کد خبر 561366
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱

مقامات اروپایی می گویند ترکیه فقط نیمی از معیارهای لازم برای سفر بدون روادید شهروندانش به اروپا را محقق کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه پرس تی وی، مارتا کیگان مدیر کمیسیون مهاجرت و امور اسکان اروپا روز پنج شنبه در سخنانی در پارلمان اروپایی در بروکسل گفت آنکارا 35 مورد از 72 شرط مورد نیاز را به طور کامل یا تقریبی انجام داده است.

این سخنان در حالی مطرح شده است که ترکیه تنها 10 روز تا ضرب الاجل تعیین شده برای انجام تعهداتش به منظور معافیت شهروندانش از دریافت روادید فاصله دارد.

کیگان افزود: «مقامات ترکیه مسما در تلاش هستند تا اجرای اصلاحات دولتی و قانونی را به منظور تحقق این پیش نیازها سرعت بخشند.»

ترکیه و اتحادیه اروپا ماه گذشته (اسفند ماه) برای کاهش سیل پناهجویانی که از طریق دریای اژه به یونان می‌روند، توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن آنکارا منابع مالی بیشتری برای پناهجویانی که در خاک این کشور زندگی می‌کنند، از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند. همچنین در عوض مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سرگرفته می‌شود و لغو روادید برای شهروندان ترکیه‌ای سریع‌تر انجام می‌شود.

در مقابل ترکیه نیز از تردد غیرقانونی پناهجویان از طریق سواحل این کشور و ورود آنان به اروپا از راه‌های غیرقانونی جلوگیری می‌کند و تمام پناهجویانی را که از این طریق به 28 کشور اتحادیه اروپا وارد شده‌اند، باز می‌گرداند.