هزاران تن از مردم آمریکا در سرتاسر این کشور، چهارشنبه شب به خیابان‌ها آمدند، بزرگراه‌ها را بستند و آدمک ‌های رییس جمهور منتخب را سوزاندند.

سرویس جهان مشرق - هزاران تن از مردم آمریکا در سرتاسر این کشور، چهارشنبه شب به خیابان‌ها آمدند، بزرگراه‌ها را بستند و، آدمک  های رییس جمهور منتخب را سوزاندند و شعارهای خشمگینانه و توهین امیز علیه او سر دادند.

 

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ساعاتی بعد از اعلام نهایی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، هزاران تن از هوادارن هیلاری کلینتون، در اعتراض به انتخاب «دانلد جی. ترامپ»، به خیابان‌ها آمدند که تا ساعاتی از صبح پنجشنبه هم به طول انجامید. گرچه طبق گزارش‌ها عمدتا این تجمعات صلح آمیز بود.

هواداران بهت زده هیلاری کلینتون در شهرهای مختلف آمریکا از جمله دالاس، اوکلند، بوستون، شیکاگو، پورتلند، اور، سیاتل و واشینگتن و در کالج‌ها و دانشگاه‌های ایالات کالیفرنیا، ماساچوستز و پنسیلوانیا علیه نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمدند.

 

فقط در اوکلند، اداره پلیس خبر داد که جعیت حدودا 3000 نفره در 7 بعد از ظهر چهارشنبه بعد از گذشت ساعتی، به 7000 نفر رسید. شرایط در ساعات پایانی چهارشنبه در این شهر تنش آلود شد. گروهی از تظاهرکنندگان، با تاریک شدن هوا شروع به روشن کردن آتش در خیابان‌ها و شکستن شیشیه مغازه ها کردند. حتی پلیس ضدشورش فراخوانده شد و طبق گزارش ها یک افسر پلیس هم جراحت برداشت.

این اعتراضات ساعتی بعد از آن آغاز شد که هیلاری در سخنرانی «تمکین» خود به نتایج انتخابات، از هوادارنش خواست که به ترامپ " فرصتی برای هدایت" کشور بدهند.

 

یکی از بزرگ ترین اعتراضات در شهر لس انجلس، مرکز ایالت کالیفرنیا بود که پایگاه اصلی هواداران کلینتون نیز محسوب می شود. در این شهر، معترضان آدمک های مقوایی ترامپ را در مقابل ساختمان شهرداری آتش زدند و بخشی از یزرگراه 101 ایالتی را بستند. ماموران امنیتی فراخوانده شدند تا معترضان را از بزرگراه متفرق و راه را باز کنند.

در شهر نیویورک، جمعیت در مقابل برج ترامپ در خیابان اصلی پنجم و خیابان 56 میدتاون منهتن جمع شدند، یعنی در مقابل محل سکونت رییس جمهور منتخب.

آن‌ها فریاد می زدند، " رییس جمهور ما نیستی!" یا " نیویورک از ترامپ متنفر است" و پلاکاردهایی با این گونه جملات در دست داشتند: «ترامپ احمق Dumb Trump

کارکنان رستوران‌های این ناحیه از نیویورک که عمدتا لاتین تبار هستند نیز در این تجمع حضور داشتند.

 

این تجمعات منجر به بسته شدن خیابان ها، ایجاد ترافیک سنگین و حضور پررنگ پلیس شد.

پلیس با کامیون‌هایی خیابان پنجم را از دو بلوک مانده به سکونتگاه رییس جمهور منتخب آمریکا بست تا هم از ازدیاد بیشتر جمعیت جلوگیری کند و هم کنترل کار از دستش در نرود.

