دهمین نشست تخصصی «چهل شاهد» با بررسی چهل سال موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور محمد میرزمانی و ساسان والی زاده در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، دهمین نشست تخصصی «چهل شاهد» با بررسی چهل سال موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  با حضور محمد میرزمانی و ساسان والی زاده در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست که اولین نشست تخصصی بررسی چهل سال موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود محمد میر زمانی گفت: نقش موسیقی در دوران انقلاب و در فراز و نشیب های آن دوران تاثیر گذار بود و مردم را همراهی می کرد.

او افزود: موسیقی دین خود را در مقطع انقلاب و دفاع مقدس و حتی سالهای بعد ادا کرده است و باید امروز ببینیم که در مقابل این ادای دین برای موسیقی چه اتفاقی صورت گرفته است. در دوران دفاع مقدس در صدا و سیما هزاران قطعه تولید و جاودانه شدند که عرصه های ایجاد شده برای فعالیت هنرمندان و موسیقی دانان زمینه شکل گیری این آثار جاودانه بود که امروز این عرصه ها و حمایت ها کمرنگ شده است.

میرزمانی تصریح کرد: متاسفانه امروز به هنرمندان عرصه موسیقی که آثار فاخر تولید می کنند توجه کافی نمی شود و صدا و سیما هم به جای تولید آثار فاخر فرهنگی در عرصه موسیقی نیاز خود را از بیرون تامین می کند که آنها هم به موسیقی به عنوان تجارت می پردازند نه یک کارفرهنگی.

او ادامه داد: تا ابتدای دهه هفتاد نگاه به تولید آثار فاخر در صدا و سیما وجود داشت تا جایی که ده گروه ارکستر در صدا و سیما مشغول بودند که تعدادی از آنها شیفت شب هم داشتند و لی امروز دو گروه بیشتر نداریم.

این آهنگساز برجسته خاطر نشان کرد: امروز با یک کلاف سردر گم روبرو هستیم . در ابتدای انقلاب تنها دو شبکه تلویزیونی داشتیم و شبکه های فارسی زبان خارجی نیز وجود نداشت که ما را هدف قرار دهد به این گستردگی نبود و ما تنها امروز باید در زمینه موسیقی فرهنگ سازی کنیم.

او موسیقی فاخر را کلید گمشده در جامعه دانست و افزود: ما از ابتدای انقلاب موسیقی های ماندگاری داشتیم که هنوز زنده است اما بسیار کمتر از گذشته هستند.

میرزمانی تصریح کرد: غفلت مدیریت فرهنگی موجب شده است که جوانان در حوزه موسیقی به سمت موسیقی نازل بروند و ما از موسیقی به عنوان یک کار فرهنگی مهم غفلت کرده ایم . موسیقی فولکلور ما دیگر سینه به سینه منتقل نمی شود و این باید جزو دغدغه ای فرهنگی ما باشد که اگر توجه نشود با مشکل مواجه خواهیم شد و اگر به این نقش فرهنگی توجه کنیم می توانیم شاهد تولید همان آثار ابتدای انقلاب باشیم.

او بیان داشت: برای رهایی از این کلاف سردرگم کمی جسارت و خطر می خواهد . باید بپذیریم که موسیقی برای انقلاب و دفاع مقدس مفید و تاثیر گذار بوده است. امروز دشمن کار خود را ادامه می دهد  و ما هرچه کم کاری کنیم اوضاعمان در موسیقی بدتر می شود و در فشار موسیقی وارداتی آسیب می بینیم.

در ادامه این نشست ساسان والی زاده گفت: موسیقی با انقلاب گره خورده است و بیش و پیش از هنر های دیگر در پیروزی انقلاب نقش آفرینی کرده است. شهیدان بهشتی و مطهری با گروه های سرود ارتباط داشتند و تولید و انتشار سرود های انقلابی را تشویق می کردند و آثار مهم با راهنمایی بزرگان انقلاب شکل گرفت و به صراحت می توان گفت موسیقی در انقلاب اسلامی پیش گام و نقش آفرین بود.

این پژوهشگر افزود: پس از انقلاب اسلامی بلافاصله با جنگ تحمیلی رویرو شدیم و تمام استعداد هنری کشور پای دفاع مقدس ایستاد و به نوبه خود پای دفاع از داشته های سرزمینی ایران ایستاد.

او بیان داشت : در تاریخ ایران حس مبارزه با اجنبی وجود داشت و این حس در ترانه های بومی و اقدام به خوبی دیده می شود ترانه هایی مانند شیر علی مردان در بختیاری و دایه دایه لرستان نمونه های خوبی در این زمینه هستند . صف بندی استکبار علیه ایران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمینه بروز موسیقی حماسی اقوام شد.

والی زاده ادامه داد: در دوران انقلاب اسلامی با سه گروه در موسیقی روبرو هستیم . گروه اول اساتید موسیقی هستند که آثار فاخری تولید کردند . گروه دوم گروه های سرود دانش آموزی بودند که متاسفانه در سالهای اخیر فراموش شده و به آن کم توجهی شده است و تواشیح که یک موسیقی وارداتی است جای آن را گرفته است. گروه سوم موسیقی حماسی اقوام است که نقش بی بدیلی در ارائه هنر مقاومت و تهییج عموم مردم برای حضور در دفاع مقدس داشتند.

او بیان داشت : از اولین حضور امام در فرودگاه و پس از آن در جماران گروه سرودی خدمت ایشان اجرا کردند و امام (ره) که علاوه بر رهبری انقلاب مرجع تقلید هم بودند این گروه موسیقی در حضور ایشان پیام آشکاری بود.

والی زاده ادامه داد: در دوران دفاع مقدس گروه سرود دانش آموزی خرم آباد که از سال 63 فعالیت خود را شروع کرد و گروه سرود آباده که از سال 66  فعالیت می کردند دو گروه سرود شاخصی بودند که که نقش مهمی در تهییج مردم داشتند و اساتیدی چون عیسی سپهوندی تمام تجربه خود را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار گروه های سرود می گذاشتند.

او افزود: بسیاری از این فعالیت ها خودجوش بودند و شاید به تعبیر امروز مقام معظم رهبری آتش به اختیار فرهنگی بودند و هر چه در توان داشتند عرضه می کردند.

والی زاده نقش کلام را در موسیقی اولیه انقلاب برجسته شمرد و خاطر نشان کرد : امروز نقش کلام در موسیقی کمرنگ شده است و این نیاز به واکاوی بیشتری دارد.

این پژوهشگر بیان داشت : عامل فراز و فرود هایی که در موسیقی چهل ساله انقلاب با آن روبرو بودیم عدم هارمونی و برنامه ریزی در دستگاه های نقش آفرین حوزه موسیقی است.