بر اساس گزارش بانک مرکزی، تورم ماهانه در نیمه اول سال جاری ماه به ماه بیشتر شده به طوری که در شهریور به رکورد ۶٫۱ درصد رسیده است.

سرویس اقتصاد مشرق- تورم ماهانه ۶٫۱ درصدی شهریور امسال بالاترین رقم این شاخص از ابتدای سال ۱۳۷۵ بدین سو است، یعنی رکورد تورم ۲۲ سال اخیر زده شده است.

اگر تورم ماهانه ۶٫۱ درصدی که در شهریور رخ داد، در نیمه دوم امسال افزایش نیابد و در فرض خوش‌بینانه در همین سطح بماند، تورم نقطه به نقطه در ماه‌های آینده به شدت افزایش خواهد یافت. براساس اطلاعات جدول زیر روند افزایشی نرخ تورم با فرض ثبات نرخ ماهانه در پایان سال به ۷۶.۵ درصد خواهد رسید.

ماه

 شاخص کل 

 تورم ماهانه 

 تورم نقطه به نقطه 

فروردین

۱۱۵٫۶

۰٫۸

۷٫۹

اردیبهشت

۱۱۷٫۵

۱٫۶

۹٫۷

خرداد

۱۲۲٫۶

۴٫۳

۱۳٫۷

تیر

۱۲۶٫۸

۳٫۴

۱۸

مرداد

۱۳۳٫۸

۵٫۵

۲۴٫۲

شهریور

۱۴۱٫۹

۶٫۱

۳۱٫۴

مهر

۱۵۰٫۶

۶٫۱

۳۸٫۹

آبان

۱۵۹٫۷

۶٫۱

۴۵٫۵

آذر

۱۶۹٫۵

۶٫۱

۵۱٫۵

دی

۱۷۹٫۸

۶٫۱

۶۰

بهمن

۱۹۰٫۸

۶٫۱

۶۸٫۲

اسفند

۲۰۲٫۴

۶٫۱

۷۶٫۵

 

بیشتر بخوانید

پایان تنها دستاورد اقتصادی دولت روحانی +نمودار

بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه شهریور را ۳۱٫۴ درصد اعلام کرده که نسبت به مشاهدات مردم از میزان افزایش قیمت‌ها بسیار کمتر است چراکه اکثر کالاها نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد گران شده است.

با این حال با فرض صحت آمار بانک مرکزی و تثبیت تورم ماهانه در سطح ۶٫۱ درصد، در اسفند امسال شاخص کل کالاهای مصرفی به ۲۰۲٫۴ واحد می‌رسد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

شایان ذکر است در سه دهه اخیر هیچ‌گاه تورم نقطه به نقطه از ۶,۰ درصد بالاتر نرفته بود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود امسال رکورد تورم نقطه به نقطه کشور زده شود.