کد خبر 872327
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲

طراحی لوگو یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت محصول است. کیفیت بالای محصول، توزیع مناسب کالا و تبلیغات خلاق در رسانه ها و … همه و همه یک هدف واحد را دنبال می کنند و آن هم تثبیت نام تجاری محصول در ذهن مصرف‌کنندگان است.

حال اگر در طراحی لوگو، به گونه ای رفتار کنید که با ساختار ذهن مصرف کننده در تقابل باشد، مسلما هزینه های برندینگ و جایگاه سازی افزایش یافته و برند شما را با چالشی وصف ناپذیر دچار می کند. از این رو است که شرکت های بزرگ در طول بقای کسب کارشان بارها و بارها نمادها و نوشتارشان را بهینه سازی کرده اند.

 

اینکه یک لوگوی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا بتواند اعتبار برند را افزایش داده و با رقبای برند مقابله کند موضوعی است که به آن می پردازیم.

 

ویژگی های لوگوی خوب:

 

تمایز :

قانون مهم در برندینگ می گوید متمایز بودن بر زیبایی اولویت دارد. به نمونه لوگو شرکت اپل نگاه کنید. در طراحی نماد قدیمی اپل از شش رنگ متفاوت استفاده شده بود. حال وقتی این دو نشان را با هم مقایسه می‌کنید شاید به این نتیجه برسید که آرم قدیمی اپل زیباتر جلوه می کند. اما حقیقت آن است که در شلوغی تبلیغات امروز نماد رنگارنگ محکوم به شکست است از این رو است که سفیدِ اپل در مقابل رقبا، خودنمایی می کند.

 

سادگی:

مغز مصرف کنندگان به صورت فطری از شلوغی و پیچیدگی گریزان است، و هرچقدر المان‌های بصری در طراحی نماد به اشکال هندسی ساده همچون مستطیل، دایره و ... نزدیک باشند جذابیت های بصری آنها در نگاه بیننده افزایش می یابد. روند ساده سازی لوگوی شرکت مرسدس بنز از سال ۱۹۰۲ تا کنون گواهی بر این موضوع است.

 

ایده تک واژه:

آنچه به یک نماد بصری اعتبار می بخشد وجود پشتوانه فکری قدرتمند در طراحی آن است. ایده بصری، کاملا باید منطبق بر ایده کلامی برند تدوین گردد به گونه ای که بتوان با چند واژه ساده آن را صدا زد مانند بطری کمر باریک کوکاکولا، مانند صورتک خندان پپسی، مانند ستاره سه پر بنز و ....

 

ساختار افقی:

از آنجایی که دو چشم ما در کنار هم و به صورت افقی قرار گرفته است تصاویری که به صورت افقی دیده می شوند زیباتر به نظر می رسند، و اوج این جذابیت بصری زمانی رخ می دهد که نماد بصری در قالب یک مستطیل فرضی به نسبت عرض 618/1 و ارتفاع 1 گنجانده شود. این نسبت همان عدد فی است که به عنوان نسبت طلایی از آن یاد می شود این موضوعی است که در قیمت طراحی لوگو موثر است

تک رنگی:

این یک واقعیت است : به خاطر سپردن هویت بصری که از دو رنگ تشکیل شده سخت تر است از هویتی است که از یک رنگ بوجود آمده است. و یادآوری طراحی لوگویی که از بیش از دو رنگ تشکیل شده تقریبا غیر ممکن است. در انتخاب رنگ لوگوی برند بهتر آن است که اگر شرکت اول طبقه بندی هستید از سمبلیک ترین رنگ و باز تکرار می کنم از یک رنگ استفاده کنید و اگر اول طبقه بندی نیستید حتما از رنگ متمایز رقبا بهره بگیرید حتی اگر رنگ انتخابی مرتبط با موضوع فعالیت نباشد. مانند موفقیت طراحی آرم استار باکس در مقابل رقیبش دانکین دوناتس و یا رنگ قرمز کوکاکولا در مقابل قرمز و آبی پپسی و ...

 

مقالات کاربردی بیشتر را می توانید در این سایت مرجع آموزش طراحی لوگو رایگان دریافت نمایید و همچنین با نمونه هایی از طراحی موفق لوگو و لوگوتایپ آشنا شوید.­­­­­­­­­­­­