رکود بخش مسکن در 4 سال اخیر آنقدر حاد و غیرقابل انکار بود که حسن روحانی نیز طی سخنانش در مجلس در دفاع از کابینه پیشنهادی به آن اعتراف کرد.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار، در 4 سال عمر دولت یازدهم رشد ارزش افزوده بخش مسکن، به طور مداوم منفی بوده است. همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسکن نیز در 4 سال گذشته به طور مداوم نزولی بوده و به عبارتی، سرمایه‌گذاران از بخش مسکن فراری داده‌ شده‌اند.

نتیجه این وضعیت، کاهش تولید و عرضه مسکن و افزایش لجام‌گسیخته اجاره‌بها بوده که فشار سنگینی را به اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه وارد کرده است.

اما این وضعیت، بدون تردید به علت سیاست‌های نادرست عباس آخوندی در حوزه مسکن در 4 سال گذشته بوده است. او با حمله به طرح مسکن مهر، تکمیل آن را به کندی پیش برد و از سوی دیگر، هیچ طرح جایگزینی برای تولید مسکن ارائه نکرد و وقت خود را به سخنرانی و نظریه‌پردازی در حوزه‌هایی که به وزارت او نامربوط بود، گذراند.

آخوندی حتی طرح‌هایی چون مسکن اجتماعی را هم که ابتدای وزارت خود در سال 1392 به عنوان جایگزین مسکن مهر معرفی کرد، روی کاغذ باقی گذاشت و حتی یک واحد مسکونی از این طرح تولید نشد تا بار عرضه مسکن در دولت یازدهم بر دوش طرح مسکن مهر بیفتد؛ اما آن هم به علت کم‌کاری‌های وزارت راه و شهرسازی، با سرعت لاک‌پشتی پیش رفت.

به گفته اقتصاددانان، رکود بخش مسکن، دلیل اصلی رکود در کشور است زیرا حیات صدها رشته تولیدی و صنعتی، به رونق بخش مسکن مربوط است و در 4 سال گذشته هزاران کارخانه تعطیل و صدها هزار کارگر کارخانجات مرتبط با مسکن، بیکار شدند.

با وجود این واقعیات، امروز حسن روحانی در سخنانش در مجلس در خصوص وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، بدون توجه به دلایل اصلی رکود مسکن، راه رونق مسکن را به بافت‌های فرسوده محدود کرد و اجرایی نشده طرح احیاء بافت‌های فرسوده را هم به ناهماهنگی شهرداری تهران (قالیباف) با دولت ربط داد.

روحانی گفت:

آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند اما در بخش مسکن نتوانستیم به توافق نهایی برسیم و در دولت دوازدهم اولین چیزی که به جد از ایشان خواهم خواست مسئله مسکن است، به اعتقاد بنده مسکن از طریق خاصی با همکاری بخش خصوصی قابل حل است و مهمترین راهکار برای رفع مشکلات در بخش مسکن رسیدگی به بافت فرسوده است. باید در بافت فرسوده کار شود. ما در یک بیابان مسکن می سازیم اما متوجه می‌شویم که نه آب، نه برق، نه گاز، نه جاده وجود دارد اما بافت فرسوده، گاز، آب، برق، مدرسه، مسجد و روحانی دارد و با نوسازی بافت فرسوده مسکن برای اشخاصی که متقاضی خانه هستند، تأمین می شود. در شورای هماهنگی اقتصادی به آقای آخوندی گفتم نظر بنده این است که مشکل مسکن از طریق نوسازی بافت فرسوده حل شود که البته ایشان نظراتی داشتند و پیگیری‌هایی کردند؛ در هر صورت گله‌ها را مطرح کردم تا به تعریف برسم.

رئیس جمهور افزود: ان‌شاء الله در بخش مسکن شاهد یک حرکت خوب خواهیم بود و در تهران نیز با توجه به شرایط امروز که شورای شهر و شهرداری پیدا کرده هماهنگی‌هایی باید باشد. یکی از مشکلات آقای آخوندی ناهماهنگی با شهرداری تهران بود و هر روز ایشان در دولت می‌گفتند آن منطقه شهر را خلاف قانون ساختند یا برجی بر خلاف قانون ساخته شد و موضوع حل نمی‌شد. امیدواریم در این دوره شاهد این مشکلات نباشیم.

اظهارات روحانی در حالی است که صرفا با احیاء بافت‌های فرسوده نمی‌توان معضل کمبود مسکن در کشور را حل کرد و تقاضای انباشته مسکن آنقدر بالا است که حتی با احیاء تمام بافت‌های فرسوده تهران هم نمی‌توان این تقاضا را پاسخ داد.

دولت دوازدهم راهی جز ایجاد رونق در بازار مسکن ندارد، زیرا تا مسکن رونق نگیرد، سرمایه‌گذاران خصوصی به عرصه تولید مسکن بازنخواهند گشت.

البته با توجه به استدلال روحانی درباره هماهنگی شورای شهر و شهرداری جدید تهران با دولت دوازدهم، باید یک سال دیگر نتیجه این هماهنگی را دید. یک سال فرصتی کافی است تا مسئولان دولت دوازدهم و وزارت راه و شهرسازی   کارنامه خود در احیاء بافت‌های فرسوده را نشان دهند تا مشخص شود آیا رکود مسکن به دلیل مدیریت قالیباف در شهرداری تهران بوده یا ناشی از سیاسی‌کاری‌های آخوندی در وزارت راه.