رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تقرب به ادیان باید با نگاه عقلانی همراه باشد گفت: همه ادیان نگاه و گرایشی عرفانی دارند و اگر علاوه بر مسائل عقلانی به عرفان‌ها نیز توجه داشته باشیم نتایج مطلوبی عاید ما خواهد شد.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در جشن وحدت در سایه میلاد رحمت و مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی اظهار کرد: تشکیل دانشگاهی در کنار حوزه علمیه که بتواند به مطالعه ادیان و مذاهب اهتمام داشته باشد امری مهم بود و امروز شاهد بالندگی چنین دانشگاهی در قم هستیم.

وی با اشاره به ضرورت مطالعه ادیان و مذاهب تصریح کرد: توجه به این امر از جنبه‌های مختلف مورد تاکید است؛ در گذشته در شرق و غرب جدال‌هایی رخ می‌داد و افراد متعصب با یکدیگر جنگ می‌کردند و امروز نیز شاهد هستیم که تعصب‌های جاهلانه و نگاه‌های نادرست نسبت به دین چه فضاحتی را به دنبال داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با نگاهی به این وضعیت در می‌یابیم که تحقیق و پژوهش و مطالعه در ارتباط با ادیان و مذاهب از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: امروز وضعیت منطقه موجب شده است که انرژی‌های بسیاری از کشورهای اسلامی هدر برود و سود این وضعیت را آمریکا و اسرائیل می‌برند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه داعش بر پایه جنگ افروزی شکل گرفته و ممکن است که سران آنها هدایت شده باشند خاطرنشان کرد: البته بدنه آنها عقایدی دارند و این مسئله نشان می‌دهد که باید کاری جدی و علمی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه نزاع‌ها موجب بروز مشکلات بسیاری در جهان اسلام شده است تصریح کرد: ما حتی شاهد این هستیم که این نزاع‌ها را به شبکه‌های تلویزیونی خود نیز کشیده‌اند.

لاریجانی تصریح کرد: ادیان در دنیا جمیعت عظیمی را زیرپوشش خود قرار داده و نقاط اشتراک بسیاری دارند و این ظرفیت نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین رکن یک تفکر دینی این است که مردم به چه سمتی هدایت می‌شوند و باید اشتراکات را مورد توجه قرار داده و اصل و اساس را بر پایه همزیستی مسالمت آمیز قرار داد نه تفرقه.

وی با تاکید بر اینکه تقرب به ادیان باید با نگاه عقلانی همراه باشد یادآور شد: باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که همه ادیان نگاه و گرایشی عرفانی دارند و اگر علاوه بر مسائل عقلانی به عرفان‌ها نیز توجه داشته باشیم نتایج مطلوبی عاید ما خواهد شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید گفت‌وگوی ادیان ما زنده باشد گفت: از نظر اجتماعی در دنیای امروز به نگاه گفت‌وگوی ادیان نیازمند هستیم و باید خلأها در این بخش برطرف شود.
منبع: فارس