کد خبر 432907
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۳

به خاطر دارم روزهای اول حمله صدام تلفنی با ملک حسین، شاه اردن صحبت کردم و خواستم کمک کند تا جنگ متوقف شود. ملک حسین خیلی خوشحال بود و می گفت سران عرب را جمع کنیم و حمله صدام را تأیید کنیم.

 به گزارش مشرق، جنگ تحمیلی که آغاز شد تمام محاسبات قدرت های جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران به گونه ای کنار هم قرار گرفته بود که کمتر کسی می توانست حتی فکر کند عراق پیروز این نبرد نخواهد بود.

امکانات تسلیحاتی ایران در برابر حزب بعث که استکبار جهانی حمایتش می کرد بیشتر به شوخی شباهت داشت. اما رزمندگان اسلام با ایمان به خدا و اطاعت از امام خمینی(ره) چشم دنیایی را محو رشادت هایشان کردند و معادلات را به خون هایشان بهم زدند.

آنچه می خوانید خاطره ای است کوتاه و خواندنی از حافظ اسد رییس جمهور فقید سوریه که در مورد انجام عملیات رمضان (اولین حمله برون مرزی ایران) واکنش سران عرب به این ماجرا است.

«به خاطر دارم روزهای اول حمله صدام تلفنی با ملک حسین، شاه اردن صحبت کردم و خواستم کمک کند تا جنگ متوقف شود. ملک حسین خیلی خوشحال بود و می گفت سران عرب را جمع کنیم و حمله صدام را تأیید کنیم.

در تماس با شاه عربستان دیدم او هم همین موضع را دارد. بعد از پیروزی ایران در خرمشهر، قبل از عملیات رمضان رؤسای حکومت های منطقه تماس می گرفتند و می گفتند ایران می خواهد وارد خاک عراق شود. به آنها گفتم چرا وقتی که عراق جنگ را شروع کرد چیزی نگفتید؟ می گفتند ایران می خواهد رژیم عراق را سرنگون کند. در این صورت آمریکا وارد منطقه می شود. گفتم: مگر عراق نمی خواست این کار را انجام دهد؟ آمریکا هم وارد نمی شود ولی اگر بشود خیلی بهتر است. دست ها رو می شود.»

منبع: فارس