کد خبر 349682
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴

جانشین فرمانده نهاجا گفت: اگر شما خبرنگار ها اجازه بدهيد وقتي که اين جنگنده ها پرواز کرد،آن زمان اعلام مي کنيم که اين هواپيماها به پرواز درآمد،ولي شما اجازه نمي دهيد،و دائما خواستارخبر جديد از ما مي شويد!يکي ازمواردي که نيروي هوايي به آن معتقد است،به اصطلاح چراغ خاموش حرکت کردن است.

به گزارش مشرق، ياد خاطرات آن روزهاي دفاع مقدس که مي افتد به وضوح حس خاصي که دارد در چهره اش نمايان است . به رسم جوانمردي از دلاوران و قهرمانان نبرد شکست حصر آبادان به وِيژه امير سرتيپ کهتري ياد مي کند و با اشاره به نقش نيروي هوايي درشکست حصرآبادان مي گويد: « نيم ميليون پوند بمب در35روزاين عمليات بر سر دشمن ريخته شد تا بتوان آبادان را از بعثي ها پس گرفت.»جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش تاکيد مي کند که با شروع رسمي جنگ، نيروي هوايي، اولين نيرويي بود که پاسخ حملات هوايي دشمن را تنها دو ساعت بعد از حمله رژيم صدام داد.

وي قبل از گفتگو از اينکه شايد نتواند به طورکامل ودقيق به سوالات ما پاسخ دهد،با فروتني عذرخواهي مي کند،اما بازهم مطالبي مي گويد که خواندني و در مواردي غرور انگيز است:«طراحي ها(براي ساخت جنگنده ها و هواپيما هاي جديد ) صد درصد علمي وبا آخرين شيوه هاي روز دنيا انجام مي شود ودر سال هاي آينده خبرهاي خيلي خيلي خوشي را در زمينه ساخت هواپيماهاخواهيد شنيد.»امير سرتيپ برخور در عين حال تاکيد مي کند تا کاري آماده نشود و آزمايش هاي پيچيده را نگذراند اعلام نخواهد شد زيرا« يکي ازمواردي که نيروي هوايي به آن معتقد است،به اصطلاح چراغ خاموش حرکت کردن است». در باره مسائل روز و موضوع گروه تروريستي داعش هم از امير سوال مي کنيم. پاسخش کلي اما بسيار واضح و با صلابت است :« درمسئله داعش خاکريزهاي ما،به خاکريزهاي جغرافيايي منحصر نمي شود،به صراحت مي گويم که خاکريزهاي ما در سمت غرب کشورسوريه ولبنان است واين اعتقاد جمهوري اسلامي است.چراکه دراين زمينه به شدت خط قرمز داريم .تاکيد مي کنم ما به شدت در اين زمينه خط قرمز داريم .»گفت و گوي خراسان را با امير سرتيپ خلبان عليرضا برخور جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش مي خوانيد.

يکي از استراتژي هاي ايران در مقابله با قدرت هاي نظامي،استفاده از راهبرد جنگ ناهمتراز يا همان نامتقارن است.به عبارتي استراتژي جنگي کشورما بر خلاف آن چيزي است که به عنوان جنگ هاي کلاسيک نام برده مي شود ،در چنين جنگ هايي آيا اصولانيروي هوايي نقش دارد واين نقش به چه شکل تعريف مي شود؟

جنگ ناهمترازکه تدبيري بين نيروهاي مسلح است در مقابل دشمن فرامنطقه اي است. اما در مقابل کشورهاي منطقه اي همان نيروي هوايي متعارفي را داريم که در جنگ هاي کلاسيک به کار برده مي شود، يعني تنها اگر قرار باشد در مقابل دشمن فرا منطقه اي قرار بگيريم ،جنگيدن به شيوه ناهمترازانجام خواهد شد ونيروي هوايي هم مانند ساير نيروهاي نظامي ديگر راهبرد هايي را براي چگونگي مقابله با دشمن انديشيده است.در درگيري هاي ناهمتراز شما نمي توانيد ميزان خسارت هاي وارده به نيروهاي خودي ودشمن را در قياس با جنگ هاي کلاسيک مقايسه کنيد، مثلا درجنگ کلاسيک دو فروند هواپيماي نظامي مي توانند يک منطقه وسيع رابا راکت وبمب شخم بزنند اما درجنگ هاي ناهمتراز اين اتفاق نخواهد افتاد. دراين جنگ ها محل هاي حساس نشانه روي مي شود و هدف هاي نقطه اي ،محدودتر ،تخصصي تر و چيدمان شده تر مشخص مي شود.

