عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در ۵ سال اخیر به بخش مسکن بی‌توجه بود،‌به فکر نجات بخش مسکن افتاده است.

سرویس اقتصاد مشرق - به دنبال گرانی ۴۶ درصدی قیمت مسکن در یک سال اخیر، تنها نکته مثبتی که مسئولان دولت روحانی درباره کارنامه خود در بخش مسکن مطرح می‌کردند، یعنی ثبات قیمتی در بازار املاک، از دست رفت.

بیشتر بخوانید

مقصر اصلی مشکل مسکن کیست؟

خلاصه فعالیت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن در ۵ سال اخیر را در چند جمله می‌توان بیان کرد: 

حمله به مسکن مهر +  ارائه طرح‌هایی که هیچ یک عملی نشدند   مثل مسکن اجتماعی، طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده، طرح بازار پیش‌فروش مسکن، افزایش وام خرید مسکن و طرح فروش اقساطی مسکن.

در ۵ سال اخیر تمام طرح‌های ارائه‌شده وزارت راه و شهرسازی به بن‌بست خورده و نتیجه آن، کاهش شدید تولید مسکن در کشور و افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بهای مسکن بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در یک ساله منتهی به خردادماه امسال قیمت مسکن ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده که ۳۶ درصد آن فقط در سه‌ماه نخست امسال رخ داده است.

در ۵ سال اخیر بخش مسکن به رکود شدیدی فرو رفت به طوری که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث مسکن سال به سال کمتر شد؛ رشد ارزش افزوده بخش مسکن هم چند سال متوالی نزولی ماند تا اینکه سال گذشته کمی تکان خورد.

در تمام این مدت، عباس آخوندی به جای ارائه برنامه برای بخش مسکن، به   انتقاد از مسکن مهر می‌پرداخت و بعضا برای اقتصاد کلان کشور و نظام بانکداری هم طرح و نظریه ارائه می‌داد!

ناگفته پیدا بود که بی‌برنامگی در بخش مسکن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نتیجه‌ای جز ضرر دیدن اقشار کم‌درآمد و متوسط که فاقد مسکن ملکی هستند، نخواهد داشت و اکنون به آن نتیجه رسیده‌ایم.

در این شرایط، عباس آخوندی پس از ۵ سال با کارشناسان مسکن جلسه گذاشته و از آنها برای نجات این بخش، و ارائه راهکارهای فوری کنترل مسکن کمک خواسته است.

در این جلسه هم عباس آخوندی مجددا به مسکن مهر حمله کرد و مدعی شد این طرح موجب گرانی مسکن در دولت قبل شد.

اما جالب آن که آخوندی گرانی مسکن در شرایط فعلی و در دوره مدیریت خویش را ناشی از شرایط کلان اقتصاد کشور خواند.

در واقع از دیدگاه آخوندی، گرانی مسکن در دولت قبل تقصیر سیاست‌های مسکن خصوصا طرح مسکن مهر بود اما در دولت فعلی ناشی از سیاست‌های بخش مسکن نیست، بلکه متاثر از شرایط کلان اقتصادی جامعه مثل گرانی ارز و تحریم‌ها است. آخوندی به این تناقض پاسخ نداد که شرایط تحریم و التهاب ارزی در دولت قبل هم بود.