کد خبر 336404
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷

یک شبکه خبری در گزارشی به تبعات منفی که حمله به نوار غزه برای رژیم صهیونیستی به همراه داشت، پرداخت.

به گزارش مشرق، شبکه خبری العربیه طی گزارشی به بررسی تبعات و هزینه‌های حمله اسرائیل به نوار غزه برای این رژیم پرداخت.

العربیه در این گزارش که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، نوشت: هزینه حمله اسرائیل به غزه فقط کشته شدن 64 نظامی نبوده است چون این حمله با افزایش نارضایتی داخلی و تبعات اقتصادی منفی همراه بوده است.

این نارضایتی زمانی کاملا آشکار شد که 10 هزار اسرائیلی پنجشنبه گذشته در تل‌آویو تظاهرات کردند که بزرگترین تظاهرات علیه کابینه اسرائیل از زمان آغاز جنگ در 8 جولای بود.
تظاهرات کنندگان از ناتوانی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل در متوقف کردن شلیک موشک از نوار غزه معترض بودند.

معترضان معتقد بودند که کابینه اسرائیل نتوانست به قول خود در بازگرداندن آرامش به جنوب سرزمین اشغالی و نابود کردن تونل‌های زیر زمینی در غزه عمل کند.

"رون گیلران" معاون گروه مشورتی "لوانتین" در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت: نتانیاهو باید از انتقاداتی که با آن مواجه است نگران باشد. چون وی از سوی هر دو جناح در اسرائیل مورد انتقاد قرار دارد از جناح راست به دلیل عدم حملات شدیدتر به حماس و از جناح چپ به دلیل مذاکرات مجدد با حماس به جای گفت‌وگو با "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و تقویت آن.

گیلران گفت: اسرائیلی‌ها تمایلی برای کنترل مناطق غزه و کرانه باختری ندارند.

گفت‌وگوها درباره جنگ طی هفته جاری گرمتر شده است زمانی که گروه حقوق بشری "بیت سلم" اعلام کرد که برخی از حملات نظامی اسرائیل به غزه غیرقانونی بوده است.

تاثیرات اقتصادی جنگ غزه بسیار بیشتر از تاثیرات سیاسی آن بوده است.

"یوسی مکلبرگ" مدیر برنامه روابط بین‌الملل و علوم اجتماعی دانشگاه ریجنت لندن به شبکه العربیه گفت: تردیدی وجود ندارد که این جنگ تاثیرات انباشته شده ای بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.

وی هزینه‌ این جنگ بر اقتصاد اسرائیل را 4 میلیارد تا 5 میلیارد شگل [1.1 میلیلیارد تا 1.4 میلیارد دلار] برآورد کرده است.

روز یکشنبه دفتر مرکزی آمار اسرائیل اعلام کرد که اقتصاد این رژیم در سه ماهه دوم با نرخ 1.7 درصد رشد داشته است که کمتر از اوایل سال 2013 بوده و کمتر از انتظارات بوده است.

از سوی دیگر، صادرات اسرائیل که تقریبا 40 درصد از اقتصاد آن را تشکیل می‌دهد به 17.7 درصد در سه ماهه دوم سال جاری کاهش یافت.

خطوط هوایی "العال" که بزرگترین خط هوایی اسرائیل به شمار می‌آید اعلام کرد که انتظار می‌رود درآمد این خط هوایی در سه ماهه سوم به دلیل لغو پروازها به دلیل جنگ غزه، تحت تاثیر قرار بگیرد.

از سوی دیگر صنعت گردشگری رژیم صهیونیستی نیز تحت تاثیر این جنگ قرار گرفت. بسیاری از گردشگران در پی شلیک موشک‌های گروه‌های مقاومت به مناطق مختلف سرزمین اشغالی و همچنین منتشر شدن تصاویر افرادی که در نوار غزه به پناهگاه‌ها پناه آورده‌اند منجر به لغو سفر افراد زیادی در اوج فصل گردشگری شد.

در ماه جولای 218 هزار گردشگر وارد سرزمین اشغالی شدند که 26 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. این تعداد کمترین میزان گردشگر از جولای سال 2007 به بعد به شمار می‌آید.

منبع: تسنیم