«امانوئل پرز»، 25 ساله، از محله برانکس نیویورک که در یک رستوران در منهتن کار می کند و بزرگ شده مکزیک است، از جمله لاتین‌تبارهای حاضر در میان جمعیت است. او به خبرنگار نیویورک تایمز گفت:

" من به این جا آمدم تا به نژادپرستی‌ای که او (ترامپ) رواج می دهد، اعتراض کنم.(او که به زبان اسپانیایی صحبت می کرد، ادامه داد) من برای شخص خودم نمی ترسم. من برای فرزندان زیادی نگرانم که قرار است از والدین خود جدا شوند(به واسطه سیاست‌های ترامپ علیه مهاجرین). این مساله هزاران خانواده را در برمی گیرد."

«بیانکا ریورا»، 24 ساله از محله هارلم شرقی، انتخاب ترامپ را امری که " نباید اتفاق می افتاد" توصیف می کند:

" ما در کشوری زندگی می کنیم که قرار است متحد باشد، که قرار است یک کوره ذوب باشد که فرهنگ های مختلف در آن یکپارچه می شوند. این انتخاب(ترامپ) نژادپرستی و جنسیت گرایی نهفته در جامعه آمریکا را عیان می کند."

در دانشگاه‌های مختلف در سراسر امریکا، دانشجویان در محوطه دانشگاه‌ها و کالج‌ها تجمع کردند و از روسای دانشگاه‌ها خواستند که جلساتی جهت تحلیل و همفکری درباره نتایج انتخابات برگزار کنند.

بعد از سخنرانی پیروزی ترامپ، بیش از 2000 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیا لس انجلس، به سوی خیابان‌های محله اعیان‌نشین «وست وود» در مجاورت این دانشگاه سرازیر شدند.

در دانشگاه های ساودرن کالیفرنیا، پردیس‌های دانشگاهی برکلی، سن دیه‌گو و سانتا باربارا، دانشگاه تمپل، داشنگاه فیلادلفیا و دانشگاه ماساچوستز هم اعتراضات مشابهی انجام شد.

حتی در چند شهر، دانش آموزان دبیرستان دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.
دانشجویان دانشگاه UCLA کالیفرنیا همه گیج و سردرگم از نتیجه انتخابات هستند و سر همه کلاس‌ها بحث اصلی، تفسیر این نتیجه غیرمنتظره است.
«بلانکا توره»، دانشجوی انسان‌شناسی می گوید: " من حقیقتا نگران آینده‌ام. ما همه می خواهیم با یکدیگر همفکری کنیم تا ببینیم اقدام بعدی چیست. یک واقعیت کاملا جدید حالا پیش روی ماست."
«جوی فرناندز»، دانشجوی سال پنجم اقتصاد می گوید که فقط می خواهد احساسات و افکار خود را با همکلاسی‌ها و هم دانشگاهی‌ها در میان بگذارد تا به یک نتیجه برسند.:
" من از این حس عدم اطمینان بزرگ ناراحتم." او فرزند یک مهاجر مکزیکی است و می گوید که شخصا از آینده خود به عنوان یک مهاجرزاده در دوران ترامپ نگران است: " ما همه به نوعی منتظریم که یک بمب ساعتی منفجر شود، مثل این که ناگهان تصمیم بگیرند که مهاجران را دیپورت کنند. این کاملا خلاف چیزی بود که ما از انتخابات انتظار داشتیم."
 
این‌ها همه در حالی است که آمریکایی‌ها خود را مهد والگوی دموکراسی در دنیا می دانند و در تبلیغات خود درباره احترام و تقدسی که برای مبانی دموکراتیک قایل هستند، لاف زیادی می زنند. اما به نظر می رسد که پذیرش نتیجه انتخابات، که بر خلاف تصور و پیش بینی‌های بخش بزرگی از جامعه آمریکا، حتی طرفداران خود ترامپ بود، اکنون برای حامیان نامزد شکست خورده، یعنی هیلاری کلینتون، سنگین و غیرقابل هضم است.

این اعتراضات و توهین هایی که نثار پیروز انتخابات شده و می شود، نشان از آن دارد، که جامعه آمریکا دچار یک شکاف بزرگ اجتماعی است که نمود آن در نتایج انتخابات قابل مشاهده است و این شکاف البته جای تحلیل و بررسی گسترده در روزهای آینده دارد.