در بحث طراحي جنگنده هاي ايراني ، جنگنده هايي مانند قاهر313که رونمايي شد،صاعقه يا جنگنده آذرخش يا هواپيماي شفق که توسط دانشگاه مالک اشتر طراحي شد، بعد از اين که خبر طراحي يا رونمايي اين جنگنده ها منتشرمي شود،شاهديم که ديگر خبري از آن ها در رسانه ها نيست،ازهمين روخيلي از سايت هاي خارجي ادعا هايي را درباره توان اين جنگنده ها عنوان مي کنند ،آيا فکري براي اين انديشيده ايد؟مثلا اطلاعات بيشتري از جزئيات اين ادوات بدهيد يا حتي شيوه اطلاع رساني را تغيير دهيد؟

(باخنده) اگر شما خبرنگار ها اجازه بدهيد وقتي که اين جنگنده ها پرواز کرد،آن زمان اعلام مي کنيم که اين هواپيماها به پرواز درآمد،ولي شما اجازه نمي دهيد،و دائما خواستارخبر جديد از ما مي شويد!يکي ازمواردي که نيروي هوايي به آن معتقد است،به اصطلاح چراغ خاموش حرکت کردن است.اگرهمين امروز هواپيمايي توسط جمهوري اسلامي ايران ساخته شود،اين هواپيما حداقل ده ها ماه،نمي گويم سال ها،زمان لازم دارد که تمام شرايط خودش را نشان دهد،بعد از ساخت،مدت ها بايد تست تداوم جنگنده انجام شود،آزمايش هاي مختلف در هواي گرم،سرد،ارتفاعات ،درگيري هاي گوناگون،رادارها،موشک ها وخيلي موارد ديگر بر روي هواپيماي ساخته شده بايد انجام شود،اگرخبري ازنيروي هوايي داريد که تا اين مرحله جنگنده ها پيش رفته اند،من مسئوليت دارم پاسخ دهم.البته اولين فروند هواپيماي دو کابينه صاعقه ازنوع آموزشي اواخر امسال يا اوايل سال آينده ان شاءا... بهره برداري خواهد شد. ولي دربعد هوانوردي فکر مي کنم آنهايي که مسئوليت دارند بايد سکوت کنند تا کار اجرايي شود،يعني ما هواپيمايي را رونمايي کنيم وآنجا بگوييم اين هواپيما مثلا 3 سال است که ساخته شده و تمام تست ها روي آن انجام شده است،اما در بحث طراحي بر روي هواپيماها اين را بايد بگويم که طراحي ها ،پيوسته در حال انجام است و هيچ وقت کنار گذاشته نمي شود،با اين تفکرکه يک زماني شايد مطرح بود همه هواپيما را از اول تا آخرش يک گروه بسازند،اما الان اين موضوع منتفي است و با بررسي وتحقيق به اين نتيجه رسيده ايم که بگوييم مثلا دانشگاه صنعتي شريف اين قسمت ازهواپيما را شما کار کن،وزارت دفاع اين بخش از ساخت هواپيما را شما برعهده بگير،نيروي هوايي هم بخش ديگري را قبول کند،و درنهايت تمام بخش ها را با هم مرتبط و جمع مي کنيم. طراحي ها صد درصد علمي وبا آخرين شيوه هاي روز دنيا انجام مي شود ودر سال هاي آينده خبرهاي خيلي خيلي خوشي را در زمينه ساخت هواپيماهاخواهيد شنيد.

  درطراحي بمب افکن هايي که کشورهاي فرامنطقه اي دارند وبه صورت نقطه اي بمباران مي کنند چطور؟ آيا ما در طراحي اين بمب افکن ها با توجه به اينکه يک دشمن منطقه اي ثابت داريم مثل رژيم صهيونيستي يا پايگاه هاي متعدد نظامي که دراطراف مرزهاي کشورمان وجود دارد قدم هايي بر داشته ايم؟

ما با کسي کار نداريم جز رژيم صهيونيستي وهميشه در دفاع از مرزهاي خودمان چه مرزهاي عقيدتي،چه مرزهاي سرزميني و جغرافيايي آماده هستيم،اما قصد تهاجم به کسي را نداريم،طراحي هاي هواپيما در دنيا،طراحي هايي چند منظوره است،وقتي هواپيماهاي چند منظوره سا خته شد،يکي ازاين جنبه ها که سوال شماست، حتما درنظرگرفته خواهد شد.

  کمک ها و اقدامات نيروي هوايي درباره مبارزه با گروه تروريستي داعش چگونه است؟

درمسئله داعش خاکريزهاي ما،به خاکريزهاي جغرافيايي منحصر نمي شود،به صراحت مي گويم که خاکريزهاي ما در سمت غرب کشورسوريه ولبنان است واين اعتقاد جمهوري اسلامي است چراکه دراين زمينه به شدت خط قرمز داريم.تاکيد مي کنم ما به شدت در اين زمينه خط قرمز داريم.

تشکر از وقتي که در اختيار ما قرار داديد .

منبع:خراسان