پاسخ منطقی به اظهارات مشاور روحانی این است که اگر واقعا تمام محصولاتی که در ایران تولید می‌شوند (البته به جز آبگوشت بزباش و قورمه سبزی)، توان رقابت با کالاهای خارجی را ندارند، چطور شاهد صادرات شمار زیادی از این کالاها به خارج از کشور هستیم؟

گروه اقتصادی مشرق-اکبر ترکان مشاور رئیس دولت یازدهم در اظهاراتی درباره وضعیت اقتصادی کشور پس از انقلاب اسلامی، گفته است: «اگر قرار باشد تعرفه واردات برداشته شود، در هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی، در هیچ تکنولوژی تولید رقابتی و برتری نخواهیم داشت. در شرایط فعلی قابلیت رقابت در هیچ صنعتی را نداریم.»

تفسیر سخنان ترکان این است که محصولات صنایع و واحدهای تولیدی ایران از لحاظ کیفیت آنچنان در سطح پایین قرار دارند و از لحاظ قیمت تمام‌شده آنچنان گران هستند که اگر روزی واردات کالاهای مشابه به کشور آزاد شود (تعرفه واردات آنها صفر شود)، بدیهی است مردم طی یک واکنش معقولانه، اقدام به خرید کالاهای خارجی خواهند کرد و کالاهای داخلی به علت نداشتن قدرت رقابت، نابود می‌شوند.



این سخن ترکان درباره شماری از کالاهای تولید داخل، صحیح به نظر می‌رسد مثل خودرو؛ اما نسبت به بسیاری از کالاهای داخلی، کاملا نادرست است.

پاسخ منطقی به اظهارات مشاور روحانی این است که اگر واقعا تمام محصولاتی که در ایران تولید می‌شوند (البته به جز آبگوشت بزباش و قورمه سبزی)، توان رقابت با کالاهای خارجی را ندارند، چطور شاهد صادرات شمار زیادی از این کالاها به خارج از کشور هستیم؟


بدون تردید در خارج از ایران همان شرایط رقابت کامل مدنظر وی (مشابه تعرفه صفر در داخل) برای کالاهای ایرانی وجود دارد، پس در صورت صحت استدلال وی، به جز آبگوشت بزباش و قورمه سبزی نباید هیچ کالای ایرانی در خارج از کشور مشتری داشته باشد که اقدام به خرید آن کند، زیرا از نظر این تکنوکرات کهن‌سال، کالاهای ایرانی قدرت رقابت با کالاهای خارجی را ندارند.



نگاهی به آمار رسمی صادرات کشور نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر به طور تقریبی بیش از 3 هزار کالای ایرانی به خارج از کشور صادر شده است؛ یعنی این کالاها در خارج از کشور توانسته‌اند با محصولات مشابه کشورهای دیگر به رقابت بپردازند و مشتریان خارجی به علت کیفیت و قیمت مطلوب‌تر کالاهای ایرانی اقدام به خرید آنها کرده‌اند. طبق آمار گمرک، در سال گذشته در مجموع 3777 نوع کالای ایرانی به خارج از کشور صادر شده است. بدیهی است کالایی که در خارج از کشور، مشتری دارد اگر تعرفه واردات آن هم برداشته شود، مشکلی در رقابت با کالاهای وارداتی نخواهد داشت چون هم‌اینک در سطح بین‌المللی در حال این رقابت است.



نگاهی به ترکیب کالاهای صادراتی نیز نشان می‌دهد در کنار فرآورده‌های نفتی که از مزیت خوراک ارزان‌قیمت داخلی بهره‌مند هستند و به همین دلیل هیچ رقیب خارجی هم ندارند، تعداد زیادی مصنوعات صنعتی ساخت ایران نیز به خارج صادر می‌شود که این حقیقت نیز ناقض اظهارات آقای ترکان است.



اتفاقا صادرات کالاهای غیرنفتی طی سال‌های اخیر رشد مطلوبی داشته است. به همین ترتیب نسبت صادرات غیرنفتی به واردات، در سال‌های اخیر به سمت حد مطلوب حرکت کرده است.