حتي قبل از تنگه هرمز فعاليت نیروهای سپاه آغاز مي شود. شنودها از ورای منطقه آغاز و رهگيري براي "مثبت کردن" (کسب اطلاعات از شناورهاي بيگانه) در اين منطقه انجام مي شود. در اين محدوده هرشناوري در هر زماني که وارد خليج فارس شود رصد و شناسايي شده و تحت کنترل ما قرار می گيرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تنگه هرمز یکی از مهمترین نقاط دریایی در جهان است که به خاطر اهمیت ویژه آن، سپاه پاسداران تمهیدات ویژه ای را برای حفاظت و تامین امنیت پایدار از آن در نظر گرفته است. یکی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه، اخیرا به تشریح برخی اقدامات صورت گرفته در این تنگه استراتژیک و رویکرد مدبرانه و شجاعانه رزمندگان ایرانی در حفاظت از منافع کشورمان پرداخته است که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
 
وی با بیان اینکه يکي از مهم ترين اقدامات روزمره این نیرو، ره گيري هاي ناوگان هاي بيگانه حاضر در خليج فارس است، یاداور شده که همه نيروهاي راداري سپاه مسلط به زبان های خارجی هستند و کار ثبت عبور و مرور شناورهاي خارجي را برعهده دارند.
 
* فعالیت ایستگاه سپاه در تنگه هرمز
 
کنترل تنگه هرمز ماموريت اصلي نیروی دریایی سپاه است. اين نقطه يک ايستگاه  بين المللي به نام سپاه استيشن (Sepah station) است و همه شناورهاي عبوري از تنگه هرمز موظف هستند که خود را به نیروهای ایرانی معرفي کنند.
 

 
برهمين اساس کليه تردد ها در اين منطقه اعم از شناورهاي تجاري و نظامي که عبور بي ضرر از تنگه هرمز دارند، کنترل مي شوند. البته ایران به شناورهاي تجاري کاري ندارد مگر اين که به آن ها مشکوک شوند که در اين صورت براساس کنوانسيون هاي بين المللي دريايي آن ها را بازخواست مي کنند و در صورت لزوم بازرسي و توقيف مي شوند.
 
* آغاز رهگیری از دریای عمان
 
حتي قبل از تنگه هرمز فعاليت نیروهای سپاه آغاز مي شود. شنودها از ورای منطقه آغاز و رهگيري براي "مثبت کردن" (کسب اطلاعات از شناورهاي بيگانه) در اين منطقه انجام مي شود. در اين محدوده هرشناوري در هر زماني که وارد خليج فارس شود رصد و شناسايي شده و تحت کنترل ما قرار  می گيرد.
 
وقتي شناورهاي ناوگان هاي نظامي بيگانه قصد ورود به خليج فارس را دارند به طور عمده به صورت کارواني وارد مي شوند؛ مثلا 4 فروند همراه هم وارد مي شوند. اين شناورها قبل از اين که وارد حوزه منطقه ای شوند تحت کنترل اطلاعاتي رزمندگان ایرانی قرار مي گيرند.
 
* 9500 متر ورود به حریم ناوهای هواپیمابر آمریکا
 
اين کنترل از طريق سيستم هاي شنود، يگان هاي شناوري، رهگيري با هواپيماهاي بدون سرنشين و سامانه هاي راداري اتفاق مي افتد. اين رهگيري ها خيلي حساس و مهم است و حساس ترين نکته در اين مقوله اين است که شناورهاي آمريکايي براي خودشان حريم امنيت تعريف کرده اند که اين حريم در ساير نقاط دنيا رعايت مي شود. به عنوان مثال حريم ناوهاي هواپيما بر آمريکايي در دنيا 10 کيلومتر است يعني در شعاع کمتر از 10 کيلومتري اين شناور هيچ جنبنده اي نبايد باشد. بر همين اساس در بسياري از نقاط دنيا وقتي اين ناوها وارد تنگه ها و کانال ها مي شوند آن تنگه به مدت 24 ساعت بسته مي شود تا نيروهاي آمريکايي به راحتي عبور کنند.
 

 
هيچ شناوري حق نزديک شدن به اين ناوها را ندارد به ويژه اگر آن ها تشخيص دهند که آن شناور، شناور نظامي است. با اين حال نیروهای ایرانی اين حريم را در این منطقه قبول نداشته و آن را شکسته اند که آن ها هم به ناچار اين موضوع را پذيرفته اند. 
 
* ترفندهای امریکا برای فرار از رهگیری توسط سپاه
 
آمريکايي ها علاقه فراواني دارند که رهگيري اطلاعاتي نشوند. به خصوص وقتي همراه ناوهاي ديگر کشورها وارد منطقه مي شوند مايل نيستند که شناورهای سپاه به آن ها نزديک شوند بر همين اساس ديگر به همراه ناوهاي ساير کشورها وارد نمي شوند چرا که نمي خواهند هيمنه ظاهري شان جلوي آن ها شکسته شود.
 
گاهي حتي با هماهنگي کشورهاي جنوب خليج فارس، در سکوت راديويي و در بين شناورهاي تجاري و با سرعتي به اندازه سرعت آن ها به سمت تنگه هرمز مي آيند و حتي کشور عمان هم که ايستگاه بين المللي دارد آن ها را صدا نمي زند ولي به دليل قدرت و تسلط بالاي نیروهاي سپاه، به خوبي آن ها شناسايي می شوند. حتي گاهي که کشورهاي همسايه آن ها را پيج مي کنند آمريکايي ها پاسخ نمي دهند اما به ايستگاه سپاه به ناچار پاسخ مي دهند.
 

 
آمريکايي ها تلاش مي کنند از رهگيري سپاه فرار کنند به همين دليل ساعت هاي مختلفي در روز را آزموده اند تا بلکه نیروها هوشیار نباشند. مثلا ساعت 12 نيمه شب يا 3 و 4 بامداد را تجربه کرده اند اما هميشه رهگيري شده اند. حتي آب راه خود را از آب هاي بين المللي به آب هاي عمان تغيير مي دهند ولي باز هم رهگيري مي شوند چرا که نقاطي در تنگه هرمز هست که آن ها مجبورند تغيير مسير دهند.
 
* مانور بالگردهای امریکایی بر فراز شناورهای سپاه
 
تنها کاري که غربی ها پس از این تحقیر قانونی مي کنند اين است که بالگردهاي خود را بالاي سر شناورهای ایرانی سپاه بياورند تا آن ها را بترسانند اما رزمندگان از اين کارها هراسي ندارند.
 
در همين شرايط نیروهای دریایی ایران خيلي خونسرد و عادي وظايف خود را انجام مي دهند و تاجايي که لازم باشد جلو مي روند و کاري به آن ها ندارند. بارها اتفاق افتاده است که بالگردهاي آمريکايي تلاش کرده اند با هاور کردن مانع از پيش روي شناورها سپاه شوند اما بچه ها جلو رفته اند و بالگرد  آمريکايي هم به ناچار آن قدر عقب رفته است تا مجبور شده روي ناو بنشيند!