کد خبر 354948
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲

با اعلام حمایت القاعده یمن از داعش و اقدامات تروریستی علیه معترضان یمنی، جنبش انصارالله با هماهنگی صنعاء، همکاری با ارتش را برای حفظ امنیت این کشور آغاز کرده است.

به گزارش مشرق، پس از اعلام حمایت «القاعده یمن» از تکفیری‌های داعش در مقابله با نیروهای ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، نخست‌وزیر یمن خواستار حمایت بین‌المللی و اجرای وعده‌های خود در این کشور شد و از طرف دیگر، جنبش انصارالله همکاری با ارتش برای حفظ امنیت را آغاز کرد.

روز جمعه (دیروز) القاعده یمن با صدور بیانیه‌ای، با صلیبی خواندن حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه بر حمایت از داعش حمایت کرد.

القاعده یمن اعلام کرد: ما بر یاری برادرانمان علیه حمله صلیبی جهانی تاکید داریم... از تمام کسانی که می‌توانند به آمریکا ضربه بزنند می‌خواهیم که رهبران نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای این جنگ و مسئولان اصلی آن را نشانه بگیرند.

القاعده یمن از گروه‌های تکفیری حاضر در سوریه و عراق خواست با همسو کردن درگیری‌هایشان و کنار گذاشتن اختلافات با نیروهای ائتلاف مقابله کنند.

با پیروزی اخیر معترضان یمن و برکنار شدن نخست‌وزیر، رهبران انقلابی هشدار داده بودند که مخالفان این انقلاب، داعش و القاعده را علیه معترضان و جنبش انصارالله تحریک خواهند کرد. در این راستا حملات القاعده در یمن علیه انقلابیون در استان‌های مختلف تشدید شد (جزئیات بیشتر) و تروریست‌ها تلاش کردند با هدف قراردادن انقلابیون در صنعا، بار دیگر این انقلاب را مانند سال 2011 ناکام گذارند اما این بار معترضان یمنی با تشکیل کمیته‌های مردمی تلاش کردند مانع ایجاد هرج و مرج در کشور شوند. در همین راستا نیز انصارالله اعلام کرد که جمعه (دیروز)، کمیته‌های مردمی یک باند تروریستی متخصص در ساخت بمب و جاسازی آن در خیابانها، بازارها، مساجد و اماکن عمومی را شناسایی و عناصر آن را در استان «عمران» یمن دستگیر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، کمیته‌های مردمی 6 بمب را که تحت اختیار این افراد بود توقیف و خنثی کردند و پس از بازجویی از آنها، مشخص شد که 80 بمب نیز در یکی از منازل داعشی‌ها در عمران انبار شده است.

در شرایطی که هنوز کابینه جدید یمن تشکیل نشده است و نخست‌وزیر سوگند یاد نکرده و داعش و القاعده همپیمانی خود را علنی کرده‌اند، ضرورت پررنگ‌تر شدن نقش کمیته‌های مردمی و انصارالله برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرج و افزایش ناامنی‌ها در این کشور بیشتر احساس می‌شود به همین دلیل نیز انصارالله یمن طی چند روز گذشته در استان‌های «الحدیده»، «اب» و «ذمار» که به مکانهای اصلی فعالیت تروریست‌ها تبدیل شده، حضور خود را تقویت کرده‌اند.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن در این‌باره گفت که این حضور در راستای همکاری مردمی با نیروهای امنیتی یمن برای مقابله با القاعده و تکفیری‌ها است و استقرار کمیته‌های مردمی در این استان‌ها با هماهنگی طرف‌های عالیرتبه در دولت صورت گرفته است زیرا القاعده و تکفیری‌ها خطر و تهدید برای همه به شمار می‌روند.

وی گفت: کمیته‌های مردمی در کنار ارتش و نیروهای امنیتی از ثبات کشور دفاع می‌کنند واقعیتی که برخی نمی‌خواهند آن را بپذیرند این است که مردم اب، الحدیده و ذمار به وظیفه خود در دفاع از خود عمل می‌کنند و در تلاشند تا در مقابله با القاعده نقش ایفا کنند.

سخنگوی انصارالله درباره پایان حضور این کمیته‌ها در صنعا در استانهای دیگر گفت: پاسخ این سوال منوط به این است که چه زمانی ثبات و امنیت در یمن برقرار و توافق صلح امضا شده میان انقلابیون و صنعا اجرایی می‌شود و مردم یک مشارکت ملی فراگیر را تجربه خواهند کرد.

«خالد محفوظ بحاح» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه یمن نیز در پی این اتفاقات از جامعه بین‌الملل خواست که به تعهدات خود در قبال یمن عمل کند. تعهداتی که در نشست‌های دوستان یمن در ریاض، نیویورک و لندن برای همه اعلام شده است، تا از این راه، دولت آینده یمن بتواند مشکلات مربوط به فقر و بیکاری جوانان را حل و از قشرهای ضعیف حمایت کند.

بحاح با تاکید بر ضرورت ایجاد بستر مناسب برای معیشت مردم و بهبود اوضاع انسانی و اقتصادی گفت که این مسئله در حل و فصل مشکلات سیاسی در یمن نقش بسزایی دارد. 
منبع: فارس