۶۹ درصد از معتکفین در سال ۹۵ خانم‌ها بودند و میزان تحصیلات معتکفین هم بررسی شده که خوشبختانه جمعیتی که دارای تحصیلات دانشگاهی و حوزوی هستند بسیار زیادند

به گزارش مشرق، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اعلام این که بیش از ۸۰۱ هزار و ۹۰۰ نفر برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: تعداد افرادی که می‌خواهند در این مراسم شرکت کنند بیش از این‌ها است، اما مساجد ما شرایط لازم را ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد صبح روز شنبه (۱۹ فروردین‌ماه) در نشستی که به مناسبت مراسم اعتکاف در ایام ماه رجب در سراسر کشور برگزار شد، با اشاره به سخنانی از امام راحل و مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبری می‌فرمایند «اعتکاف از رویش‌های انقلاب است».

وی در ادامه با ارائه گزارشی از مراسم اعتکاف سال ۱۳۹۴ و ۹۵ گفت: جمعیت اعتکاف در سال ۹۵ نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است. سال ۹۴ به دلیل تلاقی مراسم اعتکاف با امتحانات مدارس و دانشگاه آمار کم شد، ولی در سال گذشته ۷۴۹ هزار و ۵۱۹ نفر معتکف شدند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: از این تعداد ۲۳۰ هزار و ۶۷۹ نفر آقا و مابقی آن‌ها خانم بودند. جمعیت شهری هم نسبت به جمعیت روستایی در آمار این گونه است؛ ۵۶۶ هزار و ۴۱۹ نفر معتکف در شهرها بودند و ۱۸۳ هزار و ۱۰۰ نفر معتکفین در روستاها.

روحانی‌نژاد یادآور شد: ۲۱۹ هزار و ۲۸۹ نفر برای اولین‌بار معتکف شدند و بالغ بر ۵۳۰ هزار نفر برای چندمین سال متوالی معتکف می‌شدند. این آمار و ارقام نشان از این دارند که اعتکاف گرایشی دارد که اگر کسی یک سال در این مراسم معنوی شرکت کند سال بعد هم اشتیاق حضور در آن را دارد.

او ادامه داد: ۶۹ درصد از معتکفین در سال ۹۵ خانم‌ها بودند و میزان تحصیلات معتکفین هم بررسی شده که خوشبختانه جمعیتی که دارای تحصیلات دانشگاهی و حوزوی هستند بسیار زیادند. مساجدی که در سال ۹۵ در آن‌ها اعتکاف برگزار شد پنج هزار و ۵۶۸ مسجد بود و طلبه‌ها و دانشجویان شرکت کننده در مراسم اعتکاف ۲۴۶ هزار و ۹۵۹ نفر بودند، یعنی یک سوم معتکفین را این قشر تشکیل می‌دادند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان مجرد و ۴۵ درصد از آن‌ها متأهل بودند. گروه‌های سنی که در اعتکاف شرکت کردند این گونه تقسیم‌بندی شدند؛ ۱۵ تا ۲۰ سال ۲۰ درصد، ۲۱ تا ۲۵ سال ۲۳ درصد، ۲۶ تا ۳۰ سال ۱۸ درصد، ۳۱ تا ۴۰ سال ۱۹ درصد و ۴۱ به بالا ۲۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دادند. یعنی چیزی حدود ۶۵ درصد از جمعیت شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف جوانان هستند.

روحانی‌نژاد ادامه داد: آماری که از سراسر کشور تا به این لحظه به دست ما رسیده، ۵۷۱۹ مسجد اعلام آمادگی کردند که شرایط لازم برای برپایی مراسم اعتکاف را دارند که معتکفین یا از طریق سامانه‌های اینترنتی این مسجد ثبت نام کردند و یا اینکه به صورت حضوری مراجعه داشته‌اند. ۸۰۱ هزار و ۹۰۰ نفر تا این لحظه در مراکز استان‌ها ثبت نام کرده‌اند.

