کد خبر 99920
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹

يک فروند قايق تندرو گشتي جمهوري اسلامي ايران، با سرعت بالا به سمت ناو هواپيمابر آمريکايي آبراهام لينکلن که چهار روز پيش وارد آب هاي خليج فارس شد، حمله ور شد.

به گزارش گروه بين الملل مشرق به نقل از رويترز، نظاميان آمريکايي که بشدت از اين اقدام قايق تندرو ايراني وحشت زده شده بودند از طريق بالگرد محافظي که بر فراز اين ناو در حال پرواز بود، علائم هشدارآميز براي اين قايق ارسال کردند اما سرنشينان قايق، بدون توجه به اين اخطار، مسير خود را با همان سرعت به سمت اين ناو غول پيکر آمريکايي ادامه دادند.

خبرگزاري انگليسي رويترز که در گزارش خود، اين لحظات را تنش آميز توصيف کرده است، مي افزايد: اين قايق بسيار کوچک خاکستري رنگ، در آخرين لحظات، با يک گردش سريع، از اصابت به ناو آمريکايي خودداري کرد.
 
اين در حالي است که اين خبرگزاري غربي که همواره در صدد دفاع از مداخلات غربي ها در ديگر مناطق جهان است، توضيح نداد که حضور اين ناو غول پيکر آمريکايي هزاران کيلومتر دورتر از خاک اين کشور و در حساس ترين نقطه استراتژيک جهان اسلام، چه پيامي براي مسلمانان منطقه دارد.
 
ناو هواپيمابر آبراهام لينکلن روزسه شنبه گذشته، از تنگه هرمز و نزديکي آب‌هاي ساحلي ايران عبور کرده است. ناو هواپيمابر آبراهام لينکلن را رزمناو "کيپ سنت جرج" همراهي مي کرد.

اين ناو مي‌تواند 80 هواپيما و بالگرد را با خود حمل كند و توسط دو ناوشكن و يک رزم‌ناو همراهي مي‌شود.

هم اکنون دو ناو از 11 ناو هواپيمابر آمريکا در حال حاضر در منطقه به سر مي‌برند و اين در حالي است که حضور دو ناو ايراني در بندر طرطوس سوريه، با جنجال آفريني خبري غربي ها همراه شده است.
 
قرار است ناو هواپيمابر يو.اس.اس.انترپرايز که با سوخت هسته‌اي حرکت مي‌کند نيز در مأموريت دريايي خود، تا يک ماه ديگر وارد منطقه شود و از تنگه هرمز عبور کند. يک ناو هواپيمابر ديگر به نام يو.اس.اس.کارل وينسون نيز هم اکنون در منطقه حضور دارد.

پيش‌تر وزارت دفاع انگليس اعلام كرد: يک فروند ناو محافظ نيروي دريايي سلطنتي انگليس و يک ناوچه فرانسوي نيز از تنگه هرمز عبور كرده و به گروه ناوهاي آمريكايي ملحق شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، اگرچه ناوهاي اين كشورها اغلب در رزمايش هاي نيروي دريايي آمريكا مشاركت دارند و گاه، بخشي از كاروان دريايي مشترك هستند اما به نظر مي‌رسد حضور نيروي دريايي انگليس و فرانسه ارسال كننده پيامي براي ايران درباره اراده غرب براي بازنگهداشتن اين تنگه است.
 
فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا، سه روز پيش احتمال داده بود که ایران قصد انجام یک عملیات در تنگه هرمز را داشته باشد. دلیل وی برای این ادعا، افزایش شمار قایق‌های تندروی ایران در این منطقه بود.
 
مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا مستقر در خلیج فارس گفته بود که «ایران تعداد زیردریایی‌ها و قایق‌های تندروی خود را افزایش داده است.»
 
به گفته او برخی از این قایق‌های تندرو مجهز به کلاهک انفجاری هستند که می‌توانند در عملیات انتحاری مورد استفاده قرار بگیرند.
 
وی که در یک پایگاه نظامی در بحرین سخن می‌گفت، دفاع از خود را حق نیروهای تحت فرماندهی‌اش دانسته بود.
 
دریاسالار فاکس همچنین اطمینان داده که نیروهای او هوشیار و آماده هستند تا هرگونه حمله‌ای را دفع کنند. او در عین حالا گفته بود که باید برای هر رویدادی آماده بود.
 
مارک فاکس افزوده بود که جنگ‌افزارهای آمریکایی بسیارمدرن و کارآمدند، اما در عين حال اذعان کرده بود: «ما ضدضربه نیستیم و کسانی هستند که می‌توانند به ما ضربه وارد کنند.»