کد خبر 555142
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳

با توجه به افزایش روزافزون استفاده از سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی، شناخت علایق کاربران و روش‌های رفتاری آنها برای پیدا کردن مدل مناسبی از کسب و کار بسیار مهم است. تا با تعدادی از علایق و رفتارهای کاربران و روش‌های رسانه‌ای اجتماعی که در آینده‌ نزدیک بیشترین کاربر را خواهند داشت آشنا شویم.

 به گزارش مشرق، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اشتراک اطلاعات در آنها که به رسانه‌ی اجتماعی یا Social Media معروف هستند، روز به روز در حال افزایش است و صاحبان کسب و کارها بیش از پیش در تلاشند تا راهی برای استفاده‌ی مفید از این بازار رو به رشد پیدا کنند. شناخت رفتارها ونیازهای کاربران در این شبکه‌ها، قدم اصلی و اساسی برای اجرای ایده‌های نو در بازار شبکه‌های اجتماعی است.
 
کاربران شبکه‌های اجتماعی عاشق سرویس‌های جدید و مفیدی هستند که شبکه‌ محبوبشان ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که هر شبکه‌ اجتماعی که بتواند سرویس‌های بیشتری به کاربران ارائه دهد، از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهد بود. در ادامه با سرویس‌هایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی علاقه‌ی زیادی به آنها نشان داده‌اند و می‌توانند منابع خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند، آشنا می‌شویم:

۱. خرید از شبکه‌های اجتماعی
 
امروزه صاحبان کسب و کار به راحتی می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنند و کاربران این شبکه‌ها را به سمت فروشگاه‌های حقیقی و مجازی خود جذب کنند. شبکه‌هایی مانند فیسبوک و اینستاگرام در سال‌های اخیر منابع پرسودی برای صاحبان کسب وکارهای کوچک و بزرگ در کشور ما بوده‌اند. اما ایراد اصلی در استفاده از این شبکه‌ها این است که کاربر باید برای خرید محصول، وبسایت و یا اپلیکیشن شبکه‌ی اجتماعی را ترک کند. سرویس‌های معتبر مانند پینترست، فیسبوک و توییتر مدتی است که امکان خرید مستقیم کالا از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایشان را فراهم کرده‌اند.
 
با استفاده از این قابلیت شما به عنوان صاحب یک کسب و کار یا فروشنده‌ی یک کالا، می‌توانید کالا یا سرویس خود را در صفحه‌ی اجتماعی خود معرفی کنید و پس از اخذ مجوزهای لازم از آن شبکه‌ی اجتماعی، کالا را به صورت مستقیم در آن به فروش برسانید. کاربر نیز با مشاهده‌ی محصول شما به راحتی و بدون نیاز به ترک صفحه، دکمه‌ی خریدی که سرویس مورد نظر برای کالا فراهم کرده است را انتخاب می‌کند و عملیات خرید را مستقیما انجام می‌دهد.

۲. شبکه‌ اجتماعی برای محل کار
 
گاهی اوقات کارکنان یک شرکت و سازمان برای ارتباط با یکدیگر و یا انجام جلسات و بحث‌های کاری، نیاز به شبکه‌های اجتماعی دارند و البته تمایلی به این ندارند که از حساب‌های شخصی برای این منظور استفاده کنند.شبکه‌های اجتماعی معتبر مانند فیسبوک و لینکدین امکاناتی را برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی شغلی فراهم کرده‌اند. با استفاده از این امکانات افراد شاغل در یک شرکت می‌توانند شبکه‌ای برای ارتباطات کاری ایجاد کنند که از پروفایل‌های شخصی آنها جداست. حتی می‌توان زمان‌های ارسال پیغام در این شبکه‌ها را نیز محدود به زمان کاری کرد. اگر امکان ارسال تبلیغات به شبکه‌های این‌چنینی فراهم شود، صاحبان مشاغل می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی این شبکه‌های کوچک، مشتران بالقوه‌ی خود را از میان این گروه‌های کاری پیدا کنند.

۳. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان
 
رفتار کاربران در استفاده‌ از اپلیکیشن‌های پیامرسان نشان داد که این سرویس‌ها منبع بسیار خوبی برای جذب مشتری و کسب درآمد هستند. امروزه کمتر کاربری را می‌شناسیم که از اپلیکیشن پیام‌رسان برای ایجاد ارتباط با دوستان و آشنایان و یا ارتباطات کاری استفاده نکند. محبوبیت این اپلیکیشن‌ها به دو دلیل است. یکی این که پیام‌های ارسال شده در آنها طبق الگوریتم نمایش داده نمی‌شود و کاربر می‌تواند هر پیام یا متنی را که دوست دارد ابتدا مطالعه کند. دیگر این که تبلیغات بدون اجازه‌ی کاربر نمایش داده نمی‌شوند.
 
اما چگونه می‌توان از این سرویس‌ها برای رشد کسب و کار استفاده کرد؟ شما به عنوان یک ارائه‌دهنده‌ی کالا یا سرویس، در این اپلیکیشن‌ها با خیل عظیمی از مشتریان بالقوه روبرو هستید که می‌توانید با ارسال پیام‌ها و محتواهای مفید، آنها را به سمت کسب و کار خود جذب کنید. بعلاوه می‌توانید مشتریان خود را برای دریافت تخفیف‌ها و خبرهای فروشگاه خود، به عضویت در کانال خبررسان وبسایتتان ترغیب کنید یا از این اپلیکیشن‌ها برای ارتباط مستقیم با مشتریان به منظور خدمات پس از فروش استفاده کنید تا از رفتار آنها به عنوان بازخوردی برای محصول خود نیز بهره ببرید.
 
اما رسانه‌های اجتماعی محبوب تنها به این سه مورد محدود نمی‌شوند و این صنعت رو به رشد هر روز با رسانه‌ای جدید تلاش می‌کند تا کاربران را بیش از پیش به خود علاقمند کند. برای نمونه تعدای از این رسانه‌ها در ادامه آمده‌اند:
 
    ویدیوهای ۳۶۰ درجه
    ویدیوهای زنده
    خدمات پس از فروش با استفاده از رسانه‌های اجتماعی
    اینترنت اشیاء
 
منبع: زومیت