او افزود: کمترین مساجدی که در استان‌ها بوده‌اند کردستان ۲۱ مسجد، اردبیل ۳۰ مسجد و سیستان و بلوچستان ۶۰ مسجد است و شهرهایی که بیشترین تعداد مساجد را برای مراسم اعتکاف داشته‌اند عبارتند از خراسان رضوی با ۷۵۰ مسجد، اصفهان ۵۵۰ مسجد و تهران ۵۱۰ مسجد است. مراسم اعتکاف را در امامزادگان و مصلاها نمی‌شود برگزار کرد، مگر اینکه در کنار امامزاده‌ای مسجد باشد. مدت اعتکاف هم سه روز است که روز اول و دوم آن مستحب و روز سوم واجب است. در طول سال هم فقط دو روز نمی‌شود مراسم اعتکاف برگزار کرد و آن عید قربان و عید فطر است.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: هزینه‌های اعتکاف کاملا مردمی است و هیچ ارگان، نهاد و دستگاهی ریالی را برای این مراسم هزینه نمی‌کند، مگر اینکه بخواهند در امور و مسائل فرهنگی اقداماتی داشته باشند. اما رسانه ملی، سازمان تبلیغات، حوزه‌های علمیه، نیروی انتظامی و... همگی نقش مهمی را در برپایی این مراسم بر عهده دارند.

روحانی‌نژاد با اشاره به برنامه‌هایی که در این سه روز در تمام مساجد برپا می‌شود خاطر نشان کرد: سه مراسم ویژه داریم که یکی به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) در روز ۱۳ رجب است و ۱۵ رجب هم همزمان با وفات حضرت زینب (س) برنامه‌های ویژه‌ای داریم که امسال قرار است دعا برای مدافعان حرم جزء برنامه‌های اصلی باشد چرا که آن‌ها توانسته‌اند حرم‌های اهل بیت (ع) را در عراق و سوریه حفظ کنند. همچنین از دیگر برنامه‌های این مراسم اعمال ام‌داوود است.

او با اشاره به این مطلب که در آستانه انتخابات شورای اسلامی، ریاست جمهوری و انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی در برخی از شهرها هستیم، گفت: ما به تمام اولیای امور مساجد اعلام کرده‌ایم که کسانی که به عنوان کاندیدا هستند نمی‌توانند در مراسم اعتکاف حضور پیدا کنند و از این مراسم معنوی برای سخنرانی‌های تبلیغاتی خود استفاده کنند. ما برنامه‌هایی همچون حلقه‌های معرفت و کرسی تلاوت و همچنین مباحث فرهنگی متناسب با هر استان و مسجد را داریم. اگر سخنرانان بخواهند درباره مشارکت مردم در انتخابات سخن بگویند بلامانع است اما اینکه بخواهند به تبلیغ شخص یا گروهی بپردازند ممنوع است.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: ما از تمامی ائمه جمعه و مسئولان مساجد انتظار داریم که تا آخرین لحظه اگر شرایط پذیرش را دارند ثبت نام را انجام دهند. تعداد افرادی که می‌خواهند در این مراسم معنوی شرکت کنند بیش از این آمارهایی است که اعلام شد اما مساجد ما شرایط لازم را ندارند.

روحانی‌نژاد ادامه داد: علاوه بر مُبلغین و ائمه جماعات استان‌ها بیش از ۱۰ هزار و ۸۶۲ مبلغ هم به سراسر شهرها و روستاها و استان‌ها اعزام می‌شوند. مقام معظم رهبری توقع دارند که مباحث قرآنی در اعتکاف بیشتر برپا شود و بر همین اساس هم ما کرسی‌های تلاوت را بر پا می‌کنیم. در هیچ کجای کشور نرخی برای اعتکاف اعلام نشده است و چون این مراسم هزینه‌هایی دارد و کاملا مردمی است توصیه ما تمام مسئولان برگزاری این مراسم این است که حداقل دریافتی را داشته باشند و با این وجود بهترین خدمات را ارائه بدهند.

او ادامه داد: خیرین می‌توانند در این زمینه نقش بسیار مهمی را ایفا کنند و اگر لازم می‌دانند نذرهایی برای افطاری، سحری و یا مسائل فرهنگی داشته باشند. طبق آماری که ما داریم استان فارس در سال‌های گذشته بیشترین آمار معتکفین را داشته‌اند.

منبع: ایسنا