کد خبر 540553
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

یک کارشناس بازار طلا و ارز با بیان اینکه سقف بالایی برای اونس جهانی قابل تصور نیست، گفت: در صورتی که ارزش دلار کاهش قابل توجهی به ثبت برساند، ارزش سکه کاملا همسو با آن عمل نکرده و این موضوع به دلیل پیش خور شدن کاهش قیمت سکه در گذشته بوده است.

به گزارش مشرق،در یک سال گذشته ارزش اونس جهانی و ارزش طلای خام در کنار ارزش سکه تمام بهار کمتر از مرز روانی خود بود به گونه‌ای که هیچ کسی پیش بینی رشد ارزش اونس جهانی به بیش از نرخ 1200 دلار، طلای خام 18 عیار به بیش از 100 هزار تومان و سکه تمام به بیش از یک میلیون تومان نمی‌کرد، اما در دو هفته اخیر ارزش اونس جهانی با جهش‌های لحظه‌ای به نرخ 1250 دلار رسید که این موضوع عاملی شد تا طلای خام 18 عیار و سکه تمام بهار مرز روانی نرخ خود را بشکنند.

این اتفاق بار دیگر در طی معاملات روز سه‌شنبه رخ داد اما با این تفاوت که ارزش سکه تمام مرز شکنی نکرد و در ساعات پایانی روز چهارشنبه با تکیه بر رشد ارزش اونس جهانی مرز یک میلیون تومان را نیز شکست.

مشابه این اتفاق 12 ماه پیش رخ داد و بزرگترین سوال آن است که آیا بازار طلا و سکه ایران همچون دیگر بازارها در دنیا از یک قاعده و قانون منظم و خاصی پیروی می‌کند یا در هر زمان یک رویه را برای خود انتخاب می‌کند.

در این رابطه یک کارشناس طلا و ارز با بیان اینکه سقف بالایی برای اونس جهانی قابل تصور نیست، بیان کرد: در صورتی که ارزش دلار کاهش قابل توجهی به ثبت برساند، ارزش سکه کاملا همسو با آن عمل نکرده و این موضوع به دلیل پیش خور شدن کاهش قیمت سکه در گذشته بوده است.

امیرمحمد خدیوی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: طلا از گذشته و به صورت سنتی کالایی بوده که مردم با نگاه سرمایه‌گذاری و ذخیره‌سازی به عنوان یک پناهگاه امن برای زمان‌های بحرانی خریداری می‌کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سکه به اصطلاح قر بوده و این در حالی است که ارزش آن در دو هفته گذشته با توجه به نرخ یکسان اونس و دلار اینچنین نبود، از این رو می‌توان تاکید کرد که شرایط اقتصادی و سیاسی در هر زمان به‌گونه‌ای بر نرخ‌های بازار طلا و سکه تاثیرگذار است.

او افزود: آن چیزی که امروز سکه را قر کرده انتظار از آینده بوده، در روند آینده اونس و به ویژه دلار ابهاماتی وجود دارد، در حال حاضر آنچنان سقف بالایی برای اونس جهانی با وجود رشد 100 دلاری آن قابل تصور نیست و دلار به واسطه شایعات و شائباتی همچون ورود دلار‌های پسابرجام و تک نرخی کردن دلار، ارزشی غیر‌ واقعی در داخل سکه به دست آورده است.

خدیوی با تاکید بر اینکه یک مسئله مشابه در بازارهای متفاوت قیمت‌های متفاوتی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه نرخ دلار در داخل سکه ارزان است، قاچاقچیان می‌توانند به راحتی برای کسب سود در بازارهای مختلف دست به خرید و فروش بزنند، همچنین می‌توان گفت یک عده این کار را پیگیری می‌کنند تا فاصله قیمتی افزایش یافته و سودهای بیشتری را نصیب خود کنند.

وی در رابطه با اینکه در زمان افزایش فاصله قیمتی چه اتفاقی در بازار رخ خواهد داد، بیان کرد: در حالت اول نرخ دلار به 3550 تومان رشد خواهد کرد که این رشد قیمت قری سکه را رفع خواهد کرد اما در حالت دوم اگر نرخ دلار افت بیشتری را به ثبت برساند در نهایت قیمت سکه به میزان افت دلار کاهش نخواهد داشت و این موضوع به دلیل آن است که کاهش قیمت در گذشته پیش خور شده است.

این کارشناس بازار طلا و ارز در رابطه با تفاوت رفتار بازار سکه طی یک هفته اخیر،‌گفت: هفته گذشته ارزش اونس جهانی به لحظه جهش قیمتی به ثبت می‌رساند که این جهش قیمتی در هفته جاری رخ نداد و پیش بینی می‌شود اگر چند روزی نرخ سکه بیشتر از مرز روانی یک میلیون تومان باشد به این آسانی‌ها کاهش قیمتی در بازار سکه رخ ندهد.


منبع: اقتصادنیوز