از سال 89 تا به حال اجازه نشر این کتاب صادر نشده است.

به گزارش مشرق، رحیم مخدومی سالها است در زمینه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس در حال فعالیت است و کتابهای متعددی از وی منتشر شده که یکی از آنها کتاب «من مدیر جلسهام» است. مخدومی، چند روزی است که بخشهای منتخب این کتاب را که شامل خاطرات فعالان فرهنگی و رسانهای از روزهای فتنه 88 است، در فضای مجازی منتشر میکند.

برای شروع، درباره کتاب «من مدیر جلسهام» توضیح دهید و چه شد که این کتاب گردآوری شد؟

در همان روزهای داغ فتنه 88 بود که مؤسسه رسول آفتاب اقدام به برگزاری جشنوارهای فرهنگی کرد، ماحصل این جشنواره چند اتفاق فرهنگی بود از جمله انتشار چند عنوان کتاب در قالب خاطرهنویسی و داستان که میشود از میان آنها به کتاب «خرابکار اجارهای» (خاطرات کف خیابان)، «دانشجو جنبش یا کرنش» (خاطرات فضاهای دانشجویی) و «من مدیر جلسهام» (خاطرات افسران جنگ فرهنگی) اشاره کرد.

«من مدیر جلسهام» شامل خاطراتی از بچههایی بود که در فضاهای فرهنگی مانند کاریکاتور، گرافیک و رسانه فعالیت داشتند. ما از این افراد دعوت میکردیم تا در نشستهایی که در نمایشگاه کتاب برگزار میشد حضور پیدا کنند و در آنجا مصاحبه میکردند. یکی از عناوین این خاطرات به نام «من مدیر جلسهام» خاطره جالب و ویژهای است که عنوان کتاب را هم بر اساس آن انتخاب کردهایم.

خاطره «من مدیر جلسهام» چه ویژگی دارد که برایتان تا این حد مهم است؟

این خاطره به دیدار نمایندگان چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 88 با مقام معظم رهبری بازمیگردد.

یکی از این چهار نفر که فکر میکنم آقای الویری باشد بعد از اینکه از جلسه بیرون میآید، آن طور که خودش میگوید گزارشی را از این جلسه منتشر میکند که روایتی مخدوش از جلسه بوده است.

از آنجا که دیدار با مقام معظم رهبری جلسهای خیلی مهم است، یا نباید صحبتهای درون جلسه به بیرون میآمد یا اگر میآمد باید روایتی صادقانه و بر اساس اصل امانتداری باشد.

از آنجا که در گزارش منتشر شده نه امانتداری شده بود نه صداقت داشت و گزارش غلطی بود، ما سراغ یکی دیگر از افرادی که در جلسه حضور داشت رفتیم و خاطره وی را از جلسه منتشر کردیم تا هم اثر گزارش مخدوش قبلی را خنثی کند و هم مردم بتوانند قیاس درستی میان این دو گزارش داشته باشند و آنها را با هم مطابقت دهند.

این کتاب چرا هیچ وقت منتشر نشد؟

انتشار کتاب نیازمند مجوز بود که از سال 89 تا به حال اجازه نشر آن صادر نشده است و هر سال هزاران تماس داریم که به دنبال تهیه این کتاب هستند. در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب هم مراجعات متعددی برای خرید این کتاب داریم.

ولی در فضای مجازی کتاب «من مدیر جلسهام» برای فروش دیده میشود!

ناشران به طور طبیعی پیش از اینکه کتابی را منتشر کنند، تعداد محدودی از کتاب را منتشر میکنند که از همین نسخههای چاپ محدود برای دریافت مجوز به ارشاد داده میشود. ما هم تقریباً 99 درصد آثارمان مجوز انتشار میگیرد چون هیچ اثری نداریم که در پی اهداف نظام و سیره شهدا و آرمانهای انقلاب و دفاع مقدس نباشد. بر همین اساس کتابی را که درباره فتنه 88 است به ارشاد دادیم اما مجوزش صادر نشد.

چه شد که کتاب سر از فضای مجازی درآورد؟

به ما گفتند در قالب کتاب منتشر نشود، ما نیز نمیخواهیم کار غیرقانونی انجام دهیم. گفتند در غیراز کتاب میشود که بالطبع شامل فضای مجازی نیز میشود.

میشود گفت با تعبیر آتش به اختیار در کار فرهنگی، شما کار ارزشمندی را در فضای مجازی منتشر کردید؟

ما 30سال است آتش به اختیار هستیم و خیلی خوشحالم که مواضعی که مقام معظم رهبری درباره کار فرهنگی اتخاذ میکنند، مهر تأییدی است بر اقدامات گذشته دوستان ما در مؤسسه رسول آفتاب که از زمان تأسیس تاکنون در هر زمینهای از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گرفته تا مسئله هستهای، جنگ نرم و فتنه ورود پیدا کردهاند و بدون اینکه کسی از آنها چیزی بخواهد، با احساس تکلیفی که داشتهاند و در حد توانشان کار فرهنگی انجام دادهاند.

چند روزی است که بخشهایی از کتاب «من مدیر جلسهام» را در فضای مجازی منتشر میکنید، این کار چه بازخوردهایی داشته است؟

بسیاری از دوستان تماس گرفتهاند و از اینکه بعد از مدتها توانستهاند کتابی را که دنبالش بودهاند، بخوانند، ابراز خوشحالی کردهاند. برخی از دوستان نیز پیشنهاد دادهاند که کتاب به صورت پیدیاف منتشر شود ولی ما این کار را بعد از انتشار تدریجی در فضای مجازی انجام خواهیم داد. عدهای هم گفتهاند که کتاب را به صورت چاپ دیجیتال منتشر کنیم و در بساطهای کتابفروشی مثل جلوی دانشگاه بفروشیم، که مخالفت کردیم زیرا ما به دوستان دفتر نشر متعهد شدهایم که کتاب را چاپ نکنیم و این کار را نخواهیم کرد.

همه کتاب را در فضای مجازی منتشر میکنید؟

نه، فقط بخشهای برگزیده را منتشر میکنیم و در انتها همه کتاب در قالب فایل پیدیاف منتشر میشود.

چه مقدار زمان میبرد تا بخشهای برگزیده را منتشر کنید؟

هر روز یک بخش را میگذاریم و فکر کنم تا یک ماه دیگر این کار انجام شود.

علاقهمندان چطور میتوانند به مطالب کتاب دسترسی داشته باشند؟

من هر روز در صفحه اینستاگرام و صفحه مؤسسه رسول آفتاب در تلگرام این مطالب را منتشر میکنم و در اختیار دوستان قرار میدهم. شاید در آینده کانال تلگرامی هم برای انتشار بخشهای کتاب راهاندازی کنیم. این را هم بگویم که روزنامه کیهان به زودی «من مدیر جلسهام» را در قالب پاورقی منتشر میکند.

بعد از انتشار «من مدیر جلسهام» در فضای مجازی کار دیگری هم درباره فتنه 88 در دست اجرا خواهید داشت؟

بله، در نظر داریم دیگر کتابهایمان را درباره فتنه 88 از جمله کتابهای «خرابکار اجارهای» و «دانشجو جنبش یا کرنش» را به همین شیوه منتشر کنیم. البته آنها دارای مجوز ارشاد هم هستند و پیش از این در قالب کتاب منتشر شدهاند.

منبع: روزنامه جوان