کد خبر 745002
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۶

روحانی گفت: امروز مردم غرب کشور تقریباً در آسایش هستند.همانطور که نسبت به هورالعظیم اقداماتی انجام شد،این کارها در استان خوزستان، هامون و استان سیستان و بلوچستان هم باید صورت بگیرد.

به گزارش مشرق، در حالی که گرد و غبار نفس کشیدن را برای مردم جنوب، ‌جنوب غرب و جنوب شرق سخت و طاقت‌فرسا کرده است، روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در همایشی که تحت عنوان همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در سالن اجلاس سران در منطقه ولنجک تهران برگزار شد، درباره اقدامات زیست‌محیطی دولت یازدهم برای مقابله با گرد و غبار اینگونه گفت: «‌امروز مردم غرب کشور تقریباً در آسایش هستند. همانطور که نسبت به هورالعظیم اقداماتی انجام شد، این کارها در استان خوزستان، هامون و استان سیستان و بلوچستان هم باید صورت بگیرد.»

روز گذشته کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه‌حل‌های عملی با حضورحسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو،‌گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و نمایندگان 43 کشور جهان در سالن اجلاس سران برگزار شد؛ ‌همایشی که می‌توانست با برگزار شدن در یکی از شهرهای درگیر با معضل ریزگردها مهمانان خود و جامعه جهانی را به شکلی عینی‌تر با واقعیت ریزگرد و تبعات آن برای مردم کشورمان آشنا کند، اما محل این همایش سالن اجلاس سران در یکی از خوش آب و هوا‌ترین مناطق تهران انتخاب شد.

  

اگر دولت یازدهم نبود

چند سالی می‌شود که ریه‌های مردم استان‌های مرزی چه در غرب و چه در شرق کشور به جای هوا از خاک پر می‌شود. روندی که طی سال‌های اخیر به جای حرکت در مسیر بهبودی مسیر معکوس را پیموده است. با این همه دولت یازدهم وقتی می‌خواهد کارنامه محیط‌زیستی خود را ارائه دهد، معتقد است در این حوزه عملکرد مثبتی داشته است؛ ‌تلاش‌هایی که هر چند نمی‌توان منکر بخشی از آنها بود، اما بخشی از آنها نیز لااقل بروندادش با بروندادی که در گزارش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و دولت ارائه می‌شود، تفاوتی جدی دارد و با شواهد و قرائن موجود منطبق نیست. همین مسئله هم موجب شده تا در مقاطع مختلف گزارش‌های زیست‌محیطی سازمان حفاظت از محیط‌زیست با واکنش فعالان این حوزه و نمایندگان مردم در خانه ملت مواجه باشد.

با این وجود، دکتر روحانی در همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار با تأکید بر اولویت بودن محیط‌زیست در دولت یازدهم درباره کارنامه محیط‌زیستی خود گفت: ‌اگر اقدام دولت یازدهم نبود، امروز در غرب کشور نه با طوفان گرد و غبار و شن بلکه با طوفان نمک مواجه بودیم و حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران که در غرب کشور زندگی می‌کنند، امروز ناچار به مهاجرت می‌شدند.
رئیس دولت یازدهم تأکید کرد: احیای هورالعظیم یکی از آن قدم‌ها بود که برداشته شد، امروز بیش از 80 درصد این تالاب را آب فرا گرفته است. همچنین اقداماتی نیز برای دریاچه هامون صورت گرفت که زندگی را به محیط‌زیست آن بازگرداند.
وی با اشاره به اینکه برای دریاچه ارومیه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که تا پایان سال ۹۵ حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

  

غبار همسایه‌ها در ریه ما

روحانی با بیان اینکه طوفان‌های گرد و غبار کشورمان منشا داخلی دارد و حدود ۲ میلیون متر مکعب بیابان باعث این رویداد است، گفت: منشأ خارجی با داخلی قابل قیاس با داخل نیست و ۸۰ درصد از کشورهایی مانند، عراق، سوریه، اردن، کویت، عربستان و ترکمنستان در منطقه ما منشأ گرد و غبار هستند. گاهی در ۲۴ ساعت ۸ میلیون متر مکعب خاک و گرد و غبار جابه‌جا می‌شود که زندگی، سلامت، کشاورزی، باغات و محیط‌زیست را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه امروز گرد و غبار به چند برابر افزایش یافته است، تأکید کرد:‌ موضوع گرد و غبار از حد مسائل ملی فرا‌تر رفته است، امروز غرب شرق آسیا، شمال آفریقا و بسیاری دیگر از کشور‌ها درگیر این پدیده هستند.

