ابراهیم داروغه‌زاده در حالی در شبکه افق به پرسش مجری برنامه پاسخ می‌داد که می‌توان گفت دبیری سال آینده جشنواره فیلم فجر را نیز برعهده داد.

به گزارش مشرق - برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، یکشنبه شب با موضوع جشنواره سینمایی فجر، وضع موجود و افق مطلوب و با حضور معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از شبکه افق پخش شد. قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «جشنواره سینمایی فجر، وضع موجود و افق مطلوب» یک‌شنبه شب 15 بهمن ماه سال 1396 روی آنتن این شبکه رفت.

به بهانه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر عوامل برنامه جهان‌آرا بر آن شدند تا با دعوت از یکی از دست‌اندرکاران جشنواره امسال راجع به وضع فعلی، افق مطلوب، حواشی و زوایای گوناگون آن به گفتگو بنشینند. ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مهمان و محمدحسین بدری مجری کارشناس این برنامه بود.

داروغه‌زاده در ابتدای گفتگو در باره داوری جشنواره گفت: برای داوری دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر امسال، آثار راه‌یافته به بخش رقابتی جشنواره کاهش پیدا کرده و برخلاف سال گذشته به 25 فیلم رسیده که دو فیلم آن مستند و یک فیلم انیمیشن و بقیه داستانی هستند. جشنواره فیلم فجر موضوعی نیست و مربوط به کل تولیدات سینمایی کشور است.

وی افزود: بخش دیگر جشنواره جشن سینمای انقلاب در ایام دهه فجر است که با برگزاری نمایش‌هایی برای مردم در استان‌های مختلف دنبال می‌شود. دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: اگر سال آینده پنج انیمیشن سینمایی داشته باشیم یک بخش مجزا را به این موضوع اختصاص می‌دهیم.

وی در خصوص وظایف و سیاست‌گذاری‌های سازمان سینمایی کشور توضیح داد: بخشی از مأموریت‌های آن حمایت از تولید و یکی از وظایف اصلی آن کمک به زیرساخت‌های سینما و ایجاد و بازسازی سالن‌های سینما و حمایت از فیلم‌های غیرحرفه‌ای و حمایت بودجه‌ای از تولیدات سینمایی و وظیفه دیگر نظارت است. ضمن اینکه در دفترچه سیاست‌گذاری آن اولویت‌های ایجابی فیلم‌ها قید شده است.

داروغه‌زاده بیان کرد: اهرم‌های حمایتی سازمان سینمایی از طریق مؤسسات تابع آن نظیر بنیاد سینمایی فارابی بر اساس سیاست‌گذاری کلان فرهنگی نظام و با اولویت‌های مضمونی و ساختاری انجام می‌شود.

وی روند جشنواره فیلم فجر را جدا از روند تولید سینمای ایران ندانست و اولویت‌ها و سیاست‌های سازمان سینمایی را تولید فیلم‌های امیدبخش، نشاط‌آور، تقویت روحیه خودباوری ملی و دینی، استقلال‌طلبی، عدالت‌طلبی و فیلم‌هایی در خصوص دشمن‌شناسی برشمرد و افزود: اهداف در سینمای ما درستند، اما مشکل در شیوه اجرا و تحقق این اهداف است که شیوه نظارتی در سینمای ایران فیلمساز را مسئولیت‌پذیر نمی‌کند و جلوی بلوغ و رشد طبیعی سینما را می‌گیرد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اظهار کرد: باید جرئت و فضای پرسش و پاسخ و گفتگو را برای جذب و ایجاد فضای فکری فیلمساز در راستای منافع ملی و تحقق اهداف و آرمان‌های سینمایی کشور فراهم کنیم.

وی به ویژگی‌های مد نظر شورای سیاست‌گذاری جشنواره در انتخاب داوران پرداخت و ترکیب هیئت داوران امسال با دو کارگردان، یک تهیه‌کننده، یک بازیگر، یک منتقد سینمایی و یک کارشناس فرهنگی بررسی محتوا را مطلوب دانست و از حضور تعداد قابل توجه فیلم‌هایی با مضامین و آرمان‌های انقلاب و نظام و فیلم‌های امیدوارکننده و فیلم‌هایی با موضوعات آسیب‌های اجتماعی با هدف آگاهی‌بخشی و ایجاد امید ابراز امیدواری کرد و تأکید کرد: سینما دارد پوست‌اندازی می‌کند و از هیجانات دوران بلوغش عبور کرده و به پختگی رسیده است.

داروغه‌زاده پیرامون ممیزی‌ها اشاره کرد: صرفاً تقویت وجه ممیزی بدون توجه به سایر جنبه‌ها باعث اختلال در رشد سینماگر می‌شود. باید به فیلمساز فرصت رشد، آزمون و خطا، مسئولیت‌پذیری، مواجهه با افکار عمومی و اجتماعی و مشاهده تأثیرات مثبت و منفی اثرش بر جامعه را داد.