کد خبر 807101
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

انحراف از مسیر اصلی، عدم توجه به هشدارهای هواشناسی، کوهنوردی در هنگام بارش شدید برف و کولاک و ... از جمله اشتباهاتی بود که جان ۸ کوهنورد را گرفت.

به گزارش مشرق، رضا آریایی با اشاره به اینکه اشتباه کوهنوردان در خصوص خروج از مسیر اصلی به علاوه بارش شدید برف و در نهایت سقوط بهمن باعث جان باختن ۸ کوهنورد شد، در تشریح تصویر مسیر رفت و برگشت تیم ۱۵ نفره کوهنوردان خراسانی اظهار داشت: مسیر آبی رنگ روی تصویر نشان دهنده مسیر رفت تیم کوهنوردی است.

وی با بیان اینکه مسیر بنفش رنگ مربوط به مسیری است که این گروه باید از آن برمی گشته اند، تصریح کرد: متاسفانه براثر شدت برف و کولاک، گروه از مسیر اصلی منحرف شده و به محل مستطیل قرمز می رود.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان افزود: این انحراف از مسیر و پس از آن وقوع بهمن باعث جان باختن ۸ نفر و مفقود شدن یک کوهنورد شده است.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی نیز در این رابطه گفت: در شرایطی که پیشتر هم هواشناسی اعلام وضعیت ناپایدار جوی را کرده بود، گروهی از کوهنوردان خراسان رضوی وارد منطقه اشترانکوه می شوند.

وی با بیان اینکه این گروه کوهنوردی در قله «کله جنون» یکی از وحشی ترین کوه های منطقه دچار حادثه می شود، تصریح کرد: به دلیل بارش شدید برف این کوهنوردان در زمان بازگشت از قله، از مسیر زمستانی منحرف می شوند و وارد دره ای می شوند که پیشتر هم سابقه سقوط بهمن را داشت.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با تاکید بر اینکه همین انحراف از مسیر باعث شد کوهنوردان دچار حادثه شوند، افزود: برای صعود این تیم کوهنوردی هیچ گونه هماهنگی با هیئت کوهنوردی خراسان و لرستان صورت نگرفته است و تنها با راهنمایان محلی هماهنگ شده بود.

زارعی با بیان اینکه یکی از بی توجهی های این گروه، عدم توجه به هشدارهای هواشناسی بوده است، تصریح کرد: این تیم کوهنوردی در زمان اوج بارش برف وارد منطقه شده اند.

وی خاطرنشان کرد: برف گرم بوده و یک بهمن آبکی وارد دهلیز شده و کوهنوردان را در برگرفته است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور با اشاره به اینکه به رغم اینکه بارش برف و باران در شهرها کم بوده اما در ارتفاعات بارش های زیادی داشته ایم و این ارتفاعات با کوچکترین بارشی حادثه خیز می شوند، اظهار داشت: تقاضای ما از جامعه کوهنوردی این است که در فصل زمستان که یک فصل بسیار خشن است؛ به هشدارها توجه کنند.

زارعی خطاب به کوهنوردان گفت: از کوهنوردی روی ارتفاعات در زمان بارش برف و باران باید اجتناب شود.

وی با بیان اینکه کوهنوردان حتی تا ۴۸ ساعت بعد از بارش نیز نباید وارد منطقه شوند، تصریح کرد: حادثه های تلخ از جمله حادثه اشترانکوه به ورزش کوهنوردی واقعا لطمه می زند.

منبع: مهر