برای مهار گرد و غبار در خوزستان طی چند روز گذشته از سوی مسئولان ماسک‌های لازم برای شهروندان از طریق فرمانداری اهواز در اختیار دستگاه‌های خدمات رسان قرار داده شده تا در صورت نیاز در اختیار شهروندان قرار گیرد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، طی روزهای گذشته پدیده تکراری گرد و غبار شدید در شهرهای مختلف خوزستان و به ویژه شهر اهواز، باعث اخلال در امور عادی شهروندان خوزستانی شد، به طوری که نفس کشیدن را نیز بر مردم تنگ کرد.

این مهمان ناخوانده سال‌هاست با مردم دست به گریبان است و در خوزستان جا خوش کرده و گویی بنای رفتن ندارد، البته به گفته مسئولان پرتلاش خوزستان اعم از استاندار، روسای محیط‌زیست و منابع طبیعی استان این مهمان ناخوانده علاوه بر فقدان بارندگی در خوزستان به دنبال وقوع توفان در بیابان‌های کشورهای عراق و سوریه و آن هم از طریق وزش شدید وارد کشورمان شده و علاوه بر اینکه باعث تهدید سلامت شهروندان خوزستانی شده مشکلات بسیاری را نیز برای ساکنان شهرهای مختلف این استان به‌ وجود آورده است.

*مسئولان در مورد پدیده گردوخاک وعده و وعید ندهند

یکی از شهروندان خوزستان در اهواز اظهار کرد: پدیده گردو خاک سال‌هاست که همنشین ما اهوازی‌ها شده اما هنوز مسئولان استان چاره‌ای برای این موضوع نکرده‌اند.

حمید قطب‌الدین با ابراز گلایه‌مندی از مسئولان استانی گفت: همواره ما شاهد وعده‌های مسئولان برای رفع این مشکل هستیم اما تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته و یا اگر هم صورت گرفته برای ما ملموس نیست.

دیگر شهروند خوزستانی تصریح کرد: ما همواره شاهد هستیم که مسئولان استان تلاش می‌کنند منشأ ریزگردها را کشورهای خارجی همسایه قلمداد کنند و این در حالی است استاندار خوزستان برای نخستین بار روز جمعه هفته گذشته در گفت‌وگو با سیمای خوزستان اعلام کرد که بخشی از این ریزگردها، از داخل کشور نشات می‌گیرند.

جاسم حیدری اضافه کرد: مسئولان استان فقط وعده و وعید در خصوص رفع پدیده گردو خاک ندهند بلکه تلاش کنند این مشکل جدی مردم خوزستان را برطرف کنند.

شهروندی دیگر در همین ارتباط خاطرنشان کرد: وقوع پدیده گرد و خاک دیگر با زندگی خوزستانی‌ها عجین شده و متاسفانه تاکنون مسئولان در این زمینه توجه خاصی برای رفع این معضل نکرده‌‌اند.

وی بیان کرد: ما نمی‌دانیم تا کی باید این مشکل را تحمل کنیم البته شوهرم همواره می‌گوید باید از استان خوزستان مهاجرت و خارج از استان زندگی کنیم اما چون بچه‌هایم اینجا مشغول به تحصیل هستند و کار شوهرم اینجا است، نمی‌توانیم جای دیگری زندگی کنیم.

*آلودگی‌های اخیر هوا کاملا ریشه داخلی دارد

بر اساس این گزارش به سراغ عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان رفتیم و دلیل این آلودگی شدید را از وی جویا شدیم.

عبدالحسن مقتدایی در این زمینه اظهار کرد: آلودگی‌های اخیر هوا در استان خوزستان کاملا ریشه داخلی دارد و عدم بارندگی در ماه‌های اخیر باعث وقوع تشدید این پدیده شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر هیچ گونه ریزش جوی و بارندگی در استان انجام نشده و همین امر باعث خشکی زمین‌ها و به تبع به دلیل بادهای چند روز گذشته هوای برخی شهرهای استان از جمله اهواز کاملا آلوده شد.

استاندار خوزستان در ادامه تصریح کرد: مشکل مربوط به مالچ پاشی در بیابان‌های کشورهای اطراف خوزستان هنوز برطرف نشده و باید از طریق مقامات کشور پیگیری شده تا این مشکل به صورت ریشه‌ای هم حل شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر برای مهار این پدیده، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ اظهار کرد: تنها کاری که در حال انجام است این است که دستگاه‌های خدمات رسان استان خوزستان با اطلاع رسانی به موقع و آموزش‌های لازم به شهروندان خطرات ناشی از ریزگردها و آلودگی ناشی از گرد و خاک را کاهش دهند.

مقتدایی گفت: طی چند روز گذشته ماسک‌های لازم برای شهروندان از طریق فرمانداری اهواز در اختیار دستگاه‌های خدمات رسان قرار داده شده تا در صورت نیاز در اختیار شهروندان قرار گیرد.

*گرد وغبار 26 برابر حد مجاز

مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز در اهواز، با بیان اینکه میزان گرد و غبار شهر اهواز در دو روز گذشته بیش از 3 هزار و 912 میکروگرم بر مترمکعب بوده است، اظهار کرد: این میزان یعنی 26 برابر حد مجاز است.

 احمدرضا لاهیجان‌زاده همچنین میزان گرد و غبار در شهرهای مختلف استان همچون آبادان 225، اندیمشک 127، سوسنگرد 767، امیدیه 654، بهبهان 589، گتوند 166 و شوش 460 میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرد و افزود: میزان آلایندگی استاندارد 150 تا 250 میکروگرم بر مترمکعب است.

*اتخاذ برنامه‌ برای حذف چشمه‌های گرد و غبار

مدیرکل هواشناسی خوزستان هم در این زمینه عنوان کرد: مهم‌ترین دلیل وقوع پدیده گرد و غبار منطقه‌ای وزش شدید باد است.

کوروش بهادری، میزان ریزگردها در هوای اهواز در دو روز گذشته را بیش از 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب یعنی حدود 66 برابر حد مجاز عنوان کرد و افزود: به منظور از بین بردن و کاهش وقوع پدیده گرد و غبار، برنامه‌ای لازم است تا چشمه‌های ایجاد گرد و غبار حذف شوند؛ البته اجرای چنین برنامه‌ای زمان‌بر است و تنها در چند روز درست نمی‌شود.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس