کد خبر 658268
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

بعد از امضاي تفاهمنامه ميان شهرداري تبريز و معاونت استان‌هاي صداوسيما براي توليد سريال شهيد تجلايي، اين بار استان قم دست به كار شده و قرار است هزينه‌هاي ساخت سريال شهيد زين‌الدين را پرداخت كند.

به گزارش مشرق، بعد از امضاي تفاهمنامه ميان شهرداري تبريز و معاونت استان‌هاي صداوسيما براي توليد سريال شهيد تجلايي، اين بار استان قم دست به كار شده و قرار است هزينه‌هاي ساخت سريال شهيد زين‌الدين را پرداخت كند. مشاركت استان‌ها در توليد مجموعه‌هاي تلويزيوني سرداران شهيد مي‌تواند گره چند ساله‌اي را كه در توليد مجموعه‌هاي فاخر تلويزيوني پيش آمده است، باز كند.
   
مشاركت تبريز براي سريال «فاتح سوسنگرد»
شهرداري تبريز امسال قصد دارد پروژه‌اي فرهنگي را در حوزه تلويزيون اجرا كند. صادق نجمي، شهردار تبريز درباره اين پروژه تلويزيوني مي‌گويد: شهرداري تبريز پروژه فرهنگي سريال «فاتح سوسنگرد» را با نگاه محتوايي و ويژه مد‌نظر قرار داده كه با حمايت شوراي اسلامي شهر، نهايي شده و به زودي كليد ‌زده مي‌شود. محتواي سريال، روايتگر حماسه و ايثار ماندگار شهيد تجلايي است و يكي از مستندات آن نيز قطعاً خانواده «علي آقا» خواهد بود.

اين سريال تلويزيوني كه جزو پروژه‌هاي فاخر تلويزيوني تعريف شده است توسط مركز صداوسيماي استان آذربايجان شرقي ساخته خواهد شد. شهيد تجلايي فرمانده لشكر 31 عاشورا بود كه در دوران دفاع مقدس موفق به بازپس‌گيري و فتح شهر سوسنگرد شد.
مراحل تحقيقات توليد اين مجموعه تلويزيوني آغاز شده است اما هنوز نام تهيه‌كننده و كارگردان اين سريال مشخص نشده است. آن طور كه مديران شهري تبريز اعلام كرده‌اند، لوكيشن ساخت اين سريال استان آذربايجان شرقي خواهد بود. به غير از تبريزي‌ها قمي‌ها هم قرار است براي سردار شهيدشان سريال بسازند، با اين تفاوت كه نام تهيه‌كننده آن مشخص شده و جزئيات بيشتري درباره ساخت اين سريال اعلام شده است.
  
توليد سريال شهيد زين‌الدين
روز گذشته و در حاشيه برگزاري يادواره سردار شهيد مهدي زين‌الدين و 6 هزار شهيد استان قم، شفيع آقا محمديان از توليد سريالي درباره زندگي اين سردار شهيد خبر داد. آقا‌محمديان در اين باره گفت: تحقيقات ميداني اوليه نسبتاً وسيعي در مورد شهيد زين‌الدين صورت گرفته است و پس از تكميل تحقيقات، به زودي مراحل نگارش فيلمنامه سريال آغاز مي‌شود. تحقيقات انجام شده در مورد شرايط اجتماعي، سياسي و سوابق مبارزاتي شهيد زين‌الدين از بدو تولد تا دوران قبل و بعد از انقلاب، قبولي به عنوان رتبه چهارم كنكور دانشگاه، حضور در دوران دفاع مقدس، حضور در كنار ديگر سرداران نام‌آور دفاع مقدس، حضور در سمت فرماندهي لشكر 17 امام علي‌بن‌ابي‌طالب(ع) و سرانجام شهادت وي مي‌باشد.

اين تهيه‌كننده و كارگردان سينما و تلويزيون افزود: نگارش متن فيلمنامه را گروهي از نويسندگان به سرپرستي سيدناصر هاشم‌زاده بر عهده دارند و پس از پايان نگارش، ساخت سريال در يك مجموعه 26 قسمتي پيگيري خواهد شد.
اين مجموعه تلويزيوني نيز توسط مركز صداوسيما استان قم توليد خواهد شد.
  
ديگر سرداران نيز منتظر استان‌ها باشند؟
توليد مجموعه‌هاي تلويزيوني پيرامون زندگي سرداران و فرماندهان شهيد دوران دفاع مقدس در تلويزيون مسبوق به سابقه است. هنوز هم بينندگان تلويزيون خاطره تماشاي سريال «شوق پرواز» را در خاطر دارند اما از اين مجموعه فاخر به بعد ديگر هيچ سريالي در آن سطح براي پرداختن به زندگي شهدا ساخته نشد. اگرچه بار‌ها نام‌هاي برخي از شهيدان سرافراز دوران دفاع مقدس براي ساخت مجموعه‌هاي تلويزيوني به ميان آمد اما هر بار مشكلي از جمله بي‌پولي باعث شد تلويزيون پروژه را بلاتكليف نگه دارد. مجموعه تلويزيوني «چمران» كه قرار است توسط جليل سامان ساخته شود، بارزترين نمونه اين دست سريال‌ها است. سامان كه فيلمنامه سريال را نگاشته و تا مرحله انتخاب بازيگر نيز پيش رفته به خاطر تأمين نشدن هزينه ساخت سريال مجبور شد «چمران» را كنار بگذارد و سراغ سريال ديگري برود.

صداوسيما هيچ وقت اعلام نكرده است كه از ساخت سريال‌هاي سرداران و فرماندهان شهيد دوران دفاع مقدس عقب‌نشيني كرده بلكه تلاش كرده است بر تعداد پروژه‌هاي آماده ساخت بيفزايد. در فهرست بلند اين نام‌ها شهيدان«باكري»، «خرازي»، «چمران» و «متوسليان» به چشم مي‌خورند.
از آنجايي كه هر ساله از سوي استان‌هاي مختلف همايش‌ها و كنگره‌هايي در بزرگداشت سرداران شهيد هر استان برگزار مي‌شود، اقداماتی مانند تعريف پروژه ساخت سريال توسط شهرداري آذربايجان شرقي یا مشاركتي كه در قم به وجود آمد مي‌تواند تأثير ديگر فعالیت‌ها را در بزرگداشت و زنده نگه داشتن نام و ياد شهيدان افزايش دهد.

بودجه‌هاي استاني قادر به تأمين همه يا بخش اعظمي از هزينه‌هاي ساخت مجموعه‌هاي تلويزيوني است و اين پتانسيل مي‌تواند به كمك رسانه ملي بيايد. شايد مشاركت استان‌ها راهي باشد براي اداي دين صداوسيما به شهدا و توليد آثاري فاخر كه به گنجينه توليدات ماندگار تلويزيوني بيفزايد.
 
منبع : روزنامه جوان