کد خبر 98036
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹

خواب یکی از مهمترین اعمال در طول یک روز است. شاید شما کار خاصی انجام نمی دهید اما کارهایی که مغز شما در این مدت انجام می دهد بسیار مهم است.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، مدت زمان خواب بسیار مهم است و باید بدانیم که چه مقدار خواب می تواند برای ما مفید باشد و چه مقدار خواب بیش از اندازه است.

در اینجا به چند نکته مهم در مورد خواب اشاره هایی داریم، تا بتوانید با خواب بیشتر آشنا بشوید:

قدرت خواب:

شاید گاهی اوقات فکر می کنید که کارهای مهم تر از خوابیدن دارید و نیازی به خوابیدن در خود نمی بینید اما نکته اینجا است که هیچ چیز نمی تواند مانند خوابیدن برای شما مفید باشد. همانطور که می دانید استراحت کردن برای بدن بسیار مفید است و بهترین نوع استراحت خواب است.

هنگامی که شما به خواب می روید، مغز شما همچنان در حال انجام برخی از فعالیت ها است و سخت مشغول کار است. در این حال مغز باید تمام اطلاعاتی که در طول روز به آن وارد کردیم را مرتب کند و برای این کار نیز به زمان احتیاج دارد. در این جا متوجه می شویم که بدون خواب کافی مغز نمی تواند به کارهای خود رسیدگی درستی داشته باشد.

چه موقع بخوابیم؟

همانطور که همه می دانیم بهترین زمان برای خواب، شب ها است. شاید با خود این فکر را بکنید که نخوابیدن در هنگام شب باعث شود تا روزها احساس خوابالودگی کنید اما این نکته غلط است. تنها عاملی که باعث می شود تا هنگام روز خوابتان آید، خستگی است و نه کم خوابی شب گذشته.



شب ها مغز شما هرمونی به نام ملاتونین تولید می کند که به کمک آن شما به خواب می روید ولی در روز نور خورشید مانع از تولید این هورمون می شود و خواب روزانه شما با شب کاملا متفاوت است.

چه مقدار بخوابیم؟

پزشکان همیشه توصیه می کنند تا خوابی بین 7.5 تا 9 ساعت داشته باشیم زیرا همانطور که گفتیم مغز باید زمان کافی برای انجام کارهایش را داشته باشد و همینطور بعد از آن نیز به استراحت احتیاج دارد. اگر شما کم خوابی داشته باشید مغز نمی تواند کارهای خود را تمام کند و روز را با آشفتگی سپری خواهید کرد. اگر زیاد بخوابید نیز ممکن است تا مغز تنبل گشته و شما کسل شوید.

چه چیزی بخوریم؟

در مورد غذاهایی که به داشتن یک خواب خوب کمک زیاد شنیده ایم اما این باریکسری از موادی که تا به حال به آن ها اشاره نشده است را بررسی می کنیم.

لبنیات:

برای اینکه یک خواب خوب داشته باشید لازم است تا  یکسری از مواد مغذی وارد بدنتان بشود. ازاین مواد می توان به تریپتوفان اشاره کرد. این ماده را می توانید در موادی مانند شیر و ماست که از لبنیات محسوب می شوند پیدا کنید. همچنین لبنیات منابع خوبی از کلسیم هستند و برای استخوان ها نیز بسیار عالی است. همچنین این را در نظر داشته باشید که کمبود کلسیم نیز می تواند باعث بی خوابی شود.



جو:

این روزها نان های جو در بیشتر نانوایی ها موجود است شاید از آن ها برای صبحانه استفاده کنید اما خوب است بدانید که این ماده می تواند بسیار تغذیه خوبی برای بعد از ظهر ها نیز باشد.جو می تواند ساعت داخلی بدن شما را تنظیم کند و باعث می شود تا خوابی آروم داشته باشید.

جو دارای مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که همانطور که گفتیم برای داشتن یک خواب خوب بسیار مفید هستند. جو می تواند یک تغذیه خوب و سبک قبل از خواب باشد.




موز:

ممکن است شما هنگام شب دردهای در عضلات یا ماهیچه های بدنتان داشته باشید که این نشان از کمبود منیزیم و پتاسیم در بدن شما است. برای جلوگیری از این دردها در هنگام خواب می توانید از موز استفاده کنید. موزها منابع بسیار غنی از مواد معدنی هستند و می توانند غذای خوبی برای بعد از ورزش باشند.

به غیر از این مواد معدنی موزها سرشار از تریپتوفان هستند که برای داشتن یک خواب خود بسیار مهم هستند و می توانند شبی آرام را برای شما به ارمغان آورند.



گیلاس:

ممکن است شما که از بی خوابی رنج می برید به دنبال قرص هایی رفته باشید تا این بی خوابی را رفع کنید و همچنین ممکن است از قرص های ملاتونین استفاده کرده باشید. در اینجا لازم است تا به شما بگوییم که گیلاس میوه ای است که همین مقدار ملاتونین را دارد و می تواند میوه خوبی برای قبل از خواب باشد.



تخم کتان:

تخم کتان جز موادی است که می تواند برای شما خوابی بسیار آرام را فراهم کند. کتان دارای مقدار زیادی امگا-3 و تریپتوفان است و همچنین ثابت شده است که امگا-3 می تواند میزان استرس را کاهش دهد و همین خود خوابی خوش را برای شما به ارمغان می آورد.