هواپیمایی که شب گذشته در استان سیستان و بلوچستان سقوط کرده است، هواپیمای توربو کماندر است که ناجا و هوانیروز از این هواپیماها استفاده می‌کنند.

 به گزارش مشرق، شب گذشته یک فروند هواپیمای دو ملخه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حوالی شهرستان بم از توابع استان کرمان از صفحه رادار محو و لاشه این هواپیما صبح امروز در منطقه چولی پیدا شد.

سردار رحیمی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان شب گذشته گفته بود: سرنشینان هواپیمای ناجا از مسئولان بازرسی بودند که برای بررسی حادثه سراوان به محل اعزام شده بودند. این هواپیما در منطقه نصرت آباد روستای گراغه از رادار محو شده بود.

مرکز اطلاع رسانی ناجا نیز صبح امروز خبر داده که هواپیمایی "توربو" متعلق به نیروی انتظامی با هفت سرنشین که جهت انجام ماموریت ستادی به استان سیستان و بلوچستان عازم بود، حدود ساعت 20 شب گذشته در حوالی کرمان- سیستان ارتباط رادیویی‌اش قطع شده است. ساعتی بعد، ناجا اعلام کرد که این هواپیما سقوط کرده است.


 دو فروند هواپیمای توربو کماندر متعلق به ناجا

در این هواپیما سردار صادقی معاون ایمنی بازرسی کل ناجا، سرهنگ خرسندنیا از پلیس پیشگیری ناجا، سرهنگ درودگر از معاونت عملیات ناجا، طلوعی، سرهنگ فرخی خلبان، سرگرد خلیل‌لو کمک خلبان و ستوان قویدل به عنوان مهندس پرواز حضور داشتند.

 هواپیمای توربو کماندر را بهتر بشناسید

هواپیمایی که شب گذشته در استان سیستان و بلوچستان سقوط کرده است، یک هواپیمای غیرنظامی و مسافری بسیار سبک است که برای پرواز از دو ملخِ نصب شده روی بال‌ها بهره می‌برد.

این هواپیما کاملا غیرنظامی بوده و قابلیت نصب هیچ گونه سلاحی روی آن وجود ندارد. این هواپیماها از نسل همان هواپیماهای آمریکایی ایرو کماندر (Aero Commander) است که اولین نمونه آن در سال 1944 در کالیفرنیای آمریکا ساخته شده است.


هواپیمای توربو کماندر 690A

ایران پیش از وقوع انقلاب اسلامی تعدادی از این هواپیماها را خریداری کرد تا برای مسافرت مقامات از این هواپیماها استفاده شود.

پس از انقلاب اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی و لغو قراردادهای نظامی کشورهای مختلف با ایران، کشور با مشکلاتی مواجه شد و در مقاطعی مسئولان هوانیروز از مدلی از این هواپیماها برای انتقال تجهیزات و تسلیحات برای یگان‌های زمینی از طریق پایگاه هوایی اصفهان، استفاده کردند تا جای خالی هواپیماهای پشتیبانی و لجستیکی تا حدی پُر شود.

یکی دیگر از ماموریت‌های این هواپیماها، انتقال فرماندهان نظامی و ستادی در دوران جنگ تحمیلی بود. در آن دوران، فرماندهان به منظور ایجاد هماهنگی لازم بین ستادهای فرماندهی و یگان‌های مستقر در میدان نبرد، مجبور بودند که مکررا بین شهرهای مختلف و مناطق جنگی در تردد باشند لذا از این هواپیماهای سبک برای ترددات فرماندهان استفاده می‌شد.

با پایان یافتن جنگ تحمیلی و پس از سال‌ها استفاده از هواپیماهای توربو کماندر، این هواپیماهای نسبتا قدیمی، از رده خارج شده و ایران موفق شد نمونه‌های جدیدتر این هواپیما با نام توربو کماندر 690A را خریداری و جایگزین کماندرهای قدیمی کند.
هواپیمای توربو کماندر متعلق به هوانیروز

البته ناگفته نماند که در سال‌های آغازین جنگ یکی از توربو کماندرهای هوانیروز که برای تعویض کارکنان در جاده مجاور پادگان سقز فرود آمده بود، به دلیل هوای ابری و نبودن دید مناسب به کوه برخورد کرد و همه خلبانان و کارد پروازی هواپیما به شهادت رسیدند. این، تنها نمونه‌ای است در مورد این هواپیماها به عنوان سقوط در ایران، تاکنون ثبت شده بود.

در حال حاضر به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد از این هواپیماها در داخل کشور فعال است و چه یگان‌هایی از این هواپیماها استفاده می‌کنند اما در سال‌های اخیر متخصصان کشورمان موفق شده‌اند، تعدادی از این هواپیماها را اورهال (بازآماد) کنند.
منبع: تسنیم