اقدام تحریک آمیز سعودی و آمریکایی در مناطق تحت تصرف نیروهای کرد از زوایای مختلف قابل بررسی است اما به چالش کشیدن جبهه مقاومت هدف اصلی به شمار می آید.

سرویس جهان مشرق - حکام اسبق رژیم آل سعود در دهه های گذشته به جایگاه قدرتمند ایران در غرب آسیا واقف بودند و همین مسئله باعث شد آنان با یک خرد جمعی، احتیاط کامل را در راهبردهای منطقه ای خود اتخاد کنند و در برخی مقاطع زمانی به سوی تهران دست تعامل دراز کردند که البته بدون پاسخ نماند.

این رویکرد در یک دهه گذشته به تدریج تغییر کرد؛ پس از شکست آمریکایی ها در عراق و حضور قدرتمندتر ایران در منطقه، رژیم آل سعود تصمیم گرفت از انفعال منطقه ای خارج شود و نقش ویژه ای را در اجرای طرح خاورمیانه جدید ایفا کند.

سوریه، نخستین میدان برای شروع ماجراجویی های سعودی ها بود چرا که آنان به خوبی می دانستند توازن قدرت در غرب آسیا با سقوط دولت دمشق آغاز می شود؛ در سال های گذشته رژیم سعودی با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی از گروه های تروریستی تلاش کرد به اهداف خود دست یابد.

**برای مشاهده بهتر جزییات، روی نقشه کلیک کنید**

اما با ورود ایران به تحولات میدانی در سوریه، معادلات ۱۸۰ درجه تغییر کرد و دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری خاندان آل سعود برای تغییر قدرت در غرب آسیا نتیجه نداد و این روند با شکست گروه تروریستی داعش در حال تکمیل شدن است.

در ماه های گذشته، سران رژیم عربستان سعودی دریافتند تمامی آرزوهایشان برباد رفته اما این مسئله باعث نشد آنان به تحرکات غیرسازنده خود پایان دهند؛ شمال شرق سوریه و مناطق تحت تصرف نیروهای دموکراتیک کرد مکان جدید ماجراجویی های آل سعود است.

استان های حسکه، رقه (شمال و مرکز)، دیرالزور (شرق رود فرات) و حلب (شمال شرق)، که در تصرف نیروهای کرد هستند، مناطقی به شمار می آیند که عربستان سعودی تلاش می کند با سرمایه گذاری های جدید، فتنه دیگری را در آنجا ایجاد کند.

**برای مشاهده بهتر جزییات، روی نقشه کلیک کنید**

بیست و پنجم مهرماه امسال پس از سیطره کامل نیروهای دمومراتیک کرد بر شهر رقه، نخستین نشانه ها از تحرکات برای ایجاد تنش در شمال شرق سوریه با حضور هیات های آمریکایی و عربستانی در حومه شهر رقه آشکار شد.

حضور «ثامر السهبان»، وزیر جنجالی سعودی ها (سفیر سابق در عراق) و «برایت مک گورگ»، نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش در شهر «عین العرب»، پرده از طرح جدید و مخرب در شمال شرق سوریه برداشت.

اقدام تحریک آمیز سعودی و آمریکایی در مناطق تحت تصرف نیروهای کرد از زوایای مختلف قابل بررسی است اما به چالش کشیدن جبهه مقاومت هدف اصلی به شمار می آید که بدون شک با پاسخ قاطع از سوی متحدین مواجه خواهد شد.

شهر رقه به دلیل بافت جمعیتی و قومیتی برای سعودی ها بسیار اهمیت دارد و این مسئله عطش آنان را برای تسخیر این شهر چند برابر کرده تا جایی که «ثامر السهبان» نشستی را با اعضای موسوم به شورای محلی رقه، سران عشایر و احمد الجربا (رئیس سابق ائتلاف به اصطلاح ملی ) برای آینده شهر رقه برگزار کرده است.

**برای مشاهده بهتر جزییات، روی نقشه کلیک کنید**

سران آل سعود به خوبی می دانند شهروندان شهر رقه علاقه ای برای پذیرش حاکمیت نیروهای کرد را در منطقه ندارند و با وجود تمام مشکلات به وجود آمده تمایل دارند به سوی دولت سوریه گرایش پیدا کنند و همین موضوع باعث شده سعودی ها درصدد برآیند تا از تکرار سناریوی کرکوک عراق در این محور جلوگیری کنند.

رژیم سعودی در گام نخست تلاش می کند نفوذ خود را در شهر رقه افزایش دهد و در ادامه شهروندان عرب را مجبور به همکاری با نیروهای کرد کند؛ تغییر بافت شهر رقه راهبرد دیگر سعودی ها است؛ آنان درصدد هستند با استقرار مهاجران کرد، شهروندان اهل سنت عرب را از شهر رقه بیرون برانند یا حداقل به انزوا بکشانند.

به گزارش مشرق، سیاستمداران خام سعودی با کمک دولت آمریکا در تلاش هستند شمال و شمال شرق سوریه را به محلی جدید برای رشد و تکثیر تروریسم تبدیل کنند تا سهمی از آینده سوریه  را به خود اختصاص دهند اما در مقابل جبهه مقاومت با راهبردهای دقیق، چند گام از شاهزاده های جاه طلب سعودی جلوتر است و با کمترین هزینه اجازه نخواهد داد توازن قدرت در غرب آسیا تغییر کند.