کد خبر 716492
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

حمله اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق در حالی رخ داد که رئیس جمهور آمریکا در تکاپوی تشکیل ناتو عربی- اسرائیلی راهی منطقه می شود در نتیجه باید پرسید آیا تشکیل این ناتو عملا کلید خورده است؟

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به حمله هوایی روز گذشته اسرائیل به اطراف فرودگاه بین المللی دمشق، این سوال را مطرح کرد: آیا تشکیل ناتو عربی- اسرائیلی با حمایت آمریکا در حال کلید خوردن است؟

رژیم اشغالگر اسرائیل بامداد پنجشنبه یک انبار در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق را با چند فروند موشک هدف قرار داد که بنابر گفته دیده بان حقوق بشر سوریه که در انگلیس مستقر است، محل مورد هدف انبار سلاح حزب الله لبنان بود.

این حمله موشکی که از یک پایگاه در نزدیکی بلندی های جولان صورت گرفت، چند روز پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص و نیز چند ساعت پس از حمله اسرائیل به اهداف نظامی سوریه دز نزدیکی شهر تدمر رخ داد.

سوریه هیچ پیمان صلحی با اسرائیل امضا نکرده است

نکته قابل توجه اینکه سوریه در کنار لبنان، تنها کشور عربی هم مرز با فلسطین اشغالی است که همچنان در جنگ با اسرائیل به سر می برد و هیچ توافق یا پیمان صلح با آن امضا نکرده است از همین رو هنوز هدف بمباران اسرائیل قرار دارد.

در این میان کابینه اسرائیل هرگز به چنین تجاوزاتی اعتراف نمی کند و البته بمباران موشکی روز گذشته نیز از این مورد استثنا نیست و تنها موردی که اسرائیل این روند را شکست، ماه مارس گذشته و زمانی بود که مجبور شد اعتراف کند موشک های سوری جنگنده های اسرائیلی را که مدعی شد کاروان سلاح حزب الله را هدف قرار داده بود، مورد اصابت قرار دادند.

اعتراف ضمنی اسرائیل به حمله روز گذشته

در همین ارتباط  «یسرائیل کاتس» وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل در مورد حمله روز گذشته گفت، کابینه او هر بار که اطلاعات خطرناکی در مورد انتقال سلاح به حزب الله دریافت کند، وارد عمل خواهد شد.

توضیح و تفسیر این اظهارات کاتس این است که وی به مسئولیت بمباران موشکی در خاک سوریه اعتراف کرد.

سکوت بلکه خوشحالی برخی عرب ها از حمله اسرائیل

این در حالی است که هیچ کشور عربی این تجاوز اسرائیل به یک کشور عربی را محکوم نکردند، بلکه اگر بگوییم بسیاری از کشورهای عربی از این حمله خوشحال شده و آرزومی کردند خسارت های مالی و جانی بیشتری به جا بگذارد، مبالغه نکرده ایم، زیرا اسرائیل دیگر دشمن بسیاری از این کشورها به ویژه عرب های خلیج فارس نیست بلکه به متحد قابل اعتماد آنان تبدیل شده است.

ترامپ در تکاپوی سفر به چند کشور منطقه خاورمیانه

در این میان خبرهای رسیده از واشنگتن نیز نشان می دهد، دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در تکاپوی سفر منطقه ای است که شامل فلسطین اشغالی ، اردن و عربستان می شود و این سفر در چارچوب برنامه تشکیل «ائتلاف ناتو عربی سنی مذهب» جا دارد که هدف از آن مقابله با نفوذ ایران است و اسرائیل نیز به طور مستقیم و یا غیرمستقیم سنگ بنای آن خواهد بود و بی تردید سوریه نیز به عنوان متحد نزدیک ایران و دشمنی سرسختانه با اسرائیل و نقشه های آمریکا در منطقه، در فهرست اهداف این ائتلاف تحت حمایت آمریکا قرار خواهد داشت.

موضع روسیه چه بود؟

پس از حمله روز گذشته اسرائیل به فرودگاه دمشق، سخنگوی وزارت خارجه روسیه این تجاوز اسرائیل را محکوم و آن را غیر قابل قبول دانسته و تاکید کرد، با اصول و عرف قانون بین المللی در تعارض است.

احتمال تصمیم رهبری روسیه مبنی بر تجهیز ارتش سوریه علیه اسرائیل

موضع روسیه این بار به شدت قبل نبود زیرا پیش از این در پی حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی شهر تدمر و علیه آنچه کاروان سلاح حزب الله عنوان شد،  وزارت خارجه روسیه سفیر اسرائیل در مسکو را فراخوانده و اعتراض شدید خود را به او ابلاغ کرد، اما بعید نیست این بار واکنش رهبری روسیه در مسلح کردن ارتش سوریه و خطوط دفاع زمینی آن به موشک هایی صورت بگیرد که قابلیت مقابله با چنین تجاوزاتی را در آینده داشته باشد.

چرا اسرائیل به جای استفده از جنگنده ها به موشک رو آورده است ؟

نکته قابل توجه اینکه متوسل شدن ارتش اسرائیل به استفاده از موشک به جای جنگنده در بمباران روز گذشته بیانگر تغییر راهبرد این رژیم و خودداری از اعزام جنگنده ها از بیم سرنگون شدن آن است، به گونه ای که نشان می دهد فرماندهی ارتش اسرائیل اطلاعاتی در مورد امکانات دفاعی نیروی هوایی سوریه و احتمال سرنگونی جنگنده های آن را اختیار دارد.

ادامه تجاوزات اسرائیل به خاک سوریه

در این میان باید گفت، سوریه که از شش سال پیش با گروههای مسلح تحت حمایت آمریکا و ترکیه و نیز برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که به دنبال سرنگونی نظام حاکم سوریه هستند، وارد جنگی شدید شده است، هنوز در کنار حزب الله لبنان تنها خطری به شمار می آید که اسرائیل را تهدید می کند  از همین رو حملات هوایی و موشکی این رژیم علیه آن ادامه دارد.

تلاش برای تبدیل سوریه به لیبی و عراقی دیگر

تجاوز اسرائیل یادآور دلایل واقعی است که در پس حمله اسرائیل و آمریکا به سوریه به استثنای سایر کشور عربی دیگر نهفته است و هدف از آن تلاش برای سلب عناصر باقی مانده قدرت آن است به گونه ای که زمینه اشغال و تقسیم آن فراهم شود همانطور که در لیبی، عراق و یمن رخ داد.

بمباران سوریه، مدال عزت دولت و ملت

بمباران های آمریکایی و اسرائیلی علیه سوریه، مدال عزت سوریه، ارتش و ملت مقاوم آن است، چه این ملت با یکدیگر توافق کرده باشند چه اختلاف بین آنان ادامه داشته باشد، زیرا اسرائیل و آمریکا دشمن این امت و منبع بدخواهی وتوطئه چینی علیه آن هستند.

در این شرایط هنگامی که گزینه ما انتخاب بین جبهه سوریه و یا دشمن اسرائیلی باشد به هیچ وجه در ایستادن در جبهه سوریه تردید نمی کنیم و این چیزی است که در مکتب عزت و میهن پرستی  و عزت نفس عربی و اسلامی و زندگی شرافتمندانه آموخته ایم.

منبع: تسنیم