان قائلم؛ چون گَرد رانت به زندگی نیروهای اصیل‌ آنها ننشسته است.

خراسان

هشدار به ادارات درباره پارتی بازی برای مدارک کارمندان 

با توجه به سوالات برخی ادارات و سازمان ها درباره مدارک دریافتی توسط کارمندان و مدیران، یک مقام مسئول در دولت با اشاره به ابهامات مطرح شده درباره اعمال بیش از یک مقطع تحصیلی کارمندان دستگاه ‌های اجرایی، متذکر شده این موضوع منوط به  بررسی موردی در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور بوده و هرگونه اتخاذ تصمیم در خصوص مورد مزبور از جانب شورای مستقر در نهادهای دولتی مجوزی ندارد.

ارزیابی مدیران دولتی سخت تر شد

اگرچه طبق بخشنامه سال ۹۶ دولت، مقرر شده بود جهت ارزیابی و توسعه شایستگی ‌های مدیران حرفه ‌ای دستگاه های دولتی از  کانون ‌های ارزیابی مورد تایید استفاده شود، طبق بخشنامه جدید دولت به همه ادارات و سازمان ها، مخاطبان موظف شده اند از ابتدای سال ۹۹ از افراد و مامورانی استفاده کنند که دوره‌ های مربوط را در مراکز مورد تایید دولت سپری و گواهینامه دریافت کرده باشند بنابراین از آن تاریخ به بعد، استفاده از افراد فاقد شرایط و مدرک فوق، به هیچ وجه مجاز نخواهد بود.

آرمان

حکم میلیاردی برای ۳پرونده بیت‌کوین

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل از رسیدگی به سه فقره قاچاق بیت‌کوین و یک فقره فروش غیرقانونی گازوئیل خبرداد. علی رحیمی‌آذر اظهار کرد: با گزارش ماموران نیروی انتظامی در مورد کشف و ضبط تعداد ۳۰ دستگاه بیت‌کوین از سه‌متخلف، پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد. وی افزود: به پرونده این افراد در شعبات مختلف رسیدگی شد که پس از احراز تخلف به ضبط کالا به نفع دولت و پرداخت سه‌میلیارد و ۱۰میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند. همچنین در پی گزارش بازرسان شرکت نفت منطقه اردبیل مبنی بر کشف مقدار چهارهزار و ۸۰۰ لیتر گازوئیل از یک راننده اتوبوس که اقدام به فروش گازوئیل به‌صورت تجاری می‌کرد پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شد. وی گفت: پرونده در شعبه دوم مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گرفت و با توجه به محتویات پرونده، اتهام انتسابی محرز تشخیص و راننده متخلف به پرداخت مبلغ چهارصد و نود میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

«سحر تبر» تیتر گاردین شد

خبر بازداشت سلبریتی اینستاگرامی ایرانی در صف گزارش‌های منتشرشده نشریه گاردین قرار گرفت. این رسانه انگلیسی با اشاره به بازداشت این دختر ۲۲ساله برای توهین به هنجارهای اجتماعی به شرح فعالیت‌های این پدیده اینستاگرامی در صفحه‌اش نوشته و شرح داده است که او با عمل‌های جراحی زیبایی قصد داشته شبیه آنجلینا جولی شود اما حالا تبدیل به چهره‌ای شده با تصویری ترسناک. در این گزارش البته به این اشاره‌ شده که اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی غیرفیلتر در ایران است. این دختر در دوسال گذشته با ایجاد تب اینستاگرامی روی جلد بسیاری از رسانه‌های دنیا رفته بود و حالا خبر بازداشتش دوباره نام او را سر زبان‌ها انداخته است. او به جرم کسب مال از طریق نامشروع فعلا بازداشت شده و صفحه اینستاگرامش هم حذف شده است.

قهر نماینده مجلس با تریبون

در جریان بررسی جزئیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سیدعلی ادیانی در حال ارائه تذکر و اخطاری بود که مسعود پزشکیان این تذکر و اخطار را وارد ندانست و میکروفن او نیز قطع شد. پس از آن ادیانی در مقابل جایگاه هیات‌رئیسه حضور پیدا کرد و با صدای بلند نسبت به برخورد مسعود پزشکیان رئیس جلسه اعتراض کرد. تعدادی از نمایندگان و اعضای هیات‌رئیسه به‌دنبال آرام‌کردن فضا بودند، اما این جنجال تا دقایقی پس از استقرار او روی صندلی‌اش نیز ادامه داشت. دقایقی بعد نام ادیانی به‌عنوان مخالف یک پیشنهاد مطرح شد که پس از بازشدن میکروفن او گفت: آقای پزشکیان شما نخواستید، اما خدا خواست که اسم من به‌عنوان مخالف درآمد. من به احترام مجلس و حق شهروندی مردم ایران و در اعتراض به رفتار خلاف آیین‌نامه شما که حق نماینده را تضییع می‌کنید سخن نمی‌گویم.

اقدام خبرساز وزیر احمدی‌نژاد

چند روز پیش همایش فصلی خانه احزاب ایران با محوریت نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور شخصیت‌های سیاسی و سران احزاب مختلف کشور، در محل وزارت کشور برگزار شد. در این مراسم که در دو پنل برگزار شد، دبیرکل‌های احزاب و شخصیت‌های مطرح سیاسی کشور، به بیان نظرات خود درخصوص نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند. شخصیت‌های زیادی از جناح‌های سیاسی مختلف کشور در این برنامه حضور داشتند که هر کدام برای حمایت از حزب خود حضور پیدا کرده بودند، اما چیزی که در میان مهمانان برنامه بیشتر به چشم می‌خورد، حضور منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در این همایش بود.