به گفته روحانی در کشور همسایه طرح ۲۲ سد بزرگ جریان دارد که می‌تواند تأثیر مخرب بر فرات و دجله بگذارد و در سایه آن عراق و ایران و بسیاری کشور‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. احداث سد‌های متعدد در افغانستان و بند‌ها در شمال و جنوب افغانستان بر استان خراسان و سیستان و بلوچستان تأثیر‌گذار است. اگر هامون به طور کامل خشک شود نه‌تنها از گرد و غبار آن سیستان در رنج است که افغانستان نیز در رنج قرار می‌گیرد. اگر جلوی طوفان شن گرفته نشود، همه کشورهای همسایه گاهی ناچار به مهاجرت می‌شوند. تمدن‌ها در همسایه‌های ما رخت خواهد بست و کشاورزی و شهرسازی متوقف خواهد شد. روحانی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم بدون همکاری با کشورهای منطقه و همسایه و جهان در این معضل پیروز شویم. به فکر منطقه‌ای قوی‌تر باشیم و رقابت‌های مخرب و بی‌جا را کنار بگذاریم. جنگ‌های منطقه را خاموش کنیم. شعله این جنگ‌ها منجر به طوفان گرد و غبار و شن نه‌تنها در دنیای سیاست که در طبیعت هم خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در بحث محیط‌زیست برای حل مشکلات منطقه و جهان باید سیاست برد- برد به وجود آید، ‌افزود: ترکیه، عراق و ایران باید بپذیرند که با کمک به هم معضل محیط‌زیست حل می‌شود، نمی‌توان به گونه‌ای رفتار کرد که سرچشمه‌های آب بسته شود و کشور از آن منتفع شود و دیگران رنج و عذاب ببینند، ما امروز راهی نداریم جز اینکه همدیگر را یاری کنیم.

ایران پیشتاز آسیب‌های زیست‌محیطی

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور هم در این همایش درباره دلیل میزبانی ایران گفت: ایران به این دلیل به عنوان میزبان برگزاری این کنفرانس انتخاب شده است که هم در سال‌های اخیر مرتباً پیگیر این موضوع بوده و هم آسیب‌های زیادی در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان در حوزه اجتماعی، بهداشتی دیده است.
رئیس سازمان محیط‌زیست ادامه داد: ایران در این زمینه گام‌های مؤثری هم برداشته و می‌تواند الگوی موفقی چه در زمینه کاشت نهال و چه در احیای تالاب‌ها از جمله دریاچه ارومیه به عنوان بارزترین آن باشد.
معاون دبیر کل سازمان ملل هم در این مراسم در رابطه با مسئله گرد و خاک گفت: طوفان گرد و غبار به مرزهای سیاسی احترام نمی گذارد، طبق گزارشی در سال ٢٠١٥، مسئله گرد و غبار تا دهها سال آینده ٥٠ میلیون مهاجر به وجود می آورد. به گفته وی در ایران بیش از ۲۰ درصد اراضی در معرض بیابانی شدن هستند.

  

مهمانانی که نمی‌روند

فردا همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راهکار به کار خود پایان می‌دهد و نمایندگان 40 کشور جهان با سوغات‌هایی از صنایع دستی ایران راهی کشورهای خود می‌شوند. امواج تازه گرد و غباری که به خوزستان رسیده‌اند و سوار بر بادهای 120 روزه سیستان به این منطقه آمده‌اند، مهمان‌های ناخوانده‌ای هستند که حالا حالا قصد رفتن از ایران را ندارند.

منبع: روزنامه جوان