رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه ضمن درخواست از سران این کشور برای رعایت اصول دموکراسی و حاکمیت قانون، از آنها خواست تا تحقیقات درباره کودتای اخیر را به مجازات مخالفان و دگر اندیشان تبدل نکنند.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه در این باره گفت: هرگونه اقدام اشتباه در قبال قانون مداری فقط به تقویت روحیه کودتا منجر خواهد شد، ما به دقت باید از این مساله بپرهیزیم. ما می‌خواهیم همه افرادی که در رابطه با کودتا بازداشت شده‌اند در دادگاهی مطابق با دموکراسی و قانون محاکمه شوند.

قلیچدار اوغلو ادامه داد: ما کشوری قدرتمند با حاکمیت قانون هستیم. در جهان همواره شاهد کاهش دموکراسی بوده‌ایم اما ترکیه همیشه در جهت دموکراسی حرکت کرده است.

بیش از 10 هزار تن در ارتباط با کودتای نافرجام اخیر ترکیه بازداشت شده‌اند در حالی  که بیش از 50 هزار کارمند و نظامی نیز به اتهام ارتباط با جنبش فتح الله گولن، روحانی ترکیه‌ای مستقر در آمریکا از کار اخراج شده‌اند.

رهبر حزب مردم جمهوری خواه در ادامه اظهاراتش درباره احتمال بازگرداندن مجازات اعدام عنوان کرد: از این اقدام باید جلوگیری شود. کسانی که کشورها را رهبری می‌کنند باید عقل و درایت خود را حفظ کنند. اگر می‌خواهید یک کشور را تنها با مردم خیابان‌ها رهبری کنید، نمی‌توانید از آشوب و درگیری هم بگریزید.
منبع: ایسنا