کد خبر 387350
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

چین پرواز آزمایشی بزرگترین پهپاد خود را آغاز کرد که احتمالا کاربرد اطلاعات و شناسایی دارد.

به گزارش مشرق، پهپاد جدید چینی ها ˈعقاب آسمانیˈ نام دارد و انتشار نیافتن اطلاعاتی درباره آن، نشان می دهد که این پهپاد، مانند هواپیمای بی سرنشین RQ-180 در آمریکا، یک سلاح راهبردی و سرّی شمرده می شود.

طرح کلی عقاب آسمانی، به این صورت است که ˈبدنه پیشینˈ با دو تیرک به دُمِ پلیکان مانندِ هواپیما متصل می شود و این دُم نیز محل نصب دو موتور ˈتوربوفنˈ است.

آزمایش تونل باد نشان می دهد که این پهپاد با شرایط سرعت ˈهشت دهم ماخˈ و ارتفاع 25 کیلومتری آزمایش شده است. این اطلاعات به ویژه از آن نظر شایان اهمیت است که بدانیم پهپاد آمریکایی RQ-4 تنها تا ارتفاع 18 کیلومتر می تواند اوج بگیرد.

تصویرهای ماهواره ای نشان می دهد که ˈعقاب آسمانیˈ احتمالا 25 متر طول و 50 متر عرض دارد و حداکثر وزن آن می تواند به 15 تا 20 تن برسد. بدین ترتیب، ˈعقاب آسمانیˈ نه تنها بزرگترین پهپاد چین، که یکی از بزرگترین پهپادهای جهان خواهد بود.

هفت رادار روی بدنه عقاب آسمانی، تصویری 360 درجه برای این پهپاد فراهم می آورند و پشتیبانی کنترل هواپیما را برعهده دارند. رادار ˈپویش فعال الکترونیکیˈ (AESA) در جلو، رادارهای X/UHF AMTI AESA روی دو موتور و دو رادار انتهای تیرک ها، از جمله رادارهای یادشده اند.

AMTI یا ˈنمایشگر اهداف متحرک هواییˈ، راداری است که برای ردگیری هدف های هوایی مانند جنگنده ها یا موشک های کروز به کار گرفته می شود.

GMTI یا ˈنمایشگر اهداف متحرک زمینیˈ هم راداری است که ردگیری کشتی ها و هدف های زمینی ایده آل است. همچنین رادار باند X/UHF، روی موج بلند فعالیت می کند و احتمالا می تواند هواپیماهای رادارگریز آمریکایی، مانند B-2 و F-35 را هم ردیابی کند.

طراحی عقاب آسمانی این احتمال را در ذهن ایجاد می کند که این هواپیما، بیشتر کاربرد اطلاعات و شناسایی خواهد داشت و نه کاربرد آفندی. همچنین ارتفاع بالای پهپاد جدید چینی، بدین معناست که حتی اگر دشمن بتواند این هواپیمای رادارگریز را تشخیص دهد، جنگنده های رهگیر برای تعقیب آن، با دردسر رو به رو خواهند بود.
منبع: ایرنا