وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با یک روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی اذعان کرد برای ریاض بحران یمن و سوریه ضروری‌تر از مسئله فلسطین است.

به گزارش مشرق، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی با ارسال پیام صلح به اسرائیل، از این رژیم خواسته است فرصت را برای عملی شدن «طرح صلح سعودی»، غنیمت بشمارد.

الجبیر تأکید کرده است این طرح که در سال 2002 ارائه شده، به‌‌رغم تحولات متعدد، به قوت خود پابرجاست.

پیام صلح الجبیر از طریق «جدعون کوتس» خبرنگار روزنامه عبری‌زبان معاریو منتقل شده است.

براین اساس، وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگوی ویژه با خبرنگار روزنامه معاریو در ریاض، خواستار آن شده است رسانه‌های اسرائیلی اوضاع عربستان سعودی، نگرانی‌های مسئولان این رژیم و پیشنهاد صلح آنها با تل‌آویو را بازتاب دهند.

الجبیر در این گفت‌وگو اذعان کرده است تحولات سوریه و یمن ضروری‌تر از مسئله فلسطین است.

روزنامه معاریو در گزارش خود نوشت اوضاع یمن و خطر تروریسم در صدر اولویت‌های عربستان سعودی قرار دارد. براساس داده‌های بین‌المللی، عربستان سعودی از اسرائیل در عملیات نظامی خود در یمن کمک‌هایی دریافت کرده است.

عادل الجبیر در این مصاحبه عنوان کرده است، اوضاع کنونی فلسطین همچنان وخیم است؛ موضوع مهم این است که برای پایان دادن به تنش‌ها گام‌هایی برداشت. عربستان برای تحقق صلح تلاش خواهد کرد ولی پیش از هر چیز باید بحران سوریه حل و تروریسم داعش ریشه‌کن شود.

به نوشته معاریو، منابع سعودی در گفت‌و‌گو با این روزنامه اظهارات منسوب به «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین را که فاش کرده است کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با میانجیگری شرکت‌های آمریکایی در حال مذاکره برای خرید سامانه‌ «گنبد آهنین» با اسرائیل هستند، تکذیب نکردند.

منابع سعودی همچنین اعلام کردند اسرائیل و عربستان درخصوص مسئله ایران تلاقی منافع دارند. آمریکا نیز خدماتی را برای تقویت سطح امنیت در عربستان در برابر آنچه که تهدیدهای ایران خوانده شده، ارائه داده است.

برای نخستین بار است که یک روزنامه‌نگار اسرائیلی به عربستان سعودی سفر می‌کند. پیشتر، روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» یکی از خبرنگاران خود را برای پوشش دادن سفر «جورج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به ریاض، به عربستان سعودی اعزام کرده بود.
منبع: تسنیم