کد خبر 720725
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱

روس‌ها که چند هفته‌ای بود در اعتراض به حملات موشکی آمریکا، هماهنگی هوایی در آسمان سوریه را متوقف کرده بودند، امروز دوباره با واشنگتن به توافق رسیدند و هماهنگی از سر گرفته شد.

به گزارش مشرق، «ژنرال جوزف دانفورد» و ژنرال «والری گراسیموف» فرماندهان ستاد مشترک ارتش آمریکا و روسیه امروز در خصوص هماهنگی برای جلوگیری از برخورد نظامی در سوریه، به توافق رسیدند.

آنطور که خبرگزاری اینترفاکس گزارش داده، دو ژنرال بلندپایه روس و آمریکایی توافق کرده‌اند که تفاهم‌نامه‌ای که پیش از این برای جلوگیری از برخورد هواپیماهای دو کشور در آسمان سوریه امضاء‌شده بود، دوباره اجرایی شود.

این دو ژنرال بلندپایه که تلفنی با هم مذاکره می‌کردند، مسئله ایجاد مناطق عاری از تنش را نیز مورد بررسی قرار دادند و گفته می‌شود که برای جلوگیری از ادامه درگیری‌ها در سوریه، قول همکاری داده‌اند.

ایجاد «مناطق عاری از تنش» حاصل توافق اخیر ایران، ترکیه و روسیه برای کاهش تنش در شهر ادلب و بخش‌هایی از لاذقیه، حمص، حلب و حما و همچنین دمشق، غوطه شرقی، درعا و قنیطره است.

این توافق خواستار توقف استفاده از تمامی انواع سلاح‌ها از جمله توان هوایی در مناطق درگیر جنگ در مناطق یاد شده است. این توافق به علاوه خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به این مناطق است.

نیروهای هوایی آمریکا و روسیه مناطق مدنظر دولت‌های خود را در سوریه بمباران می‌کنند و 15 اکتبر سال 2015 توافق شد که برای جلوگیری از برخورد ناخواسته میان جنگنده‌های دو کشور، طرفین با هم هماهنگی داشته باشند.

چند هفته پیش اما آمریکایی‌ها با موشک به یک پایگاه نیروی هوایی ارتش سوریه حمله کردند و روس‌ها هم که گفته می‌شد از حمله پیش‌آگاهی داشته‌اند، به نشانه اعتراض، توافق هماهنگی نیروهایی هوایی دو کشور را ملغی کردند.
منبع: فارس