معاون سازمان صنایع هوایی گفت: در صورت تولید انبوه پروژه «موتور توربوجت ملی»، سالانه ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور رقم خواهد خورد.

به گزارش مشرق، مراسم افتتاحیه پنجمین همایش ملی توربین گاز، در سالن آمفی تئاتر دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

در این مراسم کریمیان، معاون سازمان صنایع هوایی در خصوص طراحی و ساخت پیشرانه توربوجت ملی هوایی (اوج) گفت: این پروژه در سال ۱۳۹۰ به سازمان صنایع هوایی ابلاغ شد و علت این بود که هواپیمای جنگنده ای داشتیم که نیازمند تعمیر موتور بودند.

وی بهره گیری از رویکرد مهندسی سیستم را برای تولید محصولات پیچیده و اجرای پروژه هایی نظیر طراحی و ساخت پیشرانه توربوجت ضروری دانست و ادامه داد: تیرماه ۱۳۹۵ تست عملکردی پیشرانه با موفقیت انجام شد.

وی در مورد دستاوردهای مهم این پروژه توضیح داد: برای شکل گیری و توسعه زنجیره تامین کیفی و قدرتمند در اجرای این پروژه از همکاری ۱۰ دانشگاه و ۳۰ شرکت صنعتی و دانش بنیان بهره گرفته شده است و در صورت تولید انبوه موتور توربوجت ملی، سالانه ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور رقم خواهد خورد.

در این مراسم تورج محمدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه موضوع فناوری و فناوریهای نو، بحث بسیار جدی در کشور است و دانشگاههای ما مصمم اند در انتقال و بومی سازی این فناوریها، نقش اساسی ایفا کنند، اظهار داشت: دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در راستای توسعه فناوری و ارتباط با صنعت، این بحث را جدی پیگیری کرده و نمونه آن، موضوع توربین گاز است که در دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه پی‌ریزی و دنبال شده است.

رضا تقوی دبیر همایش نیز با اشاره به پیشرفتهای عمده و اساسی کشور در زمینه توربینهای گاز و موتور توربو جت «اوج» گفت: محفظه احتراق و کنترل حرارت، ارتعاشات و استحکام، کمپرسور و توربین، کنترل و عملکرد، مواد و ساخت، ۵ موضوع نشستها و محورهای تخصصی این همایش دو روزه را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که ۶۴ عنوان پذیرش شده و ارایه شفاهی می شوند توضیح داد: ۷۸ درصد مقالات را مراکز دانشگاهی ارسال کرده اند که در بین آنها بیشترین مقالات مربوط به دانشکده های مهندسی مکانیک و مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران است.

دراین مراسم پروفسور نسترینکو استاد دانشگاه هوایی مسکو در مورد «کاربرد موتورهای توربینی کوچک در هواپیماهای مدرن» و دکتر منتظری رئیس پژوهشکده توربین گاز در مورد شبکه توربین ایران، سخنرانی کرد.

وی گفت: ما بیش از سه دهه پر افتخار را در حوزه توربین گاز در کشور سپری کردیم و محصولات مختلفی تولید شده که در حال استفاده است. در دهه اول، تمرکز بر تعمیر و نگهداری و قطعه سازی در صنایع هوایی و تعمیرات نیروگاهی بود. دهه دوم ویژگی اش سه اتفاق همزمان بود. یکی ایجاد صنعت موتورهای توربین، دیگری ایجاد اولین دفتر طراحی موتورهای توربینی و سوم، تولید اولین محصول توربینی کشور به نام طلوع چهار که در طی این سالها، یکی از پر مصرفترین موتورهای کشور بوده است.

منتظری افزود: در دهه سوم، اتفاق بزرگتری رخ داد و دو توربین ساز بزرگ - شرکت توگا و توربو کمپرسور نفت- در کشور شروع به فعالیت کردند که با استفاده از بهترین فرصت های زمان خود، زیرساخت تولید توربین در کشور را فراهم آوردند.

وی گفت: دهه چهارم که حدودا از سال  ۱۳۹۰ شروع می شود ویژگیها و الزامات خودش را دارد از جمله اینکه در این دهه، طرح های کلان و ملی و مجموعه ای از فعالیتهای بزرگ را آغاز کردیم که طرح کلان ملی موتور هواپیما از آن جمله است.

وی اظهار امیدواری کرد دهه آینده و سال ۱۴۰۰، دهه حضور جهانی کشور در عرصه توربین باشد.

 این همایش ملی توسط دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران و با هدف آگاهی از آخرین دستاوردهای دانشگاهی و صنعتی در حوزه توربین گاز؛ هموارسازی نقشه راه طراحی، ساخت و بهره برداری صنعت توربین گاز؛ استحکام بخشی بیشتر به همکاری های صنعت و دانشگاه و نیز شناسایی گلوگاهها و نیازهای صنعت برگزار می شود.
منبع: مهر