سردار سرلشگر یحیی رحیم‌ صفوی، فرمانده سپاه پاسداران در جشن ایثار و مقاومت گفت: نامه‌های برخی از مردم را در کتاب خاطراتم با عنوان «از جنوب ایران تا جنوب لبنان» آورده‌ام. نامه‌ها نشان می‌دهد که این مردم از رزمندگان پشتیبانی و حمایت می‌کردند و باعث به وجود آمدن فرهنگ ایثار و مقاومت شدند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم جشن ایثار و مقاومت به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار سرلشگر یحیی رحیم‌ صفوی، فرمانده سپاه پاسداران، دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا سخنرانی، سردار سعید الفتی، حسین نوش‌آبادی و برخی مسئولان این وزارتخانه دوشنبه 26 مرداد در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دولت و ملت ما با همدلی و همزبانی از پیچ خطرناک بگذرند

سردار صفوی درباره کمک‌های مردم به جبهه‌های دفاع مقدس گفت: در ایام عید که ما نمی‌توانستیم به خانه برویم و در جبهه‌های جنگ مشغول نبرد بودیم، من در درون یکی از بسته‌های آجیل کمک‌های مردمی نامه دست‌نویسی پیدا کردم که در این نامه نوشته شده بود:«من زهرا هستم و زمانی که پدرم می‌خواست به جبهه بیاید دچار تصادف شد و درگذشت. من، مادرم و بقیه افراد خانواده یک ماه روزه گرفتیم و قالی‌بافی کردیم تا بتوانیم این بادام‌ها و نان خشک را برای شما بفرستیم. رزمندگان اسلام این هدیه ما را قبول کنید.»
 
وی با اشاره به کتاب «از جنوب ایران تا جنوب لبنان» افزود: این نامه به من روحیه‌ای صدبرابر داد؛ نامه‌ای که من آن را در کتاب خاطراتم با عنوان «از جنوب ایران تا جنوب لبنان» عینا منعکس کردم. همه ملت ما از جان و مال و فرزندانشان در دفاع از کشور دریغ نداشتند آنها از ما پشتیبانی و حمایت کردند، پشتیبانی و حمایتی که موجب به وجود آمدن فرهنگ ایثار و مقاومت در جبهه‌های دفاع مقدس شد.
 
این سردار دفاع مقدس اظهار کرد: روحیه ایثار و شهادت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است که باعث استقلال و شکل‌گیری زیرساخت‌های تمدن نوین ایرانی اسلامی شد. این تمدن‌سازی نیاز به نیروهای تمدن‌ساز دارد که بتواند پیام انقلاب را در دنیا منتشر کند.
 
صفوی سپس درباره پیامدهای جنگ تحمیلی عنوان کرد: بحث ایثار و شهادت مربوط به زمان گذشته نیست. این ویژگی چه در نیروهای داخل جبهه و چه پشت جبهه بروز و ظهور داشت و در همه ملت‌ ما قابل مشاهده بود. در دفاع مقدس ما جمعیتی بالای سه میلیون نفر در کشور جابه‌جا شدند و هنوز برخی از آبادانی‌ها و خرمشهری‌ها به این شهرها بازنگشتند و تقریبا پنج میلیون و پانصد نفر از این جنگ آسیب دیدند.
 
فرهنگ مقاومت ایرانی اسلامی در پیشانی رزمندگان حزب‌الله

وی بیان کرد: با وجود آسیب‌ها و مشکلاتی که جنگ برای ما داشت، اما دفاع مقدس توانست فرهنگ مقاومت و مکتب مقاومت را به تصویر بکشد، از این‌رو این فرهنگ مقاومت و ایثار است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی بسازد. دولت و ملت ما با همدلی و همزبانی و تکیه بر این اقتصاد از این پیچ خطرناک تحریم‌ها عبور و به پیروزی بزرگ‌تری دست پیدا کردند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به صدور فرهنگ عنوان کرد: فرهنگ ایثار ما تولید فرهنگ مقاومت کرد و ما این فرهنگ را به کشورهای اسلامی صادر کردیم. اگرچه کسانی فکر می‌کردند ما فرهنگ و انقلاب‌مان را با نیروی نظامی منتقل خواهیم کرد، در حالی‌که این فرهنگ با قدرت نرم‌افزاری و اندیشه‌ امام راحل منتقل شد و اندیشه حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی لبنان را تشکیل داد و به جهان اسلام راه پیدا کرد.
 
صفوی اظهار کرد: فرهنگ مقاومت ایرانی اسلامی که در پیشانی رزمندگان دفاع مقدس بود، در پیشانی رزمندگان حزب‌الله لبنان در زمان جنگ 33 روزه که رژیم صهیونیستی از آنها شکست خورد، قابل مشاهده بود. آنها از ما الگو گرفتند. امروز باید بگوییم فرهنگ مقاومت انقلابی ما، از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام (جنوب شرق آسیا) صادر شده و ملت‌های مسلمان، ایران اسلامی را با عنوان یک قطب قدرت و قلب تپنده جهان اسلام و بیداری اسلامی می‌شناسند و آرزو دارند که چنین نظام مردم سالار دینی را در کشورهایشان پیاده کنند.
 
کانون خانواده نیازمند فرهنگ ایثار و مقاومت است

وی گفت: انقلاب کبیر اسلامی ایران و دفاع مقدس به رهبری امام راحل با جوهره ایثار و با ظرفیت عظیم اعتقادی خود یک گفتمان و تفکر قدرتمند منطبق بر فترت بشری را در محیط بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاد کرده و با ارایه یک منظومه‌ تمدنی الهام‌بخش، فرهنگ مقاومت و نویدبخش بیداری اسلامی را در میان ملت‌ها ترویج کرده است.
 
این سردار دفاع مقدس عنوان کرد: از نظر بنده به عنوان یک معلم دانشگاه رمز دوام انقلاب و عبور از پیچ بنیانگذاری تمدن انقلاب اسلامی و اصالت‌بخشیدن به فرهنگ قرآنی، نبوی، علوی و فرهنگ ایثار مختلف است. من امیدوارم در تنظیم برنامه ششم دولت در سال 95 با توجه به وزارتخانه ارزشمند فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی فرهنگ ماست، اصول انقلاب اسلامی در مبانی تصمیم‌گیری دولت و برنامه‌های سال آینده گنجانده شود. اصولی که رمز پیروزی ملت ما و ایستادگی در فرهنگ قرآنی اسلامی است. یکی از اصول این فرهنگ ایثار در سطوح و لایه‌های مختلف اجتماعی است.
 
صفوی اظهار کرد: امروزه نیاز است که فرهنگ ایثار و مقاومت در کانون خانواده ما نیز رسوخ کند. نگاهی به آمار قوه قضائیه نشان‌دهنده مشکلاتی است که در خانواده‌های جامعه ما وجود دارد. امروز دشمنان کانون خانواده‌ها را نشانه گرفته‌اند. برای بقای خانواده و جلوگیری از نفوذ فرهنگ دشمن به آن ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت می‌تواند به بقای کانون خانواده کمک کند.

در پایان این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب «روزگار آشنا» (خاطرات یکی از آزادگان به نام «قادر آشنا» نوشته عادله ارشادی) لوح سپاس و تابلویی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سردار صفوی اهدا و از چند نفر از آزادگان سرافراز از جمله قادر آشنا نیز قدردانی شد.
*ایبنا