به بهزاد نبوی می‌گفتند کپونیسم

محمد سلامتی، دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب گفت: اجرای کوپنی‌کردن کالاهای اساسی بر دوش آقای بهزاد نبوی بود که آن را هم عده‌ای خلاف شرع می‌دانستند و معتقد بودند؛ کپونیسم، یعنی کمونیسم. سروصدای این مسائل عمدتا متوجه ما بود، اما در واقع، این فقط ما نبودیم که چنین دیدگاهی داشتیم، بلکه طیف وسیعی از روحانیون، مسئولان و دست‌اندرکاران همین دیدگاه را داشتند. بعد از اینکه من در مجلس سوم رأی آوردم، آقای خزعلی بالای منبر رفت و اظهارکرد: یک نفر مثل آقای سلامتی که کمونیست است، رأی آورده که وارد مجلس شود و معلوم نیست که در مجلس می‌خواهد چه کار کند.

آتش ۵/۵ میلیون بشکه نفت و گاز

باهنر با تاکید بر اینکه شبانه‌روز ۵/۵ میلیون بشکه نفت و گاز آتش می‌زنیم، گفت: چطور مسئولان از این شرایط دلواپس نمی‌شوند و ازغصه خوابشان نمی‌برد کاش این ۵/۵ میلیون بشکه که آتش زده می‌شود تبدیل به رفاه، توسعه و تولید کالاهای مورد نیاز می‌شد. مشاور رئیس مجلس با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید نفت افزود: زمانی که چاه‌های نفتی‌مان جوان بودند برای تولید هر بشکه نفت به دلار خرج می‌شد امروز با بالارفتن سن چاه‌های نفت این رقم به هشت‌دلار در هر بشکه رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم با برداشت هیدرکربنی متداول هزینه هر بشکه به ۲۰دلار برسد و ناچاریم برای تولید هر بشکه ۱۲دلار بیشتر خرج کنیم.

فرسایش سالانه یک میلیارد تن خاک ایران

معاون پژوهشی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی از فرسایش سالانه یک میلیارد تن خاک ایران خبر داد. محمود عرب خدری گفت: میزان فرسایش خاک در کشور ما بسیار زیاد است و باید فکری به حال آن کرد. وی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۷۰۰ هزار حلقه چاه در کشور داریم که ۳۰۰ هزار حلقه از این تعداد غیر مجاز هستند و به دلیل بهره‌برداری بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین در دشت‌ها نیز به مشکلات افزوده شده است. وی ادامه داد: این وضعیت سبب شده است سطح آب‌های زیرزمینی افت شدید پیدا کند و برخی دشت‌ها به‌عنوان دشت ممنوعه شناخته شود.

کلاهبرداری ۸۰ میلیاردی برنج در میانه

فرمانده انتظامی شهرستان میانه آذربایجان شرقی از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با صدور چک‌های بلامحل اقدام به کلاهبرداری ۸۰ میلیارد ریالی کرده بود، خبر داد. رمضان الهوردیان گفت:در پی طرح شکایاتی از سوی تعدادی از شهروندان در خصوص کلاهبرداری موضوع به دلیل حساسیت، در دستور کار ماموران پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت. وی افزود: کلاهبردار با جلب اعتماد کشاورزان، با ارائه چک بلامحل برنج‌های آنان را با مبلغی بالاتر از قیمت عرف، خریداری و پیگیری کشاورزان برای دریافت پول، بی‌نتیجه مانده است.

مقابله با بدحجاب‌ها در مجتمع‌های آپارتمانی

سردار عباسعلی محمدیان ، فرمانده انتظامی استان البرز اعلام کرد: مقابله با کشف حجاب در مجتمع‌های آپارتمانی این استان در دستور کار است. او افزود: در این بخش از ساکنان خود مجتمع‌ها می خواهیم که خودشان در جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و هم در جایگاه قانونی همکاری کنند. وی با اشاره به طرح پلیس برای برخورد با کشف حجاب در خودروها اظهار داشت: ریشه برخوردها در مورد مقابله با کشف حجاب قانونی است و نیروی انتظامی نیز باید به این وظایف قانونی عمل کند.

ماجرای یک جریمه عجیب برای باشگاه استقلال

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در جدیدترین آرای صادرشده جریمه عجیبی برای باشگاه استقلال در نظرگرفت. در حکم جدید صادرشده مدیرعامل باشگاه استقلال ملزم به پرداخت جریمه ۵۰۰میلیون ریالی شعارهای طرفداران این تیم علیه خودش است. در حکم کمیته انضباطی آمده است: «باشگاه استقلال تهران به دلیل فحاشی تماشاگرانش به داور، تیم حریف همچنین مدیرعامل این تیم باید ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند.»

۴هزار کودک زباله‌گرد در تهران

آمار غیررسمی از حضور چهارهزار و ۷۰۰ کودک زباله‌گرد خبر می‌دهد که ۴۰درصد آنان تنها نان‌آور خانه هستند و بین ۱۰ تا ۱۵سال سن دارند. در بررسی‌های غیررسمی سال ۹۷ گردش مالی پسماند خشک شهر تهران دوهزار و ۶۰۰میلیارد تومان بود که سهم شهرداری ۳۰درصد و سهم جمع‌آوری غیررسمی ۷۰درصد را شامل می‌شد.