کد خبر 954173
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

گفته می‌شود دلیل اصلی این مکالمه تلفنی گرفتن تضمین از حفتر برای تأمین امنیت منابع نفتی لیبی و حفاظت از زیرساخت‌های نفتی این کشور در آستانه لغو معافیت‌های خرید نفت ایران بوده است.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی دفتر مطالعات آمریکا نوشت:

بیانیه هفته گذشته کاخ سفید در مورد گفتگوی تلفنی ترامپ با خلیفه حفتر بسیار غیرمنتظره و غافلگیرانه بود. در این بیانیه ذکرشده: “سپهبد حفتر نقش بسیار مهمی در مبارزه علیه تروریسم و تلاش برای حفاظت از ذخایر نفتی لیبی ایفا می‌کند.” بر اساس این بیانیه، طی تماسی تلفنی بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و خلیفه حفتر درباره “چشم‌انداز مشترک خود از دوره گذار لیبی به یک نظام سیاسی دمکراتیک و باثبات” صحبت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده حمایت ترامپ از حفتر

گفته می‌شود دلیل اصلی این مکالمه تلفنی گرفتن تضمین از حفتر برای تأمین امنیت منابع نفتی لیبی و حفاظت از زیرساخت‌های نفتی این کشور در آستانه لغو معافیت‌های خرید نفت ایران بوده است تا قیمت جهانی نفت در اثر تحریم نفتی ایران و منازعات داخلی لیبی دچار شوک ناگهانی نشود.

حفتر به پشتیبانی عربستان، امارات و مصر قصد دارد طرابلس، مقر دولت وفاق ملی را تصرف کند. منتقدان ترامپ معتقدند این اقدام وی، حمایت از یک جناح در مقابل جناح دیگر و به‌نوعی دمیدن در آتش درگیری‌ها و منازعات داخلی لیبی است. ظاهراً ترامپ به هر طریق سعی سیاست ضدایرانی خود را حتی با وجه‌المصالحه قرار دادن امنیت کشورهای دیگر به‌پیش برد.