کد خبر 555875
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵

سامانه اس 300 اساسا ایران را در برابر حمله اسرائیل و هر کشوری که جنگنده های رادار گریز نداشته باشد، مصون خواهد ساخت.

به گزارش مشرق، دکتر رضا سراج تحلیل‌گر مسائل راهبردی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:


اس 300 یکی از پیچیده ترین سامانه های ضد موشکی در جهان محسوب می شود. این سامانه در قالب یک سیستم راداری بسیار پیشرفته قادر به ردیابی همزمان 100 هدف در آسمان است و همزمان می تواند موشک های کروز، بالستیک، هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین  را در شعاع 120 تا 150 کیلومتری هدف قرار دهد.

اس 300 یک سيستم پدافند زمين به هو ا است که همواره برای آمريكا و متحدانش دردسر بزرگ بوده است. این سامانه شامل یک پرتابگر موشک سیار است که هر 3 تا 5 ثانیه قادر به پرتاب یک موشک است. این موشک می تواند در ارتفاع حداکثر 30 km و برد 150 km به یک هواپیما و یا موشک اصابت و آن را منهدم کند. زمان آماده‌سازی این سامانه حدود 5 دقیقه است و موشکهای آن از نوع انبارشونده‌ می باشد و مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند.

اس-300 شباهت زیادی با سامانه پدافندی آمریکایی ام ‌آی ‌ام-104 پاتریوت دارد و تنها هواپیماهای فوق‌العاده رادار گریز بی-2 و جنگنده اف-22 توانایی حمله به سامانه اس 300 را دارند. بنابراین سامانه اس 300 اساسا ایران را در برابر حمله اسرائیل و هر کشوری که جنگنده های رادار گریز نداشته باشد، مصون خواهد ساخت.

 یک فرمانده بلندپایه نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه با دیلی بیست گفت : « وجود سامانه های اس 300 باعث خواهد شد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران حتی برای ارتش آمریکا بسیار دشوار و هزینه بر شود.با توجه به اینکه سامانه های اس 300 دارای قابلیت جا به جایی است ، برای آمریکا بسیار دشوار خواهد بود که این سامانه ها را هدف قرار دهد.»

همچنین پایگاه اینترنتی « بیزینس اینسایدر » در گزارشی با این عنوان که « چرا فروش سامانه های موشکی پیشرفته اس 300 به ایران یک معامله بزرگ و مهم است » نوشت : « این اقدام روسیه به طور بالقوه می تواند باعث تغییر در موازنه قدرت در خاورمیانه شود.»