کد خبر 489579
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴

حضور مک‌دونالد در ایران از جنجالی‌ترین خبرها پس از توافق هسته‌ای بود.بطوریکه در شبکه‌های مجازی جمله «خداحافظ فلافل- سلام مک دونالد!» بسیار به چشم میخورد،درحالیکه در گذشته نیز حضور برندهای غذایی آمریکایی در ایران چون پپسی و کوکاکولا حواشی زیادی داشت.

به گزارش مشرق، پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و رای جهانیان به برداشته شدن تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف آمادگی خود را برای حضور در ایران اعلام کردند. رستوران‌ّهای زنجیره‌ای مک‌دونالد هم یکی از صدها شرکتی بود که از این قاعده مستنثنی نشد و در درگاه اینترنتی خود آمادگی‌اش را برای ایجاد نمایندگی در ایران اعلام کرد. پس از آن بود که شبکه‌های مجازی از این جمله پر شد «خداحافظ فلافل- سلام مک دونالد!»
 
به دنبال اعلام آمادگی فروشگاه مک‌دونالد برای حضور در ایران بحث‌های گسترده‌ای مبنی بر اینکه چقدر فروشگاه‌ها و رستوران‌های بزرگ دنیا، امکان حضور در ایران را دارند؛ صورت گرفت و مصاحبه‌ّای بسیاری در این زمینه انجام شد. از آن‌جمله می‌توان به صحبت‌های علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران اشاره کرد که گفته‌ بود: «در زمینه حضور رستوران‌های خارجی در ایران منع قانونی وجود ندارد و احتمالاً از این پس شرایط برای رقابتی شدن بازار بیش‌تر فراهم می‌شود ولی برای اینکه این نوع رستوران‌ها در ایران بتوانند حضور داشته باشند، نیاز به اخذ مجوزهایی از سازمان صنعت، معدن و تجارت و البته وزارت بهداشت است.»
 
به گزارش CHN، طی سال‌های گذشته بحث حضور برندهای مختلف صنایع غذایی بین المللی و به‌ویژه آمریکایی در ایران با حاشیه‌های فراوان همراه بوده و شایعات مربوط به فعالیت این برندها نیز همیشه رونق داشته است. با این وجود شاهد حضور برندهایی مانند پپسی، کوکاکولا، نستله و ... بوده‌ایم و حتی در برخی مواقع که اجازه فعالیت برندهای خارجی با مجوز رسمی در داخل کشور داده نمی‌شد، برخی از افراد با ایجاد تغییرات جزیی در نام آن برند یا ایجاد شعبه‌ای غیرقانونی در صدد فعالیت با آن نام تجاری برآمدند. اما در شرایط کنونی این سئوال مطرح می‌شود که با توجه به بازشدن درهای ایران به سوی جهانیان تکلیف حضور برند‌هایی مانند مک‌دونالد در ایران چیست؟
 
«محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت دراین باره گفته‌ است:‌‌ «الزاماتی که رهبر معظم انقلاب در نامه به ریاست جمهوری در خصوص برجام فرمودند و مربوط به فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و در خصوص تولید ملی، توانمند سازی، اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی آمریکایی است را طی بخشنامه ای اجرایی می‌کنیم.»
 
حال با توجه به صحبت‌های رئیس اتاق اصناف ایران و تاکید او مبنی بر اخذ مجوزهایی از سازمان صنعت، معدن و تجارت برای حضور رستوران‌های زنجیره‌ای و گفته‌های وزیر صنعت مبنی بر بخشنامه شدن توقف واردات کالای مصرفی از آمریکا، باید دید تکلیف حضور مک‌دونالد و سایر برندهای آمریکایی در ایران چگونه خواهد شد.
منبع: تسنیم