افزایش نرخ ارز و جو روانی حاصل از محدودیت ثبت سفارش واردات از امارات، باعث افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،افزایش نرخ دلار و درهم و جو روانی حاصل از توقف مقطعی ثبت سفارش واردات کالا از امارات و همچنین عدم ثبات در تصمیم گیری های مسئولان صنعت ،باعث افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی به کشور شده است.

قیمت هر درهم امارات تا دو ماه پیش ۳۳۰ تومان بود که این رقم با افزایش ۹۰ تومانی به 4۲0 تومان رسیده که این مسئله در قیمت تمام شده خودروهای وارداتی مؤثر است.

بر اساس این گزارش ،فارس نوشت : این موضوع باعث شده تا خودروهای وارداتی با افزایش قیمت روبرو شوند که البته درصد زیادی از این افزایش قیمت ناشی از جو روانی ایجاد شده در بازار است.

از سویی به گفته برخی کارشناسان بازار، توقف ثبت سفارش واردات از امارات موضوعی نیست که برای اولین بار اتفاق بیفتد بلکه قبلاً نیز این مسئله صورت گرفته و همیشه به صورت موقتی بوده است.
 
به همین دلیل با توجه به اینکه ثبت سفارش طی ماه‌های گذشته با حجم بالایی انجام شده و برای این واردات نیز مهلت ۶ ماهه وجود دارد، مشکل خاصی در تأمین نیاز بازار خودرو ایجاد نخواهد شد.

این در حالی است که ثبت سفارش واردات خودرو تا مرداد امسال متوقف بوده اما پس از آن با شروع ثبت سفارش، حجم زیادی از خودروهای خارجی برای واردات مجوز گرفته‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد واردات خودرو طی چند ماه اخیر نسبت به کل سال گذشته رقم قابل قبولی است.

* بازار پرعطش خودروهای خارجی

در چنین شرایطی بازار خودروهای خارجی در ایران همواره کشش لازم را داشته و قدرت مالی خریداران سقف مشخصی ندارد و به قول معروف هر چقدر خودرو گران شود، باز هم خریدار خواهد داشت. چنین بازاری خریداران خود را از دست نخواهد داد مگر اینکه واردات خودرو با محدودیت روبرو شود.

خسروانی، یکی از کارشناسان بازار خودرو در این مورد معتقد است: در صورتی که محدودیت واردات برای خودروهای خارجی وجود داشته باشد و قیمت ارز نیز همچنان بالا باشد در آینده بازار خودروهای خارجی همچنان با افزایش قیمت‌ها روبرو خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌های وارد‌کننده اصلی خودرو، عرضه محصولاتشان را به بازار محدود کرده‌اند، می‌گوید: هر دستگاه اسپورتیج فول در گذشته در بازار با قیمت 63 میلیون تومان توسط شرکت وارد‌کننده عرضه می‌شد که در حال حاضر این قیمت به 77 میلیون تومان رسیده است.

به گفته وی قیمت هر دستگاه هیوندایی IX55 طی ۱۰ روز اخیر از ۷۹ میلیون تومان به 84 میلیون تومان رسیده است.

خسروانی ادامه می‌دهد: هر دستگاه IX 33 نیز در گذشته به قیمت ۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد که هم اکنون این رقم به 73 میلیون تومان رسیده است.

در مورد خودروی آزرا 2012 نیز به عنوان یکی از پرفرو‌ش‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران می‌توان به قیمت 77 میلیون تومانی آن تا یک ماه گذشته اشاره کرد که هم اکنون این قیمت به 87 میلیون تومان رسیده است.

در مورد قیمت هر دستگاه سراتو 2012 نیز می‌توان به نرخ 43.5 میلیون تومانی آن اشاره کرد که بعد از افزایش نرخ ارز به 47.5 میلیون تومان رسیده است.

همچنین هر دستگاه گرانجو نیز توسط شرکت واردکننده 77 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شد که در حال حاضر قیمت این خودرو 10 میلیون تومان افزایش یافته است. هر دستگاه موهاوی نیز سال گذشته 77 میلیون تومان در بازار خودروی ایران عرضه می‌شد که امسال با قیمت 85 میلیون تومان به دست خریداران می‌رسد.

* حباب قیمت خودروهای وارداتی

کارشناسان بازار خودرو معتقدند اگر واردات با حجم بالای خود ادامه داشت و ثبت‌سفارش متوقف نمی‌شد حباب قیمت بازار خودروهای خارجی می‌شکست و قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شد.

این در حالی است که شایعاتی مانند احتمال افزایش 17 درصدی قیمت برخی خودروهای وارداتی به دلیل افزایش نرخ ارز باعث ایجاد جو روانی در جهت افزایش قیمت این خودروها شده است.

* عکس‌العمل عرب‌ها به نوسان نرخ ارز در ایران

در چنین شرایطی بازار خودروی کشورهای خلیج‌فارس نیز به گران شدن قیمت خودرو در بازار ایران، عکس‌العمل نشان داده و قیمت خودروهای قابل پلاک‌گذاری در ایران در این کشورها افزایش یافته است.
در حال حاضر برخی وارد‌کنندگان خودرو از کمیاب شدن برخی خودروهای وارداتی به ایران در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر می‌دهند. کمیاب شدن اسپورتیج 2400 سی‌سی و هیوندایی IX35 از آن جمله است.

به این ترتیب فروشندگان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز از نابسامانی نرخ ارز در ایران بی‌بهره نمانده و به نان و نوای بیشتری می‌رسند.

از سویی، برخی فروشندگان خودروهای وارداتی از عدم شماره‌گذاری برخی خودروهای خارجی در بازار ایران گلایه دارند و معتقدند اسپورتیج 2000 سی‌سی از جمله خودروهایی است که در کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس استفاده می‌شود اما مجوز شماره‌گذاری در ایران ندارد.

در حالی که این محصول کم‌مصرف بوده و از نظر ظاهری نیز با اسپورتیج 2400 سی‌سی تفاوتی ندارد و واردات آن به ایران باعث تعدیل قیمت اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی خواهد شد.

عدم ثبات در سیاست‌گذاری بازار ارز کشور علاوه بر بازار خودرو، بازار محصولات دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داده و در کنار واردکنندگان،‌تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را نیز با نوعی سردرگمی روبرو کرده است.
 
البته در این بین نباید عدم ثبات در تصمیم گیری های سیاستگذاران صنعت خودرو کشور در این بازار حبابی را نادیده گرفت ، چرا که در دو ماه گذشته بحث واردات از مبدا و به دنبال آن لغو این دستور ، بر هر چه بیشتر شدن این التهاب افزوده است .
 
گزارش های منتشر شده در سایتهای خبری در روزهای گذشته مبنی بر انحصار واردات خودور توسط یک یا دو شرکت خاص را هم مسئولان سازمان های مرتبط باید جدیت بررسی کنند تا شاید بعد از مدت ها تلاش رسانه های کشور این انحصار از دست فرصت طلبان و از این بازار پرسود خارج گردد .