کارشناسان در دومین همایش ملی «رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی» به فرهنگ مهدویت بر مبنای تحقق قسط و عدالت اشاره و به بایسته‎های رسانه‎ای در طراحی جامعه منتظر تاکید کردند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی؛ دومین همایش ملی «رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی» با هدف اشاعه ترویج فرهنگ مهدویت توسط رسانه‌ها در جوامع جهان اسلام، به همت کارگروه توسعه فرهنگ اسلامی در فضای مجازی و مشارکت موسسه آینده روشن، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و فرهنگسرای رسانه با حضور حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، محمد حسین ظریفیان، مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما، علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه ،سرهنگ کاظمی ،رییس پلیس فتا تهران بزرگ و جمعی از مسئولان فرهنگی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ابتدای این برنامه با بیان اینکه از نظر قرآن و روایات اهل‌بیت(ع)، جهان هستی نیاز به حجت الهی دارد؛ اظهار کرد: گاهی این حجت پیامبر خدا و گاهی امام معصوم(ع) است. این فرد که حجت خدا نامیده می‎شود، در واقع مجرای محبت‌های خداوند در پهنه عالم هستی است؛ بنابراین خداوند به واسطه اسباب خود نعمات یا نقمات را بر عالم جاری می‌کند و بدون وجود او بهانه‌ای برای زندگی کردن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بدون حجت خداوند در زمین، جهان یک روز هم نمی‎تواند سرپا باشد، افزود: در روایتی این حقیقت را این‌گونه بیان می‌فرمایند: «لو لا الحُجة لَساختِ‏ الأرضُ بِأهلِها؛ اگر حجت نباشد، زمین اهلش را فرو می‌بلعد». این اراده خداوند و سنت رسول‌الله(ص) و عمل خداوند است که تا به حال انجام شده است و ادامه دارد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: اگر امروز از مسیحیت، یهودیت و سایر ادیان الهی بپرسید رابط بین شما و خدا بعد از پیامبرتان کیست، پاسخی ندارند. این موضوع حتی درباره اهل سنت هم صدق می‌کند. اما مکتب تشیع معقتد است که پس از نبی مکرم اسلام یعنی آخرین پیامبر الهی، اهل‌بیت ایشان رابط بین آن‌ها و خدا هستند و اکنون این رابطه از پیامبر به حضرت علی و حضرت علی به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و بعد از ایشان به ترتیب به سایر ائمه رسید تا به حضرت مهدی(عج) سپرده شد. امروز امام عصر(عج) این رابطه را ایفا می‌کند و این رمز ماندگاری و و اقتدار مکتب شیعه و نیز وجه تمایزش با سایر ادیان و مذاهب الهی است.

وی تصریح کرد: این حجت و رابط الهی ما امروز به دلایلی در حال غیبت است که این غیبت هم فلسفه‎ای دارد که مقداری از آن مربوط به خداوند و بخشی از آن مربوط به خود مردم است. اما ایشان وجود دارند و ما از وجودشان همچون خورشید پشت ابر بهره می‎بریم و روزی ظاهر می‎شوند که این ابر کنار برود و ایشان ظاهر شوند و تا ارتباط برقرار کرده و مسئولیت عالم را بر عهده بگیرند. بر همین اساس است که امام می‎فرماید ما شما را به حال خودتان رها و فراموش نمی‎کنیم و مراقب شما هستیم.

حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: وجه تفاوتی که حضرت مهدی(عج) با سایر حجت‌های الهی دارند، در این است که ایشان حی و زنده است و در بین مردم راه می‌رود. ما ایشان را نمی‌بینیم، اما ایشان ما را می‌بینند، ما او را نمی‎شناسیم، اما او ما را می‎شناسد. خداوند نمونه این ماجرا را در آیه ۵۸ سوره یوسف این‌گونه بیان می‌فرماید: «وَ جاءَ إِخْوَةُ یُوسُفَ فَدَخَلُوا عَلَیْهِ فَعَرَفَهُمْ وَ هُمْ لَهُ مُنْکِرُونَ».

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه فرهنگ مهدویت یعنی تحقق قسط و عدالت در جهان، گفت: این عدالت یعنی اینکه در جهان دیگر شاهد کشت و کشتار نباشیم و هرکسی به حق خودش برسد. اما آیا امروز اخلاق، اقتصاد، اعتماد و عدالت وجود دارد؟ آیا ما به عدالت عمل می‎کنیم؟ ما ظهور حضرت مهدی را برای می‎خواهیم و مقداری از این عدالت در زمان حضرت سلیمان، حضرت موسی، پیامبر(ص) و بعد از آن‌ها در جمهوری اسلامی دیده شد که با تمام مشکلاتش از چهل سال گذشته تاکنون بسیار رشد و شکوفا شده است.

در ادامه این برنامه محمدحسین ظریفیان، مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما به بایسته‎های رسانه‎ای برای جامعه منتظر اشاره کرد و گفت: تا زمانی که بایسته‎های رسانه‎ای برای جامعه منتظر و محیط آن رخ ندهد، مسئله تحقق ظهور بی‌معنی است. در گذشته انجمن حجتیه معتقد بودند که برای تحقق ظهور باید جهان مملو از گناه و ظلم شود تا حضرت ظهور کنند، اما این نگاه به محیط کاملا مغایر با نگاه دین و اسلام برای ظهور بود.

وی ادامه داد: نگاه دینی بر این تاکید دارد که محیط جامعه و رفتارهای اجتماعی باید اصلاح شود تا ظهور ممکن شود. محیط اجتماعی در این امر بسیار تعیین‌کننده است. همچنین فرهنگ شهروندی و مباحث زیست محیطی در این مسئله بسیار تعیین‌کننده است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما تصریح کرد: نکته بعدی بایسته‎های رسانه‎ای در طراحی و تولید جامعه منتظر توجه به هویت جمعی منتظران است. از این منظر رسانه ما باید هویت‎ساز باشد و رسانه‎ای که در این حوزه نتواند فعالیت کند باید فکری برای ناکارآمدی خود کند.

ظریفیان افزود: نکته بعدی توجه به دور اندیشی و آینده‎نگری است. آنچه که در مسیر پیامبران، ائمه و شیعیان اتفاق افتاد و تا به امروز رسید پیروزی انقلاب اسلامی است. در این جریان با تمام مشکلات و تلخی‎ها و شیرینی‎ها امروز نمی‎توانیم آینده را برای آن متصور نباشیم.

وی اضافه کرد: بایسته چهارم رسانه برای تحقق جامعه مهدوی امیدافزایی است؛ اصل بعدی شوق‌افزایی است. اصل بعدی تشویق به انتظار است. آنچه که درباره توجه به مفهوم انتظار آمده نشان‌دهنده یک انتظار هوشمندانه و بصیریت‎مندانه است که رسانه باید مبتنی بر آن تبلیغ کند.