کد خبر 48407
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۲

ژنراتور بدون نياز به سوخت براي نخستين بار در جهان توسط مخترع جوان ايراني در کشور ساخته شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر محمدعلي شفاعت مخترع اين ژنراتور در تشريح اين دستگاه گفت: طراحي و ساخت اين ژنراتور بيش از 8 سال زمان برده و هزينه اي که بابت آن توسط بنده صرف شده معادل 20 ميليارد ريال است.

وي در مورد نحوه کار اين سيستم افزود: اين دستگاه با استفاده از آهن رباي مغناطيسي طراحي شده و چنانچه ادعاي سازندگان آهن رباها در مورد اينکه طول عمر اين آهن رباها بيش از 20 سال است درست باشد تا همين مدت به کار خود ادامه مي دهد.

شفاعت با اشاره به مصارف اين ژنراتور گفت: اين ژنراتوربسته به نوع طراحي و توان آن قابليت استفاده درمصارف خانگي ، صنعتي ، ساخت اتومبيل هاي برقي و به طور خلاصه هرآنچه نيازبه برق دارد را داشته و دارد.

وي تصريح کرد: هم اينک با حمايتهاي بسيج علمي کشور در حال برنامه ريزي براي توليد انبوه اين ژنراتور در داخل کشور هستيم که به اين ترتيب، ايران به قطب انرژي جهان بدل خواهدشد.

شفاعت، هزينه تمام شده براي ساخت نيروگاهي با اين ژنراتور را تا 30 درصد کمتر از هزينه تمام شده براي ساخت نيروگاهي با شيوه هاي امروزي دانست و گفت: تا امروز از 90 درصد از کشورهاي جهان درخواستهايي براي اجراي اين پروژه در اين نقاط داشته ايم.

مهندس شهبازي، رئيس سازمان علمي و فناوري بسيج کشور نيز در همين ارتباط گفت: اين طرح بزودي توسط مقامات کشوري رونمايي خواهدشد.

وي با ملي خواندن اين طرح گفت: اميدواريم با حمايتهاي تمامي ارگانهاي مرتبط اين طرح ملي و حتي فراملي در سال جهاد اقتصادي اين طرح را که مي توان آن را به حق انقلابي در عرصه انرژي ناميد، به بهره برداري انبوه رسيده و ايران به بزرگترين صادر کننده انرژي در جهان بدل شود.