این شهید ، در حالی که فرماندهی لشکر23 نوهدرا بر عهده داشت، طبق روال همیشه گی اش ، شخصا در خط مقدم حاضر شد و به هدایت عملیات پرداخت که در همین حین ، با آتش مستقیم ارتش بعثی به شهادت رسید و نام خود را به عنوان «تنها فرمانده لشکر شهید» ارتش جمهوری اسلامی به ثبت رساند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ،حسن آبشناسان به سال 1315 در تهران متولد شد. حسن پس از کسب دیپلم در سال 1336 به دانشگاه افسری وارد و در سال 1339 با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شده و دوره مقدماتی را درسال 1340 به پایان رساند. وی پس از پشت سر گذاشتن اولین دوره رنجر در ایران ، تا سال 1356 دوره‌های عالی ستاد فرماندهی را طی نموده و در این میان نیز دوره‌های چتر بازی وتکاوری را در داخل و خارج از کشور گذراند.
شهرت حسن آبشناسان به تقید مذهبی ، آن هم در فضای آلوده ارتش شاهنشاهی به حدی بود که در میان هم دوره ای هایش به شیخ حسن معروف شد.  همین مسئله باعث شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سرعت مورد اعتماد انقلابیون قرار گیرد و از جمله افرادی باشد که پایه های نظامی سپاه پاسداران را قوت و قوام ببخشد.
سرلشكر  آبشناسان ، از نادر فرماندهان لشكري ارتش جمهوري اسلامي است كه  از نظر اخلاق و كارآمدي ، جزو ستارگان درخشان ارتش به شمار مي‌رود.
امیر سرلشکر حسن آبشناسان در هشتم مهر سال 1364 شمسی(مصادف با چهاردهم محرم) ، در حالی که   فرماندهی لشکر23 نوهد (یگان تکاوران نیروی زمینی با عنوان«نیروی ویژه هوابرد») را بر عهده داشت، طبق روال همیشه گی اش ، شخصا در خط مقدم «عملیات قادر » حاضر شد و به هدایت عملیات پرداخت که در همین حین ، با آتش مستقیم ارتش بعثی به شهادت رسید و نام خود را به عنوان «تنها فرمانده لشکر شهید» ارتش جمهوری اسلامی به ثبت رساند. وی همزمان با فرماندهی لشکر 23 نوهد ، فرماندهی قرارگاه شمال غرب ارتش جمهوری اسلامی را نیز بر عهده داشت.تربت پاک این عزیز ، در بهشت زهرا(س ،)قطعه: 26    ردیف:79   شماره:47 به امانت سپرده شده است.
به مناسبت هفته دفاع مقدس ، یادی می کنیم از این سردار بی مانندِ ارتش جمهوری اسلامی و چشمان خود را منور می نماییم به نظاره چند عکس از آن شهیدِ جاوید: