کد خبر 634245
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، پیش‌بینی کرده‌ایم اولین هواپیماهای نو در نیمه دوم امسال و حداکثر تا پایان سال، وارد کشور شود.

به گزارش مشرق، مقصود اسعدی سامانی با ابراز خرسندی از صدور مجوز‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا به کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس در راستای معامله با ایران و رفع مشکلات اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی تحت نظارت خزانه‌داری آمریکا)، بیان کرد: مذاکرات فنی و مالی بین ایرلاین‌‌های ایرانی و کمپانی‌های سازنده هواپیما از مدت‌ها قبل پس از‌ برجام و توافق 1+ 5 انجام شد.
 
وی ادامه داد: طبیعتاً پس از صدور مجوز اوفک و وزارت خزانه‌داری آمریکا، امضاء قرارداد نهایی با کمپانی‌های سازنده ایرباس و بوئینگ را خواهیم داشت و در گام بعد موضوع انتقال هواپیماها به کشور مطرح است.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: انعقاد قرارداد منوط به صدور مجوز اوفک بود که با این مجوزهای اخیر صادر شده توسط آمریکا، به تدریج وارد مراحل بعدی و مالی خواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه ایران‌ایر و برخی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی با بوئینگ هم توافقاتی داشته‌اند، بیان کرد: طبق پیش قراردادهای اولیه هما 118 فروند انواع ایرباس و حدود 20 فروند هواپیمای ATR از کمپانی‌های سازنده خریداری خواهد کرد که در قالب فاینانس خواهد بود؛ البته ظاهراً از این 118 فروند ایرباس خرید 7 فروند کاهش یافته است.
 
اسعدی سامانی ادامه داد: با صدور مجوز اوفک، ایرباس و بوئینگ مجاز شدند که قرارداد را امضا کنند و از این پس مراحل انتقال هواپیماها به تدریج به داخل کشور انجام شود.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود:‌ البته برخی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی نیز با کمپانی سازنده بوئینگ مذاکراتی انجام داده‌اند که این گشایش اخیر (صدور مجوز اوفک)، موجب می‌شود پیش‌قرارداد‌ها به تدریج به مرحله اجرایی برسد.
 
اسعدی سامانی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود اولین فروند از این هواپیماها تا پایان امسال چندین فروند باشد.  
 
به گزارش فارس بعد از ظهر روز چهارشنبه 31 شهریورماه امسال بود که رسانه‌های داخلی به نقل از ‌رسانه‌های خارجی اعلام کردند کمپانی ایرباس مجوز فروش و تحویل هواپیما به ایران را از وزارت خزانه‌داری آمریکا اخذ کرده است.
 
‌در این خبر آمده بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون دو مجوز صادر کرده که به شرکت فرانسوی «ایرباس» اجازه می‌دهد شماری از هواپیماهای وعده‌ داده شده به ایران را تحویل دهد.؛ این هواپیماها از دو مدل A-320s و A-330s هستند.‌
 
بنابراین گزارش هرچند ایرباس شرکتی فرانسوی و مستقر در اروپا است، اما به دلیل آنکه بسیاری از قطعات به کار رفته در هواپیماهای این شرکت آمریکایی هستند، پاریس برای فروش هواپیما به ایران نیازمند مجوز خزانه‌داری آمریکا بود.
 
بلافاصله پس از انتشار این خبر،‌ خبرگزاری رویترز هم گزارش کرد که‌ شرکت «بوئینگ» از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را دریافت کرده است و این شرکت امروز اعلام کرده بود که انتظار دارد به زودی مجوز تحویل هواپیما به ایران را از دولت آمریکا دریافت کند.
 
پس از امضای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به 1+5 و ‌دستاورد آن (برجام) به عنوان ‌برنامه جامع اقدام مشترک یا joint comprehensive plan of Action‌ پیش‌قراردادی هم بین ایران و کمپانی ایرباس فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما به امضاء رسید.
 
‌پیش‌قرارداد خرید 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس بین ایران‌ایر و کمپانی ایرباس، اوایل زمستان سال گذشته‌ به امضاء رسید‌ و در آن‌ مقرر شد ‌‌118 فروند انواع هواپیمای ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود و در مدت زمان 5 تا 8 سال در اختیار هما قرار گیرد. که البته مقرر شد خرید 7 فروند از این هواپیماها در قرارداد جدید حذف شود.
 
پس از آن بود که کمپانی بوئینگ که حس کرده بود از این رقیب دیرینه خود در فروش هواپیما به ایران عقب افتاده است،‌ به عملکرد مدیران دولت آمریکا در صدور عدم مجوز فروش هواپیماهای کمپانی بوئینگ به ایران اعتراض کرد؛ دولت آمریکا نیز در جلسات مختلف مجاب شد به بوئینگ اجازه مذاکره به ایران را بدهد و بدین ترتیب پای کارشناسان بوئینگ و بازاریابان این کمپانی سازنده هواپیما به ایران باز شد.
 
کارشناسان بوئینگ‌ جلسات مختلفی با نمایندگان ایرلاین‌‌های ایرانی برگزار کردند، پیش‌قراردادهایی به امضاء رسید‌.
 
همچنین در پیش‌قرارداد دیگر ایران‌ایر با کمپانی ATR که 50 درصد سهام آن در اختیار کمپانی ایرباس است، 20 فروند هواپیمای ATR در دوره‌ 3 تا 4 ساله تحویل هما خواهد شد؛ البته طبق گفته مدیرعامل ایران‌‌‌ایر رقم خرید هواپیماهای ATR در پیش‌قرارداد بسیار کمتر از یک میلیارد یورو است‌.
 
پس از آن بود که موضوع جذب فاینانس از سوی کمپانی سازنده‌ و مجوز اوفک (Office of Foreign Assets Control) به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در آمریکا عنوان‌ و همین مجوز اوفک بهانه‌ای شد تا پیش‌قراردادهای مختلف خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ‌ به تعویق بیفتد‌ این در حالی است که ‌در یکی از بندهای توافق هسته‌ای، واشنگتن ملزم شده تحریم فروش هواپیما به ایران را رفع کند اما به هر حال صدور مجوز اوفک یک سال به طول انجامید.
 
طبق گفته مسئولان صنعت هوایی‌ برای توسعه ناوگان هوایی کشور، 500 فروند هواپیما لازم داریم که 50 میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد.
منبع